SME

Vznikne Národná dopravná agentúra, má koordinovať dopravu

Pripravovaná Národná dopravná agentúra má zabezpečiť efektívnu koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Pripravovaná Národná dopravná agentúra (NADA) má zabezpečiť efektívnu koordináciu osobnej vlakovej, prímestskej autobusovej a mestskej hromadnej dopravy.

Mala by riešiť problém nejasných kompetencií pri objednávaní a zosúladení grafikonu celej verejnej dopravy. "Mali by sa znížiť čakania na prestup a predísť nežiaducej konkurencii medzi autobusovou a železničnou dopravou," vyplýva z Národného programu reforiem 2016 v časti o dopravnej infraštruktúre a elektronických komunikáciách.

SkryťVypnúť reklamu

Podmienka Európskej komisie

Vznik dopravnej autority je podľa súčasných rokovaní aj podmienkou Európskej komisie pre pokračovanie modernizácie vozidlového parku štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) v programovom období 2014 - 2020.

"Ďalším krokom by mala byť optimalizácia grafikonu železničnej dopravy, ktorá má zabezpečiť na dostatočne významných tratiach pravidelné, časté a spoľahlivé spojenia," uvádza sa v spomínanom programe reforiem, ktorý vláda schválila v piatok minulý týždeň.

Založenie dopravnej autority plánovalo už bývalé vedenie ministerstva dopravy. Železničnú osobnú dopravu vo verejnom záujme v súčasnosti objednáva štát cez ministerstvo dopravy, prímestskú autobusovú dopravu samosprávne kraje a mestskú hromadnú dopravu mestá.

SkryťVypnúť reklamu

Efektívnejšia spolupráca verejnej autobusovej a železničnej dopravy, ako aj vznik dopravnej autority, ktorá by zastrešila objednávanie výkonov vo verejnom záujme, je jednou z priorít vlády v doprave. Výsledkom má byť optimalizácia jednotlivých spojov s cieľom zvýšiť dostupnosť a komfort kombinovanej dopravy a ochranu záujmov cestujúcich.

"Zjednotenie objednávania všetkých výkonov verejnej železničnej a cestnej autobusovej dopravy pod jeden úrad je najambicióznejším zámerom, ktorý pre oblasť verejnej dopravy vláda vyhlásila," uviedol pre agentúru SITA bývalý generálny riaditeľ ZSSK Pavel Kravec.

Viac cestujúcich?

"Mohlo by to podstatne zlepšiť situáciu v nakladaní so štátnym prostriedkami pri zabezpečovaní dopravnej obslužnosti štátu a v maximálnej miere zlepšiť koordináciu a synchronizáciu oboch druhov dopráv," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Bude pokračovať modernizácia železničných koridorov a obstarávanie vlakových súprav. Na modernizáciu vozového parku je v tomto roku alokovaných 47 mil. eur z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020 a 218 mil. eur v rokoch 2017 a 2018 (vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu).

"Komfort cestovania možno zvýšiť aj integráciou jednotlivých módov - cieľom je optimalizovaná dopravná koordinácia všetkých módov verejnej osobnej dopravy (najmä vlakov a prímestských autobusov) a možnosť kupovať jeden cestovný lístok na celú cestu bez ohľadu na použitý dopravný mód (tarifná integrácia)," píše sa v Národnom programe reforiem.

Od 1. novembra 2015 začala prevádzka integrovaného dopravného systému v Bratislavskom samosprávnom kraji a už dlhší čas funguje na trase Žilina - Rajec.

SkryťVypnúť reklamu

Vyšší dopyt po verejnej doprave možno podľa uvedeného programu dosiahnuť aj rozšírením konkurencie a tendrami na výber osobných dopravcov na jednotlivých železničných tratiach.

Príchod súkromného prepravcu na trať Bratislava - Komárno v roku 2012 zvýšil počet vlakových spojov oproti štátnemu dopravcovi o 70 % a viac ako zdvojnásobil počet cestujúcich. V súčasnosti beží tender na prevádzku diaľkových vlakov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou s ôsmimi záujemcami.

 

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 5. 2025)
USD 1.130
AUD 1.761
CZK 24.924
JPY 163.450
CAD 1.569
GBP 0.848
HUF 405.430
PLN 4.270
CHF 0.933
SEK 10.903

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 314
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 7 093
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 090
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 824
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 700
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 829
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 183
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 538
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 489
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 649
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 167
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 357
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 969
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 745
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 978
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 970
  1. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  2. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  3. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  4. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  5. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  6. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  7. Tupou Ceruzou: Zámočky
  8. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Trhy čakajú na víkendové rozhovory medzi predstaviteľmi Číny a USA o clách.


TASR
Sídlo Pôdohospodárskej platobnej agentúry v Bratislave.

Zaujímavosti zo sveta ekonomiky a biznisu.


Kanada v reakcii na Trumpove clá okamžite zaviedla odvetné opatrenia na americké výrobky.

Súbežne sa výrazne zvýšili náklady na prácu.


TASR
Britský premiér Keir Starmer.

Británia by mala nakupovať viac mäsa.


TASR 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 489
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 649
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 167
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 357
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 969
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 745
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 978
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 970
  1. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  2. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  3. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  4. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  5. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  6. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  7. Tupou Ceruzou: Zámočky
  8. Věra Tepličková: K. J. Erben: Vodník (úryvok z českej balady so šťastným slovenským koncom)
SkryťZatvoriť reklamu