BRATISLAVA. Lidl na Slovensku zopakuje retro akciu. Už v najbližších týždňoch si ľudia budú môcť kúpiť v obchodoch výrobky v retro obaloch, tak ako na nich boli ešte za socializmu zvyknutí. Presný dátum spustenia akcie Lidl nechcel ešte zverejniť.
Trend zo Západu
"Zákazníkom ponúkneme ešte širšiu ponuku retro výrobkov," informoval hovorca spoločnosti Tomáš Bezák. Koľko výrobkov to bude, povedať nechcel.
Server mediaguru.cz, ktorý o akcii informoval ako prvý, uvádza, že by malo ísť o takmer 20 výrobkov. V Česku spoločnosť odštartuje akciu už koncom marca. Podľa mediaguru.cz by sa mal zoznam výrobkov rozšíriť o Bohemia Chipsy, Makovník, Hašlerky, cukríky Bon Pari, Brezový, Žihľavový a Vajíčkový šampón, Barbus mydlo na holenie alebo prací prášok Merkur.
Lidl však nie je jediný, ktorý stavil na retro týždeň. Podobnú obchodnú taktiku má napríklad aj Tesco. Výrobky v socialistických obaloch v predajniach mohli zákazníci nájsť naposledy aj v januári tohto roka. Výrobky v retro obaloch ponúka zákazníkom však už niekoľko rokov.
"Vychádzame z toho, čo majú naši zákazníci radi a vyvolá v nich príjemnú spomienku. Ide vždy o limitovanú ponuku a sortiment tvoria výrobky slovenského a českého pôvodu, ktoré sú dodnes veľmi obľúbené," informuje hovorkyňa spoločnosti Katarína Kadašiová.
Podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského sú takéto akcie úspešné aj vo vyspelých štátoch Európskej únie a Slovensko ide len s trendom.
"Ľudia pociťujú istú nostalgiu za sortimentom, ktorý roky poznali a ešte si ho pamätajú. Kupujú si tovar, ktorý v tom čase považovali za kvalitný a chcú zistiť či vonia a chutí rovnako," objasňuje Drahovský, prečo sú akcie také populárne.
Pôvodná receptúra?
Dodáva, že ešte úspešnejšia akcia je, ak sa firmy pri výrobe držali pôvodnej receptúry. Na to stavil aj Lidl.
"Retro týždeň sme pripravovali v úzkej spolupráci s dodávateľmi. Okrem originálneho obalu sme totiž tam, kde to bolo možné, chceli zachovať aj pôvodné zloženie a chuť," informuje Bezák.
Podľa tradičnej receptúry má byť podľa neho v ponuke napríklad Vysočina 1967 alebo Šunková údená saláma. V čom je rozdiel medzi súčasnou a pôvodnou receptúrou sme sa opýtali aj výrobcu, odpoveď sme však zatiaľ nedostali.
U všetkých výrobkoch ale pôvodnú receptúru zákazníci čakať nemôžu. Taká kofola, horalky či termixy by sa len ťažko mohli vyrábať presne ako v minulosti. "Nie je možné vyrobiť rovnaký výrobok v zložení, v akom sa vyrábal pred 20 až 30 rokmi," priznal Lidl ešte vlani pre české Lidovky.
Dôvodov je viacero. U niektorých výrobkov je problém dopátrať sa k pôvodnej receptúre. Zmenil sa však aj potravinársky priemysel.
"Technologicky, zmenou zloženia niektorých surovín či tým, že v súčasnosti sú prísnejšie pravidlá na kvality potravín," citovali vlani Lidovky český Lidl. Niektoré výrobky by tak nevyhovovali súčasným požiadavkám na kvalitu.