BRUSEL. Tempo rastu aktivity výrobného sektora v eurozóne sa v marci podľa očakávania zrýchlilo o niečo viac ako naznačil predbežný odhad. Ale ceny hotových produktov klesli najstrmšie od marca 2009. To je ďalší zo signálov, ktorý poukazuje na slabé inflačné tlaky v regióne. Informovala o tom agentúra Bloomberg na základe spresnených výsledkov prieskumu spoločnosti Markit.
Konkrétne, podľa finálnych výsledkov Markit sa index nákupných manažérov (PMI) z výrobného sektora eurozóny v marci zvýšil na 51,6 bodu z 51,2 bodu vo februári, a nie na 51,4 bodu, ako naznačoval rýchly odhad.
Hodnota indexu sa síce vzdialila od zlomovej hranice 50 bodov, ktorá oddeľuje rast aktivity daného odvetvia od jej poklesu, ale marcová hodnota PMI výrobného sektora eurozóny je druhá najnižšia za viac ako rok. A výrazne zaostáva aj za 20-mesačným maximom 53,2 bodu na konci minulého roka.
Priemerná hodnota PMI za 1. kvartál 2016 dosiahla 51,7 bodu a je najnižšia od 1. štvrťroka minulého roka.
Z údajov Markit vyplýva, že marcový PMI takmer všetkých veľkých štátov eurozóny bol vyšší ako 50 bodov, s výnimkou Francúzska, ktorého PMI klesol na 49,6 bodu z 50,2 bodu vo februári.
Nemecký PMI sa pohybuje len tesne nad hranicou 50 bodov, aj keď jeho konečná marcová hodnota vzrástla o niečo viac, na 50,7 bodu namiesto na 50,4 bodu pri rýchlom odhade. A tempo rastu španielskeho PMI sa v marci spomalilo, hodnota indexu klesla na 53,4 bodu z 54,1 bodu vo februári, ale stále je dosť vysoká.
Markit pripomína, že klesajúce ceny ropy a ďalších vstupných surovín znižujú ceny hotových výrobkov. Tieto cenové tlaky sú zvlášť badateľné v dvoch najväčších ekonomikách regiónu - v Nemecku a vo Francúzsku, ktoré zaznamenali najstrmší pokles výrobných cien.
Chris Williamson, hlavný ekonóm Markit, v tejto súvislosti uviedol, že aj keď je marcový spresnený PMI vyšší ako rýchly odhad, jeho hodnota je stále pomerne nízka a naznačuje, že výrobný sektor eurozóny v 1. kvartáli vzrástol iba o približne 2 %.
Firmy v regióne zápasia tiež so spomaľovaním čínskej ekonomiky, ktorá je ich významným obchodným partnerom a najnovšie im podráža nohy aj posilňovanie eura.