NEW YORK. Americkí maloobchodníci sa vždy snažia ísť s dobou. Keď zistili, že klienti uprednostňujú vajcia z voľného chovu, rozhodli sa prispôsobiť novému trendu radšej skôr, ako ich predbehne konkurencia.
Viaceré maloobchodné reťazce v USA tento mesiac oznámili, že majú v pláne postupne stiahnuť z pultov vajíčka z klietkového chovu a v nasledujúcej dekáde budú predávať len vajcia z voľného chovu.
Informovala o tom agentúra Bloomberg.
Zlaté vajcia
Maloobchodníci ako sú Albertsons, Kroger, CVS Health či Ahold USA veria, že kto sa skôr prispôsobí novému trendu, tomu sliepky znesú "zlaté vajcia".
Tržby z predaja vajec v USA dosiahli vlani približne 7,3 miliardy USD (6,54 miliardy eur). A toto číslo sa môže ešte zvýšiť, keď sa viacerí obchodníci rozhodnú predávať vajcia z voľného chodbu, ktoré sú drahšie, ako z klietkového.
Podľa údajov amerického ministerstva poľnohospodárstva stoja vajcia z voľného chovu dvakrát viac ako z klietkového.
Priemerná cena vajec od sliepok, ktoré nie sú zavreté v klietkach, je zhruba 3,42 USD (3,07 eura) za tucet, zatiaľ čo tucet "tradičných" vajec stojí v priemere 1,31 až 1,45 USD.
Časový problém
Ale náklady na vajcia od sliepok chovaných v klietkach sú len o 15 centov nižšie ako na vajcia od "voľných" sliepok.
Problém však je, že zmeny v sieti dodávateľov nemožno uskutočniť tak rýchlo, ako by si americkí maloobchodníci želali. Farmári musia prebudovať doterajšiu "infraštruktúru" a tiež počkať, kým sa vyliahnu nové nosnice, ktoré už nebudú chovať v klietkach.
Približne 90 % z maloobchodníkov, ktorí sa rozhodli ísť s dobou odhaduje, že im potrvá zhruba päť rokov, kým si kompletne vybudujú novú sieť dodávateľov. A k obchodníkom sa pridávajú aj reštaurácie, ktoré už tiež nechcú vajcia z klietkového chovu. Tento enormný záujem signalizuje, že kto skôr príde, ten skôr melie, teda získa náskok pred konkurenciou.