BRATISLAVA. Známa technologická značka Apple má približne trikrát vyššiu hodnotu než Facebook. Dokazuje to rebríček najhodnotnejších značiek sveta, ktorý každoročne zostavuje magazín Forbes. Aj tento rok sa Apple umiestnil na prvom mieste.
Hodnota značky sa podľa profesora a experta na marketing Davida Reibsteina z Pennsylvánskej univerzity odvíja podľa toho, ako ju vnímajú zákazníci. To, čo je cenné z pohľadu spoločnosti je, že zákazníci sú ochotní platiť za výrobky či služby spoločnosti viac alebo pri týchto značkách existuje vyššia pravdepodobnosť ich kúpy.
Sto svetových značiek s najvyššou hodnotou vyberal Forbes z viac ako dvesto svetových firiem. V stovke najhodnotnejších značiek sa ocitli spoločnosti zo 16 krajín a 19 odvetví. Viac ako polovica značiek pochádza z USA (52), druhou krajinou sveta, ktorá hostí až 11 veľkých značiek, je Nemecko.
Pozrite si prvých desať najhodnotnejších značiek.

1. Apple
Značka Apple má oproti nižšie umiestneným spoločnostiam veľký náskok. Ako jediná má hodnotu viac ako 100 miliárd dolárov. Jej hodnotu určil magazín na 154,1 miliardy dolárov (137,6 miliardy eur). Firma na reklamu minula 1,8 miliardy dolárov (1,6 miliardy eur).
Apple je tak najhodnotnejšou značkou sveta, a to aj napriek tomu, že predaj iPhonov za posledné mesiace klesol (medziročne sa predalo o 10 miliónov iPhonov menej).
Firma za prvé tri mesiace tohto roka zarobila o 13 percent menej, než vlani, čo bol vôbec prvý pokles tržieb od roku 2003.
2. Google (Alphabet)
Značku Google ohodnotil Forbes na 82,5 miliardy dolárov (73,7 miliardy eur), čo je takmer o polovicu menej, než dosiahol Apple. Na reklamu dal Google 3,2 miliardy dolárov (2,9 miliardy eur).
Materská spoločnosť Google - Alphabet - dosiahla za prvé tri mesiace nižšie príjmy, než sa odhadovalo.
Najnovšie čelí Google podľa Sunday Telegraph rekordnej pokute vo výške okolo troch miliárd eur od Európskej komisie, a to kvôli porušeniu hospodárskej súťaže.
3. Microsoft
Hodnota značky technologického gigantu Microsoft medziročne vzrástla o deväť percent na 7 2,5 miliardy dolárov (alebo 64,8 miliardy eur).
Tvorca operačného systému Windows či kancelárskeho balíka Office sa tak ocitol v roku 2016 na treťom mieste, do reklamy vrazil 1,9 miliardy dolárov (1,7 miliardy eur).
4. Coca-Cola
Najväčší producent nealkoholických nápojov na svete sa v rebríčku najhodnotnejších značiek umiestnil na štvrtom mieste s hodnotou 58,5 miliardy dolárov (52,3 miliardy eur).
Oproti roku 2014 klesla hodnota značky o takmer 30 miliárd, pred dvoma rokmi bola ohodnotená na niečo vyše 80 miliárd dolárov.
Vlani dala spoločnosť na reklamu 4 miliardy dolárov (3,6 miliardy eur), čo je najviac z prvej desiatky najhodnotnejších značiek sveta.

5. Facebook
Najrýchlejšie rastúcou značkou v prvej stovke sa už druhý rok po sebe stal Facebook. Hodnota jeho značky vzrástla o 44 percent na 52,6 miliardy dolárov (47 miliardy eur). Na propagáciu značky dal pritom vlani Facebook "len" 281 miliónov dolárov (251 miliónov eur).
Najdôležitejším meradlom pre značku Facebook je čas, ktorý ľudia na sociálnej sieti trávia. Počet aktívnych používateľov dosiahol 1,65 miliardy, pričom priemerný používateľ strávi denne na Facebooku a Instagrame (Facebook kúpil Instagram v roku 2012, pozn. red.) 50 minút.
6. Toyota
Automobilka Toyota zvýšila hodnotu svojej značky o 11 percent, jej hodnota sa pohybuje na úrovni 42,1 miliardy dolárov (37,6 miliardy eur). Do reklamy výrobca automobilov investoval 3,6 miliardy dolárov (3,2 miliardy eur).
7. IBM
Z prvej desiatky stratila najviac značka spoločnosti IBM, a to až 17 percent oproti predchádzajúcemu roku (2014).
Hodnota značky klesla na 41,4 miliardy dolárov (37 miliardy eur), do reklamy investovala firma 1,3 miliardy dolárov (1,2 miliardy eur).
8. Disney
Multimediálna spoločnosť Disney zvýšila hodnotu svojej značky o 14 percent na 39,5 miliardy dolárov (35,3 miliardy eur). Do reklamy šlo vlani 2,6 miliardy dolárov (2,3 miliardy eur).
9. McDonald's
Najvyššiu hodnotu značky má v prvej desiatke obľúbený fast-food McDonald's. Hoci medziročne hodnota značky klesla o jedno percento na 39,1 miliardy dolárov (35 miliárd eur), do reklamy vrazila firma 719 miliónov dolárov (642 miliónov eur).
10. GE (General Electric)
Prvú desiatku svetových značiek uzatvára americká spoločnosť GE s hodnotou značky 36,7 miliardy dolárov (32,8 miliardy eur). To, koľko dala firma do reklamy, nie je jasné, údaj spoločnosť nezverejnila.
Kompletný rebríček najhodnotnejších značiek sveta si môžete pozrieť na webe Forbesu.