BERLÍN. Česká automobilka Škoda Auto uvažuje o vstupe na americký trh, kde sa jej materskej firme Volkswagen v poslednej dobe nedarí.
Firma už na amerických úradoch prihlásila ako ochranné známky názvy svojich modelov Octavia, Superb a Yeti, povedal agentúre Reuters hovorca Škody. O plánoch Škody v USA napísali nemecké noviny Handelsblatt.
Kedy? To sa nevie
Hovorca Škody uviedol, že v rámci novej skupinovej stratégie vyhodnocuje firma potenciál oblastí, v ktorých doteraz svoje autá nepredáva, vrátane Severnej Ameriky. V dohľadnej dobe sa však rozhodnutie v tejto veci nečaká, dodal hovorca.
Zdroje z prostredia automobilky pre SME uviedli, že vstup do USA v dlhodobom horizonte nevylučujú. Prioritou Škody sú však iné, zaujímavejšie trhy, ktorým dá automobilka prednosť.
Analytici sú ohľadom škodoviek na americkom trhu skeptickí, pretože firma donedávna obchádzala segment veľkých typov vozidiel SUV, ktoré majú Američania radi, zatiaľ čo predaj osobných vozidiel v USA skôr klesá.
„Škoda by urobila lepšie, keby išla na rozvíjajúce sa trhy, ako je India alebo Južná Amerika,“ povedal Reuters analytik banky NordLB Frank Schwoppe.
Škoda však v poslednej dobe preniká aj do SUV. V septembru predstaví na autosalóne v Paríži veľké terénne vozidlo s názvom Kodiay, podľa medveďa žijúceho na ostrove s rovnakým názvom na pobreží Aljašky.
Nové SUV Škody vychádza z konceptu VisionS, ktorý bol predstavený tento rok na autosalóne v Ženeve. Kodiaq doplní dosiaľ jediné SUV od Škody, menší model Yeti, ktorého novú generáciu sa firma chystá uviesť na trh budúci rok.
Škoda už jeden pokus o vstup do USA podnikla. Koncom 50. rokov tam začala vyvážať svoje osobné auto Felicia, o niekoľko rokov neskôr ale jeho predaj na americkom trhu kvôli slabému odbytu skončil.
Volkswagenu ide o veľa
Volkswagen má budúci týždeň predstaviť novú „stratégiu 2025“, ktorá má ukázať, kam chce skupina smerovať po prekonaní emisného škandálu.
Charakteristickými znakmi plánu je decentralizácia produktového plánovania a predaja. Volkswagenu ide predovšetkým o prekonanie škôd v Spojených štátoch, kde za posledných osem mesiacov po vypuknutí škandálu klesol predaj vozidiel značky Volkswagen medziročne o viac než desať percent.