
BRATISLAVA. Ak by ste dnes chceli niečo vybaviť cez elektronické schránky či skontaktovať sa so svojou obcou on-line, s veľkou pravdepodobnosťou sa vám nepodarí nič vybaviť.
S t akmer trištvrte slovenskými úradmi sa cez e-schránky ne darí skontaktovať. Z vyše 6300 e-schránok si len 1646 otvorili úrady aspoň raz za ich existenciu. Vyplýva to z údajov od Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby (NASES).
Zákon povinné otváranie neprikazuje všetkým úradom, e-schránky však používa ministerstvo vnútra či Sociálna poisťovňa alebo ústredie práce. Od novembra si však budú musieť povinne otvárať dátové schránky aj ostatné štátne inštitúcie.
Státisíce neprečítaných správ
Ku koncu mája tohto roka evidovali štátne inštitúcie viac ako 300-tisíc neprečítaných správ, najviac neotvorených ich mal štát začiatkom decembra vlaňajšieho roka – a to takmer 2,5 milióna.
V roku 2014 denník SME funkčnosť elektronických schránok testoval jednoduchou žiadosťou o poskytnutie počtu obyvateľov obce. Napríklad Levoča dostala žiadosť 20. februára 2014, no odpovedala až 12. marca. Rekordérom v rýchlosti vybavenia žiadosti cez Slovensko.sk bol Hlohovec, ktorý poskytol počet obyvateľov do štyroch dní.
Naopak, obec Báhoň odpovedala až rok po doručení žiadosti. „Vzhľadom na to, že sme dosiaľ nedisponovali technickými prostriedkami na administráciu našej elektronickej schránky, nebolo možné vám odpovedať,“ vysvetlil vtedy zdržanie starosta obce Ivan Patoprstý. Na žiadosť z 20. februára 2014 odpovedala obec 19. februára 2015.
Správy v e-schránkach si však nečítajú nielen úrady, ale ani občania. Ku koncu mája mali Slováci, ale aj cudzinci s trvalým pobytom na Slovensku neprečítaných takmer 9,8 milióna správ, firmy či podnikatelia si zatiaľ neprečítali 2,5 milióna správ.
Málo aktivovaných
Hoci elektronickú schránku má zriadenú každý občan, či dokonca každá firma a štátna inštitúcia ani po dvoch rokoch sa v praxi takmer nevyužívajú. Štát stáli na začiatku takmer 50 miliónov eur.
Ku koncu vlaňajšieho roka zriadil štát viac ako 5,5 milióna dátových schránok, z toho 4,8 milióna len pre fyzické osoby, teda občanov a cudzincov s trvalým pobytom na Slovensku.
Na to, aby mohli občania komunikovať so štátom elektronicky a doručovať cez elektronické schránky poštu, treba schránku aktivovať.
Každý, kto si elektronické doručovanie aktivuje, tak môže s úradmi komunikovať už len elektronicky – napríklad mu môžu do e-schránky posielať rozhodnutia, pričom doručená pošta sa správa rovnako, ako keby šlo o klasickú, papierovú poštu. Správa, ktorú si občan neprečíta do 15 dní od jej doručenia, sa totiž považuje za doručenú.
K rovnakému dátumu, ako štát zriadil 4,8 milióna schránok pre fyzické osoby, si ich aktivovalo len 5620 ľudí, čo je len 0,12 percenta zo všetkých vlastníkov dátových schránok. Používanie dátových schránok je zatiaľ pre občanov či živnostníkov dobrovoľné, no firmy budú musieť so štátom cez ne komunikovať už od 1. augusta tohto roka.