SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Z čoho chce vláda stavať diaľnice, keď už nebudeme mať eurofondy?

Vláda v programovom vyhlásení napísala, že výnimku chce používať pri strategických investíciách. Čo presne pod nimi rozumie ale neupresnila.

Minister financií Peter Kažimír (Smer)Minister financií Peter Kažimír (Smer) (Zdroj: TASR - Štefan Puškáš)

BRATISLAVA. Nová vláda presadzuje novinku, ktorá jej dovolí viac míňať. Už v programovom vyhlásení oznámila, že chce zmeniť zákon o dlhovej brzde, ktorý jej v tom vlastne bráni. Tento víkend (v Sobotných dialógoch na RTVS) minister financií Peter Kažimír priblížil, ako si zmenu predstavuje.

Do zákona by chcel zakomponovať takzvanú investičnú výnimku. Inak povedané, chcel by, aby pre niektoré investície neplatili pravidlá dlhovej brzdy a vláda by tak mohla míňať nad rámec dohodnutých pásem bez dodatočných sankcií.

SkryťVypnúť reklamu

Chýbajúce eurofondy

Kažimír tvrdí, že ak sa zákon nezmení, štát nebude môcť plynulo pokračovať vo výstavbe ciest.

„Veľké infraštruktúrne stavby, ktoré ak chcete urobiť v nejakom prijateľnom čase, tak potrebujete za 3 - 4 roky investovať rádovo pol miliardy až 700 miliónov eur na nejakú výstavbu. A toto pri dnešnom znení tohto zákona nie je možné,“ povedal Kažimír. 

Podľa neho môžu problémy s financovaných veľkých stavieb nastať už v rokoch 2018 až 2019, kedy podľa neho vyčerpáme eurofondy.

Vláda v programovom vyhlásení napísala, že výnimku chce používať pri strategických investíciách. Čo presne pod nimi rozumie nepresnila. Výnimku by tak mohla používať pri každej diaľnici. Ak by teda výnimka prešla, mohol by sa zvýšiť nás súčasný približne 40 miliardový dlh o niekoľko miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa šéfa INEKO Petra Goliaša na Slovensku nefunguje hodnotenie efektívnosti investícii. Verejne zdroje sa tak často míňajú na projekty s nízkou návratnosťou, dochádza k ich plytvaniu.

„Navyše sa často spájajú s prospechom úzkych skupín podnikateľov prepojených s politikmi. Zavedenie investičnej výnimky by otvorilo dvere na realizáciu projektov, ktorých prínos pre krajinu je otázny,“ hovorí Goliaš.

Prečítajte si tiež: Chceme viac míňať, zmeníme zákon, ktorý nám to umožní, hovorí vláda Čítajte 

Zbytočná zmena?

Okrem výnimky by chcela vláda zmeniť zákon o dlhovej brzde a tým, že by sankčné pásma naviazala na čistý dlh. V súčasnosti sú naviazané na hrubý dlh. Do hrubého sa napríklad rátajú aj peniaze, ktoré Slovensko požičalo inej krajine či rezerva štátu.

Podľa člena Rady pre rozpočtovú zodpovednosť Ľudovíta Ódora vláda meniť pravidlá dlhovej brzdy nepotrebuje, teda v prípade, že dodrží svoje ciele a dlh bude postupom rokov klesať tak, ako sa vláda zaviazala. Hrubý dlh Slovenska by do roku 2019 mal klesnúť na úroveň 47,3 percent z HDP. Dnes je na úrovni 53 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by sa aj vláda rozhodla, že nebude dlh znižovať, ako plánuje a každý rok by sa Slovensko zadĺžilo o pol miliardy eur viac, aj tak by sme podľa Ódora nepresiahli sankčné pásma.

"Do roku 2019 by sme museli oproti vládnym plánom minúť o 5,5 mld. EUR viac (kumulatívne), aby sme narazili na tvrdšie sankcie ústavného zákona," tvrdí Ódor. 

Ak by predsa len vláda trvala na svojom, na zmenu zákona potrebuje ústavnú väčšinu, chýba jej deväť hlasov z opozície. Najväčšia opozičná strana SaS už oznámila, že rokovať o zmene zákona je ochotná, ale investičnú výnimku nepodporí.

„Ak vláda príde s niečim, čo nie je očakávané, tak uvidíme, ale momentálne hovoríme nie,“ povedal jej tímlíder pre verejné financie Eugen Jurzyca.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 8. 2022)
USD 1.018
AUD 1.462
CZK 24.611
JPY 137.170
CAD 1.312
GBP 0.844
HUF 405.130
PLN 4.724
CHF 0.968
SEK 10.590

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 081
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 16 953
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 190
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 993
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 915
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 232
  7. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 3 240
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 180

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 044
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 410
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 917
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 446
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 188
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 981
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 969
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 298
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Objavujú sa signály, že plyn začína byť príliš drahý pre priemysel a výrobu elektriny.


TASR 20 h
V Maďarsku postaví CATL svoju druhú európsku fabriku.

Fabrika firmy CATL za sedem miliárd eur prinesie Maďarsku dôležité know-how.


23 h
Nemecký kancelár Olaf Scholz.

Berlín sa snaží odbremeniť spotrebiteľov a zmierniť tak vplyv dodatočných poplatkov.


TASR 18. aug
Minister práce Milan Krajniak.

Počas posledného roka klesol počet nezamestnaných o 38 654.


TASR 18. aug

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 044
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 410
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 917
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 446
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 188
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 981
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 969
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 298
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťZatvoriť reklamu