SME

Vláda verí, že dostavbu obchvatu Ružomberka zaplatia eurofondy

Vicepremiér pre investície Peter Pellegrini pripúšťa, že rozostavaný úsek diaľnice D1 Hubová - Ivachnová môže byť spolufinancovaný z eurofondov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Druhá fáza rozostavaného úseku diaľnice D1 Hubová - Ivachnová s tunelom Čebrať pri Ružomberku by mohla byť spolufinancovaná z peňazí Európskej únie.

A to napriek pripravovanej zmene trasy úseku pre geologické problémy v teréne, ako aj predlženie tunela z pôvodných 2 026 na 3 650 metrov a zvýšenie nákladov. Pripúšťa to podpredseda vlády pre investície Peter Pellegrini (Smer-SD), zodpovedajúci aj za eurofondy.

"Vždy sa dá ešte robiť doplnok a zmeny operačného programu tak, ako sme prednedávnom urobili zmeny na to, aby sa mohla z eurofondov financovať aj časť obchvatu Bratislavy, a to formou návratných peňazí cez Slovenský investičný holding. Preveríme aj túto možnosť, či by bolo možné alokovať, ak vôbec ešte alokácia k dispozícii je," povedal v stredu Pellegrini po rokovaní vlády.

SkryťVypnúť reklamu

Posun termínu

Takéto zmeny sú podľa neho možné, pokiaľ je diaľnica na trase medzinárodne uznanej siete, takže problém by s tým nemal byť.

Zhotoviteľom stavby úseku D1 Hubová - Ivachnová je združenie stavebných spoločností OHL ŽS, a. s. Brno a Váhostav - SK, a. s. Zmluvu s Národnou diaľničnou spoločnosťou, a. s. uzavreli v novembri 2013 v objeme 227,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (272,72 mil. eur vrátane dane).

Stavbu úseku v dĺžke 15,3 kilometra sa pôvodne zaviazali ukončiť v lete 2017. Pre zmenu trasy a predĺženie tunela Čebrať by však mal byť úsek dokončený o vyše tri roky neskôr do konca roku 2020.

Vyhlásenie novej súťaže na výstavbu vyše 15-kilometrového úseku D1 na Liptove z dôvodu uvedených zmien by podľa vicepremiéra nemalo byť potrebné.

SkryťVypnúť reklamu

"Ak všetko prebehlo v poriadku a Európska komisia povolí tento projekt financovať z európskych peňazí, tak asi môžeme pokračovať aj s existujúcim zhotoviteľom," predpokladá Pellegrini. Pripomenul prípady z minulosti, keď bol projekt, financovaný zo štátneho rozpočtu, napokon dodatočne preplatený z európskych peňazí, čím sa ušetrili peniaze štátnemu rozpočtu.

Zmena trasy a predlženie tunela Čebrať zvýši výdavky o desiatky miliónov eur. Odhaduje sa, že by mohlo ísť o sumu až sto miliónov eur. Informoval o tom v utorok minister dopravy Roman Brecely (Sieť) počas kontrolného dňa na stavbe D1 Hubová - Ivachnová pri tuneli. Tunel začali raziť v septembri 2014, no o päť mesiacov práce zastavili pre zosuv pôdy.

"Problém je tu v geológii. Pretože sa zmenili geologické podmienky, riešime technicky iné riešenie, ktoré pozostáva v zmene trasovania tunela,“ povedal minister dopravy. Práce na severnejšom variante trasovania tunela by mohli podľa neho začať začiatkom budúceho roka po dopracovaní všetkých dokumentov.

SkryťVypnúť reklamu

Štátny tajomník ministerstva dopravy Arpád Érsek (Most-Híd) v stredu povedal, že vyjadrovať sa k ďalšiemu financovaniu výstavby spomínanej diaľnice zo zdrojov EÚ je zatiaľ predčasné.

"Treba preskúmať, prečo k tomu došlo, či tam bola dobrá geológia, či nebola. Teraz sa treba pozrieť, prečo sa nepredpokladalo to, čo sa tam stalo. Musíme to celé preskúmať, čo sa tam deje, koľko by to malo stáť a ako by sme mali postupovať," vyhlásil. Malo by sa podľa neho zistiť, či v tomto prípade nezlyhal geologický prieskum.

"Na základe toho by som vyvodil určité dôsledky, ak to nebolo tak spravené ako malo byť a potom by som riešil túto situáciu," uviedol Érsek.

Čerpanie z eurofondov

Doterajšie čerpanie na projekt D1 Hubová - Ivachnová v rámci prvej fázy výstavby podľa ministerstva dopravy dosiahlo 23,06 mil. eur, z toho zdroje EÚ 19,6 mil. eur. Prvá fáza výstavby diaľnice bola financovaná v uplynulom programovom období z Operačného programu Doprava 2007 - 2013.

SkryťVypnúť reklamu

"Výška nenávratného finančného príspevku na druhú fázu bude známa po aktualizácii CBA analýzy (analýza nákladov a výnosov), ktorá tvorí povinnú prílohu žiadosti na Európsku komisiu. Predpoklad podania žiadosti do Bruselu je v apríli 2017," uviedol v utorok pre agentúru SITA rezort dopravy.

Druhá fáza projektu by mala byť financovaná z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020. Podmienkou je dokončenie druhej časti do konca roka 2020.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (21. 5. 2025)
USD 1.124
AUD 1.754
CZK 24.920
JPY 162.590
CAD 1.568
GBP 0.842
HUF 402.650
PLN 4.249
CHF 0.937
SEK 10.884

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 7 661
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 177
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 133
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 247
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 4 120
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 922
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 2 764
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 426
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 481
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 15 995
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 9 499
  4. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 439
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 956
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 056
  7. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 6 766
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 5 431
  1. Tupou Ceruzou: Pandemická
  2. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  3. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  4. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  5. Tupou Ceruzou: Krížovka
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  7. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  8. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pellegrini a prezident Európskeho dvora audítorov Tony Murphy.

Pellegrini prijal prezidenta Európskeho dvora audítorov Tonyho Murphyho.


TASR 2
Ilustračné foto.

Nálada vzrástla viac ako predpovedali analytici.


TASR
Elon Musk.

Tesla čelila silnému tlaku spotrebiteľov.


TASR 1
Ilustračná snímka.

Veľká väčšina balíčkov pochádza z Číny.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 481
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 15 995
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 9 499
  4. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 439
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 956
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 056
  7. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 6 766
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 5 431
  1. Tupou Ceruzou: Pandemická
  2. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  3. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  4. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  5. Tupou Ceruzou: Krížovka
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  7. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  8. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
SkryťZatvoriť reklamu