SME

Medzi prioritami budúcej vlády chýba dostavba úsekov D1 a D3

Vznikajúca vládna koalícia sa v programových prioritách v oblasti dopravy obmedzila na rozvoj dopravnej infraštruktúry.

Vizualizácia obchvatu Bratislavy.Vizualizácia obchvatu Bratislavy. (Zdroj: Cintra)

BRATISLAVA. V programových prioritách budúcej vlády do roku 2020 nie sú viaceré dôležité témy z oblasti dopravy. Chýba v nich napríklad zámer na dokončenie úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Ružomberkom a pri Prešove, či úsekov diaľnice D3 od Žiliny na Kysuce.

Ide pritom o hlavné priority ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Táto časť je v tézach vznikajúcej štvorkoalície Smeru-SD, Slovenskej národnej strany, Mostu-Híd a Siete obmedzená na "rozvoj dopravnej infraštruktúry, osobitne rýchlostných ciest R2, R3, R4 a R7".

SkryťVypnúť reklamu

Nedá sa všetkým vyhovieť

"Nová, práve sa rodiaca pravo-ľavá vláda by si mala vybrať, komu z koaličných partnerov urobí radosť. Pretože každá z nich má svoju voličskú základňu v inom regióne Slovenska. SNS chce podporiť výstavbu diaľničnej siete na severe Slovenska, naopak Most-Híd na juhu. Nedá sa totiž všetkým vyhovieť," uviedol pre agentúru SITA novozvolený poslanec parlamentu a tímlíder strany Sloboda a Solidarita (SaS) pre dopravu Miroslav Ivan. Myslí si, že je to jeden z potenciálnych zdrojov prvých konfliktov v budúcej koalícii.

SaS okrem dobudovania diaľnice D1 považuje za veľmi dôležité orientovať sa na urýchlenú prípravu a výstavbu južných úsekov R2. Na rýchlostnú cestu by sa tak napojili regióny s najväčšou mierou nezamestnanosti. "A zároveň je potrebné rokovať s inými rezortmi a Európskou komisiou o možnostiach presunu niektorých finančných prostriedkov z eurofondov práve do budovania cestnej infraštruktúry," poznamenal Ivan.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi prioritami budúcej vlády v oblasti dopravy nie je uvedený ani plán na využitie prostriedkov Európskej únie v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Ten je pritom hlavným zdrojom financovania aj výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Peniaze sú už zväčša rezervované na rozostavané a niektoré pripravované úseky, na ďalšie tak bude treba hľadať nové zdroje financovania. Priestor v prioritách koalície nedostal ani zámer na efektívne, hospodárne a najmä transparentné využívanie eurofondov, s ktorým má Slovensko dlhodobo problémy.

V dokumente, ktorý by mal byť východiskom pre programové vyhlásenie tretej vlády Roberta Fica, nie je zmienka ani o realizácii PPP projektu na výstavbu a prevádzku časti obchvatu Bratislavy na D4 a priľahlých úsekov R7 z hlavného mesta smerom na Dunajskú Stredu. Súťaž na výber koncesionára sa už síce skončila, no dosluhujúci minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) stále nepodpísal zmluvu s úspešným medzinárodným konzorciom Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Na základe rozhodnutia súčasnej vlády mal tak spraviť do 4. marca. Sieť, ktorej nominant obsadí post ministra dopravy, mala v minulosti výhrady k financovaniu tohto projektu.

SkryťVypnúť reklamu

Nový minister sa bude musieť rozhodnúť

Nový minister dopravy bude podľa zástupcu liberálov v prípade PPP projektu stáť pred ťažkou dilemou. "Buď sa spoľahne na analýzu svojho predchodcu a terajšieho koaličného partnera a podpíše to (má to na stole pripravené), alebo si preverí celú analýzu výhodnosti sám pred podpisom. A zváži aj inú formu výstavby. Podpisom zmluvy bez dôkladnej kontroly prevezme na seba zodpovednosť," uviedol Ivan. Ak podpis zmluvy odloží, môže vyvolať konflikt so Smerom. Aj preto vyslovil počudovanie, že práve tento rezort strana Sieť prevzala.

Medzi prioritami tiež chýba plán dokončenia modernizácie zvyšných úsekov železničnej trate medzi Bratislavou a Žilinou, ako aj začatie obnovy infraštruktúry na úsekoch medzi Žilinou a Košicami. Absentuje aj podpora verejnej osobnej dopravy. V dokumente sú však sporné zámery na prehodnotenie zrušenia štátnych IC vlakov či príprava podmienok pre zriadenie národného leteckého a vodného dopravcu.

SkryťVypnúť reklamu

Liberáli sú proti týmto návrhom. "Štát má zabezpečovať infraštruktúru a podnikanie na nej má zabezpečovať súkromný sektor. Nevidíme žiadny logický dôvod, aby štát podnikal v leteckej alebo lodnej doprave. Prinesie to zbytočné plytvanie, ďalšie štátne nominácie do vedenia takýchto podnikov a pre štát ďalšiu byrokraciu s kontrolou," tvrdí Ivan. "Okrem toho, každé takéto podnikanie štátu narúša konkurenčné prostredie, keď súťaží so súkromným sektorom, ktorý má tak na trhu dotovaného súpera," dodal.

Medzi uvedenými prioritami nie je ani predstava o ďalšom fungovaní bratislavského letiska, ktoré by podľa ministerstva dopravy potrebovalo strategického partnera. Chýba aj zámer pripraviť a schváliť potrebný nový stavebný zákon, keďže súčasný aj s novelami má už štyridsať rokov. Pôvodný návrh stavebného zákona, ktorý mal nadobudnúť účinnosť v júli tohto roku, minister Počiatek vlani na jeseň stiahol z parlamentu pre výhrady opozície.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (23. 5. 2025)
USD 1.131
AUD 1.761
CZK 24.942
JPY 162.190
CAD 1.568
GBP 0.843
HUF 403.730
PLN 4.246
CHF 0.934
SEK 10.849

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 460
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 239
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 099
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 842
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 466
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 163
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 929
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 143
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 075
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 043
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 104
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 059
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 617
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 417
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 075
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 043
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 104
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 059
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 617
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 874
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 417
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu