Bratislava/Rajecká Lesná 14. apríla (TASR) - Z 12 000 gastronomických prevádzok na Slovensku v súčasnosti predáva 5 500 tmavé nápoje rôznych značiek. Z nich viac ako štvrtina čapuje plagiáty pod názvom Kofola, čo predstavuje 33 % z celkových tržieb dosiahnutých za objem čapovaných nápojov na Slovensku.
Prax ukazuje, že namiesto nápoja Kofola Original s ochrannou známkou sa kofola plagiát objavuje už aj na pultoch reštaurácií a pohostinstiev. "To nám spôsobuje straty niekoľko miliónov korún ročne a neplánované náklady," uviedol na dnešnej TK v Bratislave obchodný riaditeľ spoločnosti Kofola, a. s., Rajecká Lesná Marián Šefčovič. Spoločnosť Kofola pri opakovaných kontrolách prevádzok zistila, že viac ako 50 % je tých, čo vedome porušujú zákony a právne predpisy vo veci rešpektovania ochrannej známky. Z tohto dôvodu spoločnosť ako výhradný majiteľ ochrannej značky sa rozhodol spustiť informačnú kampaň zacielenú na osvetu a komunikáciu so spotrebiteľom pravej Kofoly.
V týchto dňoch, spresnila brand manager spoločnosti Kofola Naďa Šimuneková, sa rozbieha projekt "Pravá hnedá". Do jedného až dvoch mesiacov gastronomické prevádzky s ponukou nápoja Kofola a ich zamestnanci budú vybavení propagačným materiálom, ktorý upozorňuje konzumentov pravej Kofoly, aké náležitosti musí obsahovať etiketa originálneho nápoja. Vedenie spoločnosti Kofola očakáva, že efekt z tejto kampane sa dostaví. Šefčovič vyjadril presvedčenie, že mnohé prevádzky vplyvom kampane zvolia prechod na predaj pravej Kofoly.
Ochranná známka Kofola bola v rámci československého trhu registrovaná 26. októbra 1966. Nápoj sa stal v 70. a 80. rokoch kultovým. Po zmene spoločenských pomerov a liberalizáciou trhu už Kofola nedokázala odolávať nástupu západných značiek. Nápoj Kofola upadol takmer do zabudnutia. Kým v 70. rokoch sa na trhu ročne predalo do 1,8 milióna hektolitrov kofoly, v roku 1996 iba 260 000 hektolitrov. Od roku 2002 a. s. Kofola investovala do rozvoja výroby desiatky miliónov korún a v trende rozvoja plánuje pokračovať.
Výrobca nealkoholických nápojov a sirupov a. s. Kofola Slovensko je dcérskou spoločnosťou a. s. Kofola Krnov (ČR). Na trhu SR pôsobí od roku 1998 a od roku 2002 sa nápoje s originálnou chuťou a vôňou Kofola, opatrené ochrannou značkou, vyrábajú v závode v Rajeckej Lesnej. Vlani dosiahla spoločnosť v SR obrat 900 miliónov Sk.