NORIMBERG. Dôvera nemeckých spotrebiteľov v ďalší vývoj ekonomiky klesá. Dôvodom je spomaľovanie kľúčových trhov, na ktoré smeruje nemecký export.
Domácnosti tak majú obavy, že to bude mať negatívny vplyv na tempo rastu nemeckej ekonomiky. Vyplýva to z prognózy spotrebiteľskej dôvery na apríl 2016, ktorú vypracoval inštitút pre prieskum trhu GfK a zverejnila agentúra Reuters.
Nálada sa mierne zhorší
Prieskum ukázal, že indikátor spotrebiteľskej dôvery GfK, ktorý predpovedá o mesiac dopredu náladu domácností v najväčšej európskej ekonomike, sa v apríli mierne zníži na 9,4 bodu z marcových 9,5 bodu.
Analytici, ktorých oslovila agentúra Reuters, však očakávajú, že nemecký index spotrebiteľskej dôvery zostane v apríli na marcovej úrovni.
Podľa Ralfa Bürkla, analytika GfK, prieskum odráža obavy spotrebiteľov, že sa slabý dopyt po nemeckých produktoch na niektorých dôležitých trhoch, ako sú USA a Čína, pravdepodobne odrazí na výkone nemeckej ekonomiky.
Nemecká ekonomika vlani vzrástla o 1,7 %, najviac za štyri roky. Motorom jej rastu boli robustná súkromná spotreba a vyššie výdavky štátu na utečencov.
Ale ekonomickí poradcovia spolkovej vlády v stredu (23. 3.) mierne zhoršili svoju prognózu pre domácu ekonomiku a najnovšie očakávajú, že v tomto roku jej výkon stúpne o 1,5 % namiesto o 1,6 %. Odôvodnili to práve neistým vývojom globálnej ekonomiky.
Očakávajú vyššie výdavky
Prieskum odhalil tiež, že aj čiastkový index, ktorý odráža očakávania domácností v otázke zvyšovania ich platov, sa znížil viac, ako odhadovali analytici.
Jeho aprílová hodnota klesla na 50,5 bodu z 56,7 bodu v marci. A podobne aj čiastkový index, ktorý signalizuje ochotu spotrebiteľov utrácať, sa znížil na 50 bodov z predchádzajúcich 52,7 bodu.
GfK zároveň pripomína, že hodnoty týchto čiastkových indexov sú stále pomerne vysoké. Spotrebiteľské výdavky by tak aj vďaka stabilnému trhu práce, solídnym mzdám, nízkej inflácii a tiež nízkym úrokovým sadbám mali byť naďalej motorom hospodárskeho rastu Nemecka.
GfK potvrdil svoj predchádzajúci odhad a očakáva, že sa spotrebiteľské výdavky v tomto roku zvýšia o približne 2 %.