Ministerstvo zahraničných vecí zverejnilo logo a branding, ktorým sa budeme ako krajiny reprezentovať v zahraničí. Má takéto logo zmysel?
"Áno, samotné logo je vyvrcholením úsilia, počas ktorého si musíte usporiadať myšlienky a odpovedať na otázky aká je identita Slovenska, v čom sú jeho silné stránky na čom prezentácia môže byť postavená.
Pri tomto procese pomáha tiež, ak si stanovíme aj stratégiu, ktorou budeme chcieť do budúcna zaujať. Proces vytvárania značka a manažovanie identity národa je prínosný."
V čom je prínosný?
"Pomáha nám prilákať viac investícií, ale aj v tom, aby boli naše výrobky lepšie prijímané v zahraničí či v tom, že k nám príde viac turistov. Z toho plynie aj viac peňazí do hospodárstva. Branding ale pomáha aj v tom, aby boli naši umelci viac akceptovaní a pozývaní do zahraničia.
Doteraz sa možno v zahraničí na výrobky označené "Made in Slovakia" pozerali s nedôverou, pretože o Slovensku vedeli iba to, že je to krajina niekde v blízkosti Černobyľu. To, že nás takto ľudia vnímajú, ukázal výskum z roku 2011. Nič viac o nás nevedeli. Manažovať si, ako nás majú vnímať ľudia vonku, je dôležité."
Majú takýto branding všetky krajiny?
"Neviem či úplne všetky, ale 99-percent krajín takúto stratégiu určite má. Majú svoje logo, grafiku, prezentáciu. Samozrejme tie sa postupne vyvíjajú a menia. Ale Slovensko v tomto dobieha svet, dobiehame niečo, čo ostatní už majú."
