SME

Jaguar poprel, že by pozastavil výstavbu pri Nitre

Automobilka plánuje na Slovensku preinvestovať 1,4 miliardy eur. S výstavbou závodu chcela začať v priebehu leta.

Výstavba priemyselného parku neďaleko Nitry.Výstavba priemyselného parku neďaleko Nitry. (Zdroj: TASR/Henrich Mišovič)

BRATISLAVA, LONDÝN. Britská automobilka Jaguar Land Rover poprela informácie agentúry Reuters, že by pozastavila výstavbu svojho prvého závodu v kontinentálnej Európe. Automobilka totiž chce neďaleko Nitry postaviť svoj závod za 1,4 miliardy eur, pričom v prvej fáze plánuje zamestnať 2 800 ľudí.

Jeho hovorkyňa Lisa Palmer pre SME povedala, že práce na novom závode pokračujú vo veľmi dobrom tempe.

"Výsledky referenda neovplyvnia práce," dodala Palmer. 

Referendum o vystúpení Veľkej Británie z Európskej únie sa uskutoční už vo štvrtok. 

SkryťVypnúť reklamu

Ako to bolo

Informáciu o pozastavení prác Jaguaru neďaleko Nitry priniesol web autonews.com s odvolaním sa na interné zdroje britskej automobilky. Pôvodnú správu, ktorú prebral napríklad aj britský denník The Guardian, zverejnila agentúre Reuters.

Médiá napísali, že Jaguar Land Rover, ktorý svoj závod plánuje postaviť neďaleko Nitry, mal pozastaviť jeho výstavbu, ktorú automobilka ohlásila v decembri.

Ak by to tak však bolo, s najväčšou pravdepodobnosťou by prvé autá nezišli z linky závodu Jaguaru v Nitre v januári 2018, ako sa pôvodne plánovalo.

To by v praxi znamenalo prvé dopady prípadného brexitu na Slovensko len deň pred konečným rozhodnutím, či Veľká Británia Úniu opustí alebo nie. 

Štát ešte pred zverejnením stanoviska samotnej automobilky ostával pokojný. Podľa informácií splnomocnenca vlády pre strategické parky Viktora Stromčeka zo Smeru Jaguar Land Rover neprehodnocuje svoju investíciu na Slovensku a všetky práce pokračujú podľa harmonogramu.

SkryťVypnúť reklamu

Práce na pozemku, kde Jaguar má stáť, naďalej pokračujú, hovorí nitriansky mestský poslanec Pavel Varga. Práce sú podľa neho menej intenzívnejšie, ako boli napríklad pred mesiacom alebo tromi. 

Faktom však je, že úpravu priemyselného parku, kde má štvrtá automobilka stáť, pripravuje štát a nie samotná automobilka. 

Najhorší scenár

Pre britskú automobilku, ktorá prichádza na Slovensko, môže mať prípadný Brexit zlé následky.

Jaguar Land Rover odhaduje, že jeho ročný zisk sa do roku 2020 môže znížiť o miliardu libier, teda približne 1,3 miliardy eur. Bude to v prípade, ak Veľká Británia opustí Európsku úniu.

Nejde pritom o jedinú vec, na ktorú sa automobilka plánuje v súvislosti s prípadným Brexitom pozrieť.

Zdroje z prostredia firmy skonštatovali, že Jaguar Land Rover, ktorého sídlo je v stredoanglickom meste Coventry, chce analyzovať aj svoju budúcu kontinentálnu pobočku v Európe.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň sa chce automobilka pozrieť aj na dohodu o prenájme nehnuteľností na pretekárskej dráhe Silverstone. Dôvod? Neistota ohľadom členstva Veľkej Británii v Európskej únii. 

Autonews pripomína, že prípadné ťahy sú súčasťou najhoršieho možného scenára. Tým je, že Briti vo štvrtok odhlasujú odchod krajiny z Európskej únie. 

Pokles príjmov približne o 1,3 miliardy eur by sa uplatnil v tom prípade, že by sa krajina dostala do pravidiel Svetovej obchodnej organizácie pre obchod s Európou, ktoré zahŕňajú 10-percentné clá na vývoz a dovoz tovaru a približne 4-percentné clá na komponenty.

Prečítajte si tiež: Môže si Jaguar po brexite rozmyslieť investíciu pri Nitre? Čítajte 

"V najhoršom prípade nás to môže stáť asi jednu miliardu libier," povedal pre autonews jeden zo zdrojov na otázku, akú stratu Jaguar Land Rover odhaduje vo svojej 89-stranovej správe "Referendum: The View". 

SkryťVypnúť reklamu

Na porovnanie, podnik v poslednom finančnom roku dosiahol zisk pred zdanením 1,6 miliardy libier. 

Spoločnosť potvrdila, že skúma dopady v prípade Brexitu. 

"Ako súčasť nášho štandardného procesu obchodného plánovania sa pravidelne pozeráme na makro-ekonomický a geopolitický vývoj vo svete," napísala automobilka vo svojom vyhlásení pre špecializovaný web.

Zároveň dodala, že dopady prípadného Brexitu analyzovali ako každá iná zodpovedná spoločnosť. "Nediskutujeme o podrobnostiach o všetkých interných analýzach podniku," dodala automobilka.

Zásah do trhu

Ak by Briti vo štvrtok rozhodli o odchode krajiny z Európskej únie, išlo by o veľkú ranu pre ožívajúci automobilový priemysel v krajine. Do roku 2020 chcela Veľká Británia vyrábať približne dva milióny áut.

SkryťVypnúť reklamu

Na porovnanie, vlani sa vo Veľkej Británii podľa autonews.com vyrobilo 1,6 milióna áut, z toho každé tretie bolo od Jaguaru. Ten pritom prechádza zásadnými zmenami. 

Len prednedávnom totiž otvoril svoj zámorský závod v Brazílii a jeden má aj v Číne. Zásah prípadného Brexitu však môže zbrzdiť aj ďalšie investície. 

Len vlani v decembri Jaguar Land Rover oznámil dohodu o vybudovaní nového závodu na Slovensku za približne 1,4 miliardy eur s ročnou produkciou asi 300-tisíc áut.

Dôvodom jeho rozhodnutia pre investíciu pri Nitre bol aj fakt, aby sa automobilka mohla lepšie vysporiadať s výkyvmi libry. Podľa zdrojov, ktoré cituje autonews.com, sa však Slovensko obávať nemusí. Závod sa má napriek omeškaniu aj v prípade Brexitu spustiť. 

Zdroje tiež skonštatovali, že rozhodnutie o okruhu Silverstone sa odložilo až po referende. 

SkryťVypnúť reklamu

Kancelária v Bruseli?

Jednou z variant, ako udržať vzťahy s Európskou úniou, by pre automobilku bolo, aby si otvorilo svoju kanceláriu mimo Veľkej Británie. 

Do hry prichádzal Brusel, ako aj Luxemburg. Samotná spoločnosť však tieto informácie poprela. Ako Jaguar skonštatoval vo svojom stanovisku, automobilka je britskou spoločnosťou a centrálu udrží v krajine. 

Generálny riaditeľ automobilky Ralph Speth sa vyslovil za udržanie Veľkej Británie v Európskej únii. On, ako aj ďalšie automobilky, varovali pred odchodom krajiny z Únie. 

"Naše výrobky budú menej konkurencieschopné v Európskej únii," dodal Speth.

Za zotrvanie krajiny v Únii sa vyslovil aj šéf Nissanu Carlos Ghosn. Nissan prevádzkuje v severoanglickom Sunderlande veľký závod.

SkryťVypnúť reklamu

Tí, ktorí podporujú Brexit, hovoria, že Veľká Británia by mala mať schopnosť vyjednať nižšie poplatky na vývoz áut do Nemecka a Veľkej Británie. Nemecké a francúzske modely sú totiž veľmi obľúbené u britských šoférov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  5. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  7. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  8. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  1. TIPOS spustil novú kampaň
  2. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  3. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  6. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  7. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  8. Ku kybernetickej bezpečnosti prispejú aj dobrovoľné hlásenia
  1. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 11 315
  2. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 6 763
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 6 331
  4. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 748
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 866
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 4 165
  7. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 3 260
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 3 140
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ajay Banga, prezident Svetovej banky.

Spolupracovať bude s Medzinárodnou agentúrou pre atómovú energiu.


TASR
Marián Čaučík.

Takáč podľa KDH doteraz nevypísal žiadnu výzvu.


TASR 2
Ilustračné foto.

Nemecká farmaceutická spoločnosť prevezme svojho konkurenta.


TASR
Ilustračné foto.

Implementácia ciel bude pozorne monitorovaná.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 110 650
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 35 991
  3. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 16 581
  4. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 13 062
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 10 366
  6. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 9 380
  7. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode? 9 229
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 8 953
  1. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  2. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  3. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  4. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
  6. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  7. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  8. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
SkryťZatvoriť reklamu