Hlasovanie o Cene verejnosti Via Bona Slovakia 2015 (del-sec:35)
Anketa už bola ukončená.
ZLATNÁ NA OSTROVE. Poľnohospodárska firma GreenCoop z južného Slovenska ročne dodá na trh viac ako 10 miliónov kilogramov domácich paradajok. Snaží sa nie len o produkciu zdravých plodín ale aj o šetrné pestovanie.
Už desiaty rok buduje skleníky vybavené najmodernejšími dostupnými technológiami, napríklad cyklickým čistením závlahovej vody pomocou UV filtra. Zároveň sa snaží obnoviť staré prevádzky skleníkov a sfunkčniť opustené geotermálne vrty, z ktorých mnohokrát nekontrolovateľne vyteká horúca voda do prírody.
Nielen tradícia, ale aj budúcnosť
V tomto duchu sa snaží Zsolt Bindics, predseda, spolumajiteľ GreenCoop viesť firmu. Družstvo zamestnáva 350 zamestnancov, spolupracuje s pestovateľmi, snaží sa podporovať integráciu mladých do poľnohospodárstva aj pomocou účasti v Združení mladých farmárov na Slovensku.

Všetci majitelia firmy vyrastali na Žitnom ostrove a veľmi im chýbali staré chute, ktoré pestovali ich rodičia na záhradách. V roku 2008 preto založili výrobnú organizáciu GreenCoop družstvo, práve aby staré chute a čerstvosť vrátili na stoly slovenských spotrebiteľov a domácností.
Šetrný prístup k životnému prostrediu
„Založili sme odbytovú organizáciu, ktorá podporuje vznik nových fariem. Sami sme zakladali niekoľko nových fariem a skleníkov. Pestujeme kvalitné žitnoostrovské rajčiaky, teraz už aj uhorky,“ povedal Zsolt Bindics. Pomaly začínajú pestovať aj šaláty, takže ich portfólio sa rozširuje.
„Pestujeme bez postrekov, takže naše rajčiny sú veľmi bezpečné a preto sú také chutné a zdravé,“ dodal Bindics. Plodom sa na Žitnom ostrove darí z dôvodu slnečných lúčov, ktoré v tomto regióne dosahujú svietivosť až dvetisíc hodín. Veľkým plusom je, že družstvo nepoužíva žiadne chemické postreky, ale biologickú ochranu v podobe prirodzených predátorov.
Majitelia GreenCoop družstva preniesli svoju radosť a vášeň do značky Veselá paradajka, ktorá bude už od apríla dostupná v obchodných reťazcoch.
Už po šestnásty raz udelí Nadácia Pontis ocenenie Via Bona. To ako jediné na Slovensku zviditeľňuje príklady zodpovedného a férového podnikania a inšpiruje nimi ďalšie firmy, aby dobrovoľne a nad rámec zákona pomáhali okoliu a zamestnancom, brali ohľad na životné prostredie, bojovali s korupciou alebo riešili spoločensky dôležité témy.
Do aktuálneho 16. ročníka firmy prihlásili 75 nominácií. Spomedzi nich porota posunula do druhého kola 23 a práve tie budú súťažiť o víťazstvo v siedmych kategóriách. Ôsmeho víťaza vyberú čitatelia denníka SME, ktorí za svojho favorita môžu zahlasovať do 13. marca. Stačí si pozrieť deväť nominácii a v pripravenej ankete kliknúť na názov firmy, ktorej chcete dať hlas.