SME
Piatok, 9. december, 2022 | Meniny má Izabela

Nový šéf Carga končí, Brecely Pavúka odvolal po pár hodinách

Nový generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Jozef Pavúk po pár hodinách skončil. Dobehla ho jeho minulosť.

Roman Brecely.Roman Brecely. (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)

BRATISLAVA. Na svojej stoličke vydržal len niekoľko hodín. Generálneho riaditeľa štátnej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia Jozefa Pavúka, ktorého minister dopravy Roman Brecely zo Siete vymenoval len v pondelok, sa šéf rezortu dopravy rozhodol odvolať.  

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pavúka, ktorý mal dočasne riadiť štátneho nákladného prepravcu, zosadila jeho minulosť. 

V štátnej firme by nebol absolútnym nováčikom. Za prvej vlády Roberta Fica, keď bolo HZDS vo vládnej koalícii, už v predstavenstve Carga pôsobil ako člen. Na tento post ho nominovala práve strana Vladimíra Mečiara

SkryťVypnúť reklamu

"Pri výbere pána Pavúka na post dočasného šéfa Carga sme si, žiaľ, dostatočne nepreverili niektoré významné skutočnosti v jeho profesionálnej i politickej kariére. Túto chybu som sa rozhodol okamžite napraviť,“ povedal v utorok Brecely.

Historické straty

Po vymenovaní do funkcie sa na Pavúka vzniesla vlna kritiky. V roku 2010 ho totiž z postu člena predstavenstva odvolal exminister dopravy Ján Figeľ z KDH. 

Prečítajte si tiež: Železničné Cargo má nového šéfa, bývalého politika HZDS Čítajte 

Hlavným dôvodom odvolania nielen Pavúka ale celého manažmentu firmy bolo, že za roky 2009 a 2010 štátny nákladný prepravca dosiahol stratu približne 120 miliónov eur. Išlo o historicky najhoršie hospodárenie štátneho Carga.

Navyše, po odvolaní mal Pavúk podľa zmluvy nárok na odstupné vo výške 130-tisíc eur. Teraz žiadne odstupné nedostane, len výplatu za dva dni vo funkcii. Keď dostal odstupné v minulosti, na čele firmy bol Matej Augustín, ktorý dostal odstupné vo výške 150-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

"Bolo to v rozpore s etikou a ekonomikou," vraví Figeľ. 

Dnes už bývalého šéfa Carga so stranou Vladimíra Mečiara nespájala len nominácia do štátnej firmy. Bol jej aj aktívnym politikom.

Pavúk vo voľbách v roku 2010 kandidoval do parlamentu za HZDS z 10. miesta, stranu ovládal Mečiar. Od roku 2009 prinajmenšom do roku 2012 bol predsedom krajskej organizácie HZDS v Banskej Bystrici.

Podpredsedu Siete Andreja Hrnčiara minulosť Pavúka prekvapila. 

"Vzhľadom na obdobie, v ktorom pôsobil, považujem nomináciu za rozporuplnú. Mohla to byť však nominácia koaličného partnera, čo však ministra zodpovednosti nezbavuje," povedal Hrnčiar pre SME ešte pred Pavúkovým odvolaním. 

O rozporuplnosti hovoril aj bývalý člen Siete, dnes nezaradený poslanec Miroslav Beblavý.

SkryťVypnúť reklamu

Nominácia Jozefa Pavúka bola preňho veľmi ťažko prijateľná aj preto, že ako spolumanažér doviedol firmu k obrovskej strate. Podľa neho by takýto človek nemal stáť na čele štátnej firmy. 

Kto bude šéfovať?

Štátny železničný nákladný prepravca tak v krátkom čase dostane ďalšieho nového šéfa. Kedy sa tak stane, ministerstvo nespresnilo. 

Zrejme aj v tomto prípade pôjde o dočasné poverenie. Brecely sľubuje, že chce na tento post urobiť výberové konanie. Na to, aby sa tak stalo, musel pôvodného šéfa - Vladimíra Luptáka - odvolať. 

"Napriek tomu, že v prípade pána Pavúka išlo len o dočasné poverenie, je pre mňa osobne dôležité, aby vedúce posty vo významných firmách v gescii ministerstva dopravy zastávali ľudia, o ktorých manažérskych a etických kvalitách nie sú pochybnosti,“ povedal Brecely.

SkryťVypnúť reklamu

Rovnako rezort nespresnil koho nomináciou poverí. Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu hospodárstvo hovorí, že ide o veľmi horúcu a ťažkú stoličku. 

Prečítajte si tiež: Brecely: Národné aerolínie? Môže to byť Ryanair, či ČSA Čítajte 

Aj preto je dnes ťažké povedať, čo s Cargom bude. Podľa odborníkov by sa mal dokončiť jeho predaj. Zastavenie privatizácie v roku 2006 prvou vládou Roberta Fica zo Smeru bolo podľa Mateja najväčšou chybou. 

Počas jeho druhej vlády však štátneho nákladného prepravcu dobehli problémy, podnik prešiel čiastočnou privatizáciou.

Spoločnosť vlani definitívne predala vyše 12-tisíc nákladných vagónov strategickému investorovi – nemeckej spoločnosti VTG. Zinkasovala za to viac ako 216 miliónov eur.

Ďalších približne sedem miliónov získal za predaj 66-percentného podielu v dcérskej spoločnosti Cargo Wagon. Menšinový podiel ostal štátu.

SkryťVypnúť reklamu

V akom stave je Cargo

Dnes by Cargo    malo byť v relatívne dobrom stave. Vďaka predaju časti majetku splatilo štátnu pôžičku vo výške 166 miliónov eur z čias Ľubomíra Vážneho. 

"V roku 2013 mu významne pomohla aj dodatočná zľava z poplatkov za používanie koľají v roku 2010, na ktorej Cargo spätne získalo asi 70 miliónov eur," vyratúva Desana Mertinková zo Železničnej revue. 

Dodala, že v rokoch 2014 až 2016 bola v nákladnej doprave zavedená ďalšia dočasná zľava z poplatkov. Vďaka nej mohlo Cargo znížiť svoje ročné náklady približne o 20 miliónov eur. Spolu  tak firma za tri roky  ušetrila približne 60 miliónov eur.  

"V tejto politike výpredaja majetku a využívania rôznych účelovo zavedených zliav však Cargo nemôže pokračovať donekonečna. Musí podniknúť konkrétne kroky, aby si udržalo prepravné výkony aj tržby, ktoré mu neustále z roka na rok klesajú," doplnila Mertinková.

SkryťVypnúť reklamu

Otázka prípadného predaja Carga v tomto volebnom období zrejme na programe dňa nebude. Koaličná SNS totiž s jeho prípadným predajom nesúhlasí.

Štátna firma v roku 2015 dosiahla zisk vo výške 77-tisíc eur. V tomto roku by mala dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Na porovnanie v roku 2014 skončila v približne 5-miliónovej strate.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 12. 2022)
USD 1.052
AUD 1.559
CZK 24.324
JPY 143.750
CAD 1.431
GBP 0.863
HUF 417.660
PLN 4.685
CHF 0.989
SEK 10.906

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  2. Nový spoločník v živote? Podporíte ním deti, ktoré to potrebujú
  3. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  4. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  5. Aby na Vianoce nič nechýbalo
  6. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  7. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  8. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  1. Spoločnosť Freshfields otvára nové Business Services Centre
  2. Rodinná dovolenka: dvadsaťpäť hotelov v obľúbených letoviskách
  3. Objavte miesto, kde v objatí troch riek vzniká výnimočné víno
  4. Auto na prenájom môže byť výhodné aj pre živnostníkov
  5. BILLA spolu so zákazníkmi pomôže aj pred Vianocami jednorodičom
  6. Plánujete budúci rok kúpu kosačky ?
  7. Vďaka kvalitným privátnym značkám na nákupoch zaručene ušetríte
  8. Kapor a rezne vo sviatočnom menu? Poradíme, čo s použitým olejom
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 731
  2. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 928
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 5 638
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 5 008
  5. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 4 800
  6. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 286
  7. Predaj osobných automobilov Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. 3 291
  8. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 284

Blogy SME

  1. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  4. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  5. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  6. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  8. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 405
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 12 569
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 10 212
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 3 005
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 795
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 287
  7. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 733
  8. Ján Valchár: Veľké problémy malého Macka Pú. Intro. 1 645
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na mestskom zastupiteľstve 15. decembra budú poslanci schvaľovať aj zvýšenie úhrad v materských školách, školských jedálňach i školských zariadeniach.

Môže za to Matovičov bonus a kríza.


18 h
Opatrenia proti šíreniu koronavírusu sa vo viacerých okresoch od pondelka sprísnia, reštaurácie budú prázdne.

Nižšia DPH mnohých nezachráni a tri mesiace sú aj tak málo.


22 h
Ilustračné foto.

Odbory vidia cestu k zvýšeniu životnej úrovne zamestnancov, zamestnávatelia populizmus.


TASR 22 h
Motoristi by mohli čoskoro tankovať opäť lacnejšie ako v posledných týždňoch.

Palivo má aj menej biozložiek.


8. dec

Blogy SME

  1. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  4. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  5. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  6. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  8. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  1. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 15 405
  2. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 12 569
  3. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 10 212
  4. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 3 005
  5. Ján Valchár: Defekácia Putina a ruské nádielky Svätého Nikolaja 2 795
  6. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 287
  7. Ľudmila Križanovská: Ako Roman Mikulec urazil Romanu Tabák 1 733
  8. Ján Valchár: Veľké problémy malého Macka Pú. Intro. 1 645
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu