BRATISLAVA. Nový minister dopravy Roman Brecely zo Siete začal doťahovať diaľničné tendre svojho predchodcu Jána Počiatka zo Smeru.
Národná diaľničná spoločnosť pod vedením Roberta Auxta v utorok otvárala cenové obálky na výstavbu troch diaľničných úsekov na Slovensku.
Výsledná cena? Takmer 800 miliónov eur.
Ako prvý na to upozornil denník N.
Dostane Skanska diaľnicu?
Diaľničný obchvat Prešova, konkrétne úsek diaľnice D1 Prešov Západ - Prešov Juh, spolu s približne dvojkilometrovým tunelom smeruje k združeniu okolo spoločnosti Eurovia.
Tá spolu s Doprastavom a Metrostav chce tento úsek podľa informácii SME postaviť za približne 365 milióna eur.
Okrem tejto diaľnice na východe, štát chce spustiť výstavbu aj ďalšej diaľnice na východe Slovenska.
Približne 14-kilometrový úsek diaľnice medzi Budimírom a Bidovcami chce stavať Skanska za približne 196 milióna eur.
V najbližšej dobe by sa mala spustiť v blízkej budúcnosti aj diaľnica na Kysuciach. Za výstavbu obchvatu Čadce najnižšiu cenu ponúklo združenie okolo Strabagu.
Ten spolu so spoločnosťou Porr a Hochtief plánuje podľa informácii SME stavať za približne 239 milióna eur.
To, že firmy dali najnižšie ponuky, neznamená, že diaľnice aj postavia. V súťaži sa môžu objaviť námietky, prípadne Národná diaľničná môže firmy zo súťaže vylúčiť.
Stavalo sa aj lacnejšie
Isté však je, že diaľnice v najbližšej dobe nebude stavať stavebná spoločnosť Váhostav, ktorá spadá pod vplyv oligarchu Juraja Širokého. Národná diaľničná ju zo súťaže vylúčila.
Štát tendre na výstavbu týchto troch úsekov vypísal vlani. Odhadol, že na diaľnice minie takmer takmer 780 miliónov eur. Stavbári tak v konečnom dôsledku ceny za diaľnice navýšili.
Na porovnanie, keď sa súťažilo za exministra dopravy Jána Figeľa z KDH, stavbári podliezali ceny aj o polovicu.