SME
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Medzi prioritami budúcej vlády chýba dostavba úsekov D1 a D3

Vznikajúca vládna koalícia sa v programových prioritách v oblasti dopravy obmedzila na rozvoj dopravnej infraštruktúry.

Vizualizácia obchvatu Bratislavy.Vizualizácia obchvatu Bratislavy. (Zdroj: Cintra)

BRATISLAVA. V programových prioritách budúcej vlády do roku 2020 nie sú viaceré dôležité témy z oblasti dopravy. Chýba v nich napríklad zámer na dokončenie úsekov diaľnice D1 medzi Žilinou a Ružomberkom a pri Prešove, či úsekov diaľnice D3 od Žiliny na Kysuce.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ide pritom o hlavné priority ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pri výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest. Táto časť je v tézach vznikajúcej štvorkoalície Smeru-SD, Slovenskej národnej strany, Mostu-Híd a Siete obmedzená na "rozvoj dopravnej infraštruktúry, osobitne rýchlostných ciest R2, R3, R4 a R7".

SkryťVypnúť reklamu

Nedá sa všetkým vyhovieť

"Nová, práve sa rodiaca pravo-ľavá vláda by si mala vybrať, komu z koaličných partnerov urobí radosť. Pretože každá z nich má svoju voličskú základňu v inom regióne Slovenska. SNS chce podporiť výstavbu diaľničnej siete na severe Slovenska, naopak Most-Híd na juhu. Nedá sa totiž všetkým vyhovieť," uviedol pre agentúru SITA novozvolený poslanec parlamentu a tímlíder strany Sloboda a Solidarita (SaS) pre dopravu Miroslav Ivan. Myslí si, že je to jeden z potenciálnych zdrojov prvých konfliktov v budúcej koalícii.

SaS okrem dobudovania diaľnice D1 považuje za veľmi dôležité orientovať sa na urýchlenú prípravu a výstavbu južných úsekov R2. Na rýchlostnú cestu by sa tak napojili regióny s najväčšou mierou nezamestnanosti. "A zároveň je potrebné rokovať s inými rezortmi a Európskou komisiou o možnostiach presunu niektorých finančných prostriedkov z eurofondov práve do budovania cestnej infraštruktúry," poznamenal Ivan.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi prioritami budúcej vlády v oblasti dopravy nie je uvedený ani plán na využitie prostriedkov Európskej únie v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Ten je pritom hlavným zdrojom financovania aj výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Peniaze sú už zväčša rezervované na rozostavané a niektoré pripravované úseky, na ďalšie tak bude treba hľadať nové zdroje financovania. Priestor v prioritách koalície nedostal ani zámer na efektívne, hospodárne a najmä transparentné využívanie eurofondov, s ktorým má Slovensko dlhodobo problémy.

V dokumente, ktorý by mal byť východiskom pre programové vyhlásenie tretej vlády Roberta Fica, nie je zmienka ani o realizácii PPP projektu na výstavbu a prevádzku časti obchvatu Bratislavy na D4 a priľahlých úsekov R7 z hlavného mesta smerom na Dunajskú Stredu. Súťaž na výber koncesionára sa už síce skončila, no dosluhujúci minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) stále nepodpísal zmluvu s úspešným medzinárodným konzorciom Obchvat Nula na čele so španielskou spoločnosťou Cintra Infraestructuras Internacional. Na základe rozhodnutia súčasnej vlády mal tak spraviť do 4. marca. Sieť, ktorej nominant obsadí post ministra dopravy, mala v minulosti výhrady k financovaniu tohto projektu.

SkryťVypnúť reklamu

Nový minister sa bude musieť rozhodnúť

Nový minister dopravy bude podľa zástupcu liberálov v prípade PPP projektu stáť pred ťažkou dilemou. "Buď sa spoľahne na analýzu svojho predchodcu a terajšieho koaličného partnera a podpíše to (má to na stole pripravené), alebo si preverí celú analýzu výhodnosti sám pred podpisom. A zváži aj inú formu výstavby. Podpisom zmluvy bez dôkladnej kontroly prevezme na seba zodpovednosť," uviedol Ivan. Ak podpis zmluvy odloží, môže vyvolať konflikt so Smerom. Aj preto vyslovil počudovanie, že práve tento rezort strana Sieť prevzala.

Medzi prioritami tiež chýba plán dokončenia modernizácie zvyšných úsekov železničnej trate medzi Bratislavou a Žilinou, ako aj začatie obnovy infraštruktúry na úsekoch medzi Žilinou a Košicami. Absentuje aj podpora verejnej osobnej dopravy. V dokumente sú však sporné zámery na prehodnotenie zrušenia štátnych IC vlakov či príprava podmienok pre zriadenie národného leteckého a vodného dopravcu.

SkryťVypnúť reklamu

Liberáli sú proti týmto návrhom. "Štát má zabezpečovať infraštruktúru a podnikanie na nej má zabezpečovať súkromný sektor. Nevidíme žiadny logický dôvod, aby štát podnikal v leteckej alebo lodnej doprave. Prinesie to zbytočné plytvanie, ďalšie štátne nominácie do vedenia takýchto podnikov a pre štát ďalšiu byrokraciu s kontrolou," tvrdí Ivan. "Okrem toho, každé takéto podnikanie štátu narúša konkurenčné prostredie, keď súťaží so súkromným sektorom, ktorý má tak na trhu dotovaného súpera," dodal.

Medzi uvedenými prioritami nie je ani predstava o ďalšom fungovaní bratislavského letiska, ktoré by podľa ministerstva dopravy potrebovalo strategického partnera. Chýba aj zámer pripraviť a schváliť potrebný nový stavebný zákon, keďže súčasný aj s novelami má už štyridsať rokov. Pôvodný návrh stavebného zákona, ktorý mal nadobudnúť účinnosť v júli tohto roku, minister Počiatek vlani na jeseň stiahol z parlamentu pre výhrady opozície.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (31. 1. 2023)
USD 1.090
AUD 1.539
CZK 23.861
JPY 141.790
CAD 1.453
GBP 0.880
HUF 390.530
PLN 4.710
CHF 1.005
SEK 11.262

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 474
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 827
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 164
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 039
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 597
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 487
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 683

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 18 355
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 273
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 523
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 675
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 455
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 840
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 739
  8. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 431
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

V názve OĽaNO už Budajova Zmena zdola nie je.


12 h

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


16 h
Vyhrotená kampaň Babišovi k víťazstvu v prezidentských voľbách nepomohla.

Babišova kampaň prekročila hranice etiky.


12 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Je vôbec možné pospájať slovenský politický bordel?


a 2 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

Centrum Trnavy.

Rozpočty samospráv ovplyvnil vyšší daňový bonus aj rastúca inflácia.


16 h
Richard Rybníček.

Pomoc vlády nestačí, budeme iba svietiť a kosiť, hovorí primátor Trenčína.


16 h
Skupina Raiffeisen Zentralbank podniká na Slovensku cez Tatra banku a internetovú banku Zuno.

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


16 h

Predaj áut v Rusku sa vlani celkovo znížil o 59 percent.


ČTK 19 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 18 355
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 273
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 523
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 675
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 455
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 840
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 739
  8. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 431
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu