SME

Brusel odstraňuje prekážky v železničnej doprave

Cieľom nových pravidiel je ušetriť čas a náklady v procese technickej a bezpečnostnej certifikácie dopravcov a koľajových vozidiel.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRUSEL. Poslanci Európskeho parlamentu (EP) dnes schválili tri legislatívne návrhy odstraňujúce technické prekážky, ktorým čelia železniční dopravcovia a výrobcovia koľajových vozidiel v dôsledku odlišných štandardov a postupov v členských štátoch.

Dvojica smerníc a nariadenie, na texte ktorých sa poslanci dohodli s ministrami EÚ v júni 2015, je súčasťou štvrtého železničného balíka. Cieľom nových pravidiel je ušetriť čas a náklady v procese technickej a bezpečnostnej certifikácie dopravcov a koľajových vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes schválené predpisy predstavujú prvú časť štvrtého železničného balíka, ktorého konečným cieľom je posilniť efektivitu železničnej dopravy, zlepšiť kvalitu poskytovaných služieb, zvýšiť počet cestujúcich a prilákať do tohto odvetvia viac investícií.

Pre EÚ štvrtý železničný balík predstavuje aj pomoc pri dosahovaní cieľov na znižovanie emisií skleníkových plynov v oblasti dopravy.

Prvá časť legislatívneho balíka, takzvaný technický pilier, je zameraná na zvýšenie interoperability a bezpečnosti železníc EÚ. Nové pravidlá by mali zefektívniť postupy autorizácie koľajových vozidiel a bezpečnostnej certifikácie železničných operátorov.

Povolenia na uvádzanie železničných koľajových vozidiel na trh EÚ a bezpečnostnú certifikáciu prevádzkovateľov železničnej dopravy bude v budúcnosti zabezpečovať Európska železničná agentúra (ERA), čím sa celý proces urýchli a zjednoduší. V súčasnosti musia výrobcovia a operátori komunikovať so zodpovednými úradmi v každom členskom štáte samostatne.

SkryťVypnúť reklamu

Nové pravidlá v oblasti certifikácie a autorizácie budú účinné v priebehu troch rokov po nadobudnutí ich platnosti. Členské štáty môžu ich účinnosť na svojom území oddialiť o jeden rok, musia však o tom vopred upovedomiť agentúru ERA a Európsku komisiu a tento krok náležite zdôvodniť.

Železnice Slovenskej republiky

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (20. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  8. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  1. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Kam smerujú peniaze bohatých?
  7. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 943
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 6 440
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 081
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 141
  5. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 600
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 455
  7. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 343
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 289
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 944
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 914
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 612
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 633
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 7 341
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 664
  7. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 6 045
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 822
  1. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  2. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  3. Tupou Ceruzou: Krížovka
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  5. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  6. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  7. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Poškodený most v Poprade.

Rezort sa spolieha na analýzu za 7,6 milióna.


5
Qatar airways

Celkové údaje o príjmoch a počte cestujúcich zatiaľ nie sú k dispozícii.


TASR
Skupina Be Group pôsobila na Slovensku od roku 2005.

Koncern Be Group skončil neslávne.


Na archívnej snímke demonštranti protestujú proti masového turizmu v Barcelone.

Španielsko vlani prilákalo rekordných 94 miliónov turistov.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 944
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 914
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 612
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 633
  5. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 7 341
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 664
  7. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 6 045
  8. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 822
  1. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  2. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  3. Tupou Ceruzou: Krížovka
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  5. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  6. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  7. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
SkryťZatvoriť reklamu