BRATISLAVA, LONDÝN. Britská automobilka Jaguar Land Rover poprela informácie agentúry Reuters, že by pozastavila výstavbu svojho prvého závodu v kontinentálnej Európe. Automobilka totiž chce neďaleko Nitry postaviť svoj závod za 1,4 miliardy eur, pričom v prvej fáze plánuje zamestnať 2 800 ľudí.
Jeho hovorkyňa Lisa Palmer pre SME povedala, že práce na novom závode pokračujú vo veľmi dobrom tempe.
"Výsledky referenda neovplyvnia práce," dodala Palmer.
Referendum o vystúpení Veľkej Británie z Európskej únie sa uskutoční už vo štvrtok.
Ako to bolo
Informáciu o pozastavení prác Jaguaru neďaleko Nitry priniesol web autonews.com s odvolaním sa na interné zdroje britskej automobilky. Pôvodnú správu, ktorú prebral napríklad aj britský denník The Guardian, zverejnila agentúre Reuters.
Médiá napísali, že Jaguar Land Rover, ktorý svoj závod plánuje postaviť neďaleko Nitry, mal pozastaviť jeho výstavbu, ktorú automobilka ohlásila v decembri.
Ak by to tak však bolo, s najväčšou pravdepodobnosťou by prvé autá nezišli z linky závodu Jaguaru v Nitre v januári 2018, ako sa pôvodne plánovalo.
To by v praxi znamenalo prvé dopady prípadného brexitu na Slovensko len deň pred konečným rozhodnutím, či Veľká Británia Úniu opustí alebo nie.
Štát ešte pred zverejnením stanoviska samotnej automobilky ostával pokojný. Podľa informácií splnomocnenca vlády pre strategické parky Viktora Stromčeka zo Smeru Jaguar Land Rover neprehodnocuje svoju investíciu na Slovensku a všetky práce pokračujú podľa harmonogramu.
Práce na pozemku, kde Jaguar má stáť, naďalej pokračujú, hovorí nitriansky mestský poslanec Pavel Varga. Práce sú podľa neho menej intenzívnejšie, ako boli napríklad pred mesiacom alebo tromi.
Faktom však je, že úpravu priemyselného parku, kde má štvrtá automobilka stáť, pripravuje štát a nie samotná automobilka.
Najhorší scenár
Pre britskú automobilku, ktorá prichádza na Slovensko, môže mať prípadný Brexit zlé následky.
Jaguar Land Rover odhaduje, že jeho ročný zisk sa do roku 2020 môže znížiť o miliardu libier, teda približne 1,3 miliardy eur. Bude to v prípade, ak Veľká Británia opustí Európsku úniu.
Nejde pritom o jedinú vec, na ktorú sa automobilka plánuje v súvislosti s prípadným Brexitom pozrieť.
Zdroje z prostredia firmy skonštatovali, že Jaguar Land Rover, ktorého sídlo je v stredoanglickom meste Coventry, chce analyzovať aj svoju budúcu kontinentálnu pobočku v Európe.
Zároveň sa chce automobilka pozrieť aj na dohodu o prenájme nehnuteľností na pretekárskej dráhe Silverstone. Dôvod? Neistota ohľadom členstva Veľkej Británii v Európskej únii.
Autonews pripomína, že prípadné ťahy sú súčasťou najhoršieho možného scenára. Tým je, že Briti vo štvrtok odhlasujú odchod krajiny z Európskej únie.
Pokles príjmov približne o 1,3 miliardy eur by sa uplatnil v tom prípade, že by sa krajina dostala do pravidiel Svetovej obchodnej organizácie pre obchod s Európou, ktoré zahŕňajú 10-percentné clá na vývoz a dovoz tovaru a približne 4-percentné clá na komponenty.

"V najhoršom prípade nás to môže stáť asi jednu miliardu libier," povedal pre autonews jeden zo zdrojov na otázku, akú stratu Jaguar Land Rover odhaduje vo svojej 89-stranovej správe "Referendum: The View".
Na porovnanie, podnik v poslednom finančnom roku dosiahol zisk pred zdanením 1,6 miliardy libier.
Spoločnosť potvrdila, že skúma dopady v prípade Brexitu.
"Ako súčasť nášho štandardného procesu obchodného plánovania sa pravidelne pozeráme na makro-ekonomický a geopolitický vývoj vo svete," napísala automobilka vo svojom vyhlásení pre špecializovaný web.
Zároveň dodala, že dopady prípadného Brexitu analyzovali ako každá iná zodpovedná spoločnosť. "Nediskutujeme o podrobnostiach o všetkých interných analýzach podniku," dodala automobilka.
Zásah do trhu
Ak by Briti vo štvrtok rozhodli o odchode krajiny z Európskej únie, išlo by o veľkú ranu pre ožívajúci automobilový priemysel v krajine. Do roku 2020 chcela Veľká Británia vyrábať približne dva milióny áut.
Na porovnanie, vlani sa vo Veľkej Británii podľa autonews.com vyrobilo 1,6 milióna áut, z toho každé tretie bolo od Jaguaru. Ten pritom prechádza zásadnými zmenami.
Len prednedávnom totiž otvoril svoj zámorský závod v Brazílii a jeden má aj v Číne. Zásah prípadného Brexitu však môže zbrzdiť aj ďalšie investície.
Len vlani v decembri Jaguar Land Rover oznámil dohodu o vybudovaní nového závodu na Slovensku za približne 1,4 miliardy eur s ročnou produkciou asi 300-tisíc áut.
Dôvodom jeho rozhodnutia pre investíciu pri Nitre bol aj fakt, aby sa automobilka mohla lepšie vysporiadať s výkyvmi libry. Podľa zdrojov, ktoré cituje autonews.com, sa však Slovensko obávať nemusí. Závod sa má napriek omeškaniu aj v prípade Brexitu spustiť.
Zdroje tiež skonštatovali, že rozhodnutie o okruhu Silverstone sa odložilo až po referende.
Kancelária v Bruseli?
Jednou z variant, ako udržať vzťahy s Európskou úniou, by pre automobilku bolo, aby si otvorilo svoju kanceláriu mimo Veľkej Británie.
Do hry prichádzal Brusel, ako aj Luxemburg. Samotná spoločnosť však tieto informácie poprela. Ako Jaguar skonštatoval vo svojom stanovisku, automobilka je britskou spoločnosťou a centrálu udrží v krajine.
Generálny riaditeľ automobilky Ralph Speth sa vyslovil za udržanie Veľkej Británie v Európskej únii. On, ako aj ďalšie automobilky, varovali pred odchodom krajiny z Únie.
"Naše výrobky budú menej konkurencieschopné v Európskej únii," dodal Speth.
Za zotrvanie krajiny v Únii sa vyslovil aj šéf Nissanu Carlos Ghosn. Nissan prevádzkuje v severoanglickom Sunderlande veľký závod.
Tí, ktorí podporujú Brexit, hovoria, že Veľká Británia by mala mať schopnosť vyjednať nižšie poplatky na vývoz áut do Nemecka a Veľkej Británie. Nemecké a francúzske modely sú totiž veľmi obľúbené u britských šoférov.