BRATISLAVA. Slovensko má nové logo, ktoré ho v najbližších rokoch bude prezentovať v zahraničí. Nahradí viaceré logá, ktoré doteraz krajina používala. Slovensko sa novým logom chce ukázať vo svete ako atraktívna krajina - pre turistov, zahraničné investície či pre podporu našich výrobkov.
"Prvýkrát v histórii samostatného Slovenska vznikla dohoda všetkých kľúčových aktérov z odbornej sféry a štátnej správy o tom, ako vo svete jednotne prezentovať moderné, úspešné Slovensko," napísal na svojom facebookovom profile minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák, ktorého rezort súťaž na nové logo vypísal.
"Pracovali sme na ňom spoločne od roku 2009 a nová značka je výsledkom prieskumov, analýz aj širokej spoločenskej diskusie," dodal.
Nový vizuál stál desaťtisíce
Autorom víťazného návrhu na zjednotenie logotypov v štátnej správe je reklamná agentúra Creative Department Simony Bubánovej. Tá uspela v konkurencii ďalších agentúr. Nové logo a slogan má podľa ministra prezentovať štyri základné vlastnosti charakteristické pre Slovensko: rôznorodosť, vynachádzavosť, vitalitu a autentickosť.
Agentúre rezort zahraničných vecí zaplatí (podľa zmluvy na centrálnom registri zmlúv) za vytvorenie značky 80-tisíc eur bez DPH.
V tendri nešlo len o vypracovanie jednotnej vizuality štátnej správy, ale o vytvorenie takzvanej značky Slovenska.
To znamená loga, sloganu a príbehu, ktorým sa má Slovensko prezentovať navonok. Agentúra Creative Department prišla s vizuálom "Dobrý nápad", ten by mal nahradiť súčasného motýľa s mottom - Slovensko malá veľká krajina, ktorý sa využíva najmä v turizme.
Podľa zmluvy mala agentúra vytvoriť tiež samostatné ideové príbehy značky Slovensko pre nasledujúce oblasti: cestovný ruch, zahraničné investície, export, kultúru a šport.
"Zadanie bolo postavené dosť výstredne. Spájať branding a jednotnú identitu ministerstiev chce naozaj superdizajnéra. Ale výsledok brandingu je v kontexte dejín oficiálnej komunikácie Slovenska príjemným prekvapením a posunom. Biľak bol dobrá voľba," hodnotí nové logo Ľubica Hustá, šéfka festivalu Design Week. Peter Biľak vytvoril písmo nového loga.


Celková zmena bude drahšia
Z dielne agentúry vyšiel aj spoločný logotyp pre štátnu správu, ktorý nahradí tie súčasné. Prebrať ho majú všetky ministerstvá postupne, najneskôr do konca septembra.
Musia tak zmeniť hlavičkové papiere, vizitky, infotabule, bannery, weby, profily na sociálnych sieťach či výstavné expozície. V rozpočte pre tento rok je na to vyčlenených takmer 490-tisíc eur.
Niektorým odborníkom sa však nový systém označovania pre štátnu správu nepozdáva. Vravia, že sa až priveľmi podobá na ten, ktorý sa v Nemecku používa už od roku 1999. "Je to kópia, ale omnoho horšia ako originál," hovorí Palo Bálik, ktorý vedie typografické laboratórium na Vysokej škole výtvarných umení.
Vraví, že nemecké vizuály sú krajšie, majú vhodnejšie zvolený typ písma, kým tie naše sú veľmi monumentálne. Všetky slová sú napísané kapitálkami, čo podľa neho nie je vhodné. "Je otázne, či vizuály, ktoré sa tak veľmi podobajú na nemecké, vôbec používať," zamýšľa sa Bálik.
Na porovnanie, takto vyzerajú slovenské a nemecké vizuály.

