BRATISLAVA. V utorok (31. mája) si ľudia na Slovensku budú môcť prvýkrát kúpiť kávu od svetoznámej kaviarenskej spoločnosti Starbucks, ktorá otvorí svoju prvú prevádzku v bratislavskom nákupnom centre Aupark.
Starbucks vznikol v roku 1971 v americkom meste Seattle. Názov spoločnosti bol inšpirovaný knihou Biela Veľryba. Odvtedy Starbucks otvoril už 17-tisíc kaviarní v 55 krajinách sveta.
Je Starbucks fenomén?
Určite áno. Starbucks zmenil spôsob pitia kávy. Urobil z nej niečo viac. „Je to veľmi podarený marketing, ktorý dokázal z obyčajnej kávy urobiť prémiovú záležitosť,“ vysvetľuje analytik HomeCredit Michal Kozub.
Ako sa mu to podarilo? Okrem dobrej kávy si Starbucks podľa Kozuba zakladá na dokonalom servise a milej obsluhe. „A na drobnostiach ako napríklad, že napíšu na kelímok vaše meno a nakreslia k nemu srdiečko. To vytvára u zákazníka lojalitu k značke,“ hovorí Kozub.
Vďaka Starbucksu sa podľa prezidenta Slovenskej franchisingovej asociácie Jozefa Šétaffyho stalo pitie kávy, ktorú si vezmete so sebou módnym hitom. „Vystihlo tempo našej doby,“ dodáva.
Prečo je tak známy?
Spoločnosť každý rok investuje veľké peniaze do marketingu. A to nie len do klasickej reklamy, ale má tiež napríklad vlastné šálky či poháre, ktoré si ľudia môžu kúpiť.
„Okrem toho sa Starbucks často vyskytuje vo filmoch alebo seriáloch. Pravidelne možno ich kávu vidieť v rukách rôznych celebrít,“ vysvetľuje Lukáš Lóci z Capital markets.
V čom je káva Starbucks iná?
Spoločnosť sa snaží používať kvalitné druhy kávy. Má však aj vlastné zmesi. Okrem sezónnej ponuky ale rozlišuje tri základné typy kávy: Blonde Roast, Medium Roast, Dark Roast.
Starbucks sa však preslávil aj tým, že do svojej kávy dáva rôzne príchute. Niektoré kávy, ktoré má Starbucks v ponuke, sú preto veľmi kalorické.
Okrem kávy je možné si v predajni kúpiť aj muffiny, koláče, sendviče, jogurty a šaláty.
Kde Starbucks hľadať?
V zahraničí spoločnosť svoje kaviarne otvára najmä v centrách miest alebo v nákupných centrách, teda tam, kde sa sústreďuje veľké množstvo ľudí. To isté môžeme podľa odborníkov očakávať aj u nás. Už pred oznámením otvorenia prevádzky v Auparku sa hovorilo aj o prevádzke v nákupnom centre Central v Bratislave.
„Rozhodne sa nedá čakať, že Starbucks obsadí všetky veľké mestá. V zornom poli bude Bratislava, Košice a možno Žilina,“ tvrdí Kozub.
Začnú kaviarne na Slovensku bojovať o zákazníka?
Podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského sa dá očakávať, že kaviarne zlepšia svoje služby. „Napríklad, že si už človek nebude musieť ku káve vypýtať pohár vody, čo by mal byť štandard,“ hovorí. Ako ďalej dodáva, kaviarne budú o zákazníka tiež zrejme bojovať zviditeľnením svojej značky ako aj zaradením niečoho špeciálneho do svojej ponuky.
Rovnako sa kaviarne zachovali aj v Česku, kde má Starbucks už viac ako desať kaviarní.
Káva Starbucks býva drahšia, preto sa nedá očakávať cenová vojna. Podľa Šétaffyho sa u konkurencie skôr dajú očakávať krátkodobé akcie. Samotná spoločnosť už informovala, že na prvých šesť týždňov prichystala pre klientov zľavové kupóny.
Ako na to môže zareagovať McCafe?
McCafe zo siete McDonald má v súčasnosti výhodu v tom, že je na našom trhu už etablované a ľudia sú na naň zvyknutí. „Konkurenčný boj o zákazníkov bude asi prebiehať na úrovni marketingu, teda dajú sa očakávať nejaké marketingové kampane a akciové ponuky z obidvoch strán,“ hovorí Šétaffy.
Podľa Lóciho je ale zo zahraničia zrejmé, že Starbucks sa vie odlíšiť od iných kaviarní aj svojím prístupom.
Akú má Starbucks klientelu?
Podľa Drahovského sa v kaviarniach Starbucksu zdržiavajú najmä mladí ľudia. Tí sa tu stretávajú, plánuje spoločné večery či výlety, ale sa tu aj učia. Stratégia kaviarne totiž zákazníkom dovoľuje sedieť aj hodiny len pri jednej káve. „Starbucks v zahraničí má uvoľnenú, až takú debatnú atmosféru,“ hovorí Drahovský.
A práve na mladé ročníky je zameraná aj stratégia spoločnosti. Okrem toho v kaviarni určite stretnete turistov, ktorí sú na kávu zvyknutí z domova.