SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Reťazce ešte majú kam rásť, no lokality sa míňajú

Obchodné siete sa napriek slušnej nasýtenosti trhu obzerajú po ďalších vhodných lokalitách na expanziu

Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Článok pôvodne vyšiel v časopise Trend.

Atraktívne biele miesta sa postupne strácajú z retailovej mapy Slovenska. V oblastiach, ktoré sú hustejšie obývané a s väčšou koncentráciou kúpnej sily, nie je výnimočné, keď sú prevádzky obchodných sietí „nasáčkované“ jedna vedľa druhej. 

Reťazce zamierili už aj do odľahlejších kútov krajiny. Líder trhu Tesco napríklad otvoril na jeseň minulého roku supermarket v obci Kúty na Záhorí, diskont Lidl má zasa na opačnom konci republiky prevádzku aj v šesťtisícových Sobranciach. 

Expanzia známych retailových značiek sa napriek pomerne pokročilej saturácii trhu ešte nekončí. Z hľadiska výmery maloobchodnej plochy na tisícku obyvateľov sa Slovensko síce prehuplo nad európsky priemer, treba však povedať, že v širšom regióne nie je premiantom týchto štatistík. Gro investícií veľkých hráčov v maloobchode sa sústreďuje do otvárania nových alebo do zlepšovania už existujúcich predajní.

Aj keď nájsť dobrú lokalitu, v ktorej sa dá a oplatí vybudovať prevádzku, je čoraz komplikovanejšie zadanie.

Lokality sa míňajú

Celková retailová (maloobchodná) plocha na Slovensku dosiahla na prelome rokov takmer 1,6 milióna štvorcových metrov. Podľa údajov poradenskej spoločnosti JLL sa približne 38 percent z celkovej ponuky nachádza v hlavnom meste a okolí, potom nasledujú košický, nitriansky a žilinský región. „Vo všeobecnosti platí, že Slovensko má zahustenosť maloobchodného trhu na vyššej úrovni ako priemer Európskej únie,“ hovorí Daniel Kúth, senior konzultant oddelenia maloobchodných nehnuteľností JLL. 

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Prevážna väčšina retailovej plochy je reprezentovaná nákupnými centrami, ktoré dominujú nad nákupnými ulicami či menšími obchodnými domami. 
Saturácia slovenského maloobchodného trhu v reči čísel vychádza na 296 štvorcových metrov retailovej plochy na tisíc obyvateľov, čo je síce s pohodlnou rezervou nad priemerom únie (202 štvorcov), no stále menej než napríklad v Česku, Poľsku či Chorvátsku.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Moskovské Červené námestie.

Hrozí mu najprudší ekonomický pokles od rozpadu ZSSR.


7 h
Minister financií Igor Matovič po schválení viacerých jeho opatrení na vláde.

Odborníci kritizujú schvaľovanie aj obsah protiinflačného balíka.


8 h

Miera nezamestnanosti išla nadol vo všetkých krajoch na Slovensku.


SITA 12 h
Ilustračná fotografia.

Faktúra bola zaplatená v utorok.


15 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu