BRATISLAVA. Príďte a nakúpte, čo najviac. Hlboké košíky, špeciálne vystavený tovar či ochutnávka - to už dnes samo osebe nestačí.
Na Slovákov však stále zaberajú zľavy, bonusy a darčeky. A tiež servis nad rámec zákona. Vyplýva to z miniprieskumu SME medzi obchodníkmi.
Chytia si vás ešte doma
Ostrieľaná rada kupujúcim - nakupujte len to, čo máte v zozname - vám už dnes nepomôže. Dobrý obchodník vás s ponukou nájde už predtým, ako ste zoznam doma začali písať.
Napríklad cez sociálne siete či populárne "appky" do mobilu.
“Existujú len dva druhy zákazníkov: nadšení a spokojní. Ostatní nebudú vašimi zákazníkmi, pretože sa nevrátia.
„
Obchodníci dobre vedia, že mnohých baví kombinovať zľavy, mať cez mobil prehľad o zvýhodnenom alebo inak kampaňou podporovanom tovare, čítať si aj reklamne podfarbené blogy či zdieľať statusy, aby sa dostali do súťaže.
Sú však aj takí ľudia, na ktorých žiaden z marketingových trikov neplatí.
Ľudí baví možnosť voľby
Taktík, ktoré fungujú, je viacero. "Záleží na tom, akú skupinu chcete osloviť a dokonca aj v ktorom regióne," hovorí Peter Varmuža zo supermarktu Yeme - Plnochutné potraviny.
Mnohé využívajú hru (napríklad zbieranie bodov) a zľavy a ich kombinácie, ktoré dávajú riadenú možnosť voľby a rozhodovania samotnému spotrebiteľovi.
V sieti dm drogerie markt je tak v rámci zákazníckeho programu hitom napríklad produktový joker (zľava na najdrahší výrobok v košíku) alebo plošná zľava na celý nákup. Zákazníci vyhľadávajú tiež ponuky typu 1+1 alebo 2+1 zadarmo, v ktorých majú možnosť vybrať si sami kombináciu produktov.
Cena nie je vždy dôležitá
Cena nebýva hlavným motívom kúpy napríklad pri predaji tovaru, ku ktorému vám obchodník s výrobcom predajú pocit výnimočnosti - napríklad pri limitovaných edíciách výrobkov.
No aj emócie. Príkladom môže byť kampaň spojená s nostalgiou za "starými, dobrými" výrobkami značiek predávaných za socializmu. Alebo vám vaše city kážu nakupovať tam, kde za nákup získate figúrku do zbierky vášho dieťaťa.
Prípadne vás ku kúpe motivuje stratégia výrobcu riadiť sa aktuálnym módnym trendom vo výžive, kampaň, ktorá propaguje domáce, lokálne výrobky alebo kampaň tematicky zameraná na krajiny, z ktorých máte príjemné dovolenkové zážitky.
Na Slovensku majú obchodníci ľahšiu cestu k zákazníkovi ako napríklad v susednom Česku.
"Slovenskí zákazníci sú v nakupovaní impulzívnejší a viac emocionálni. Keď sa im tovar páči, tak ho jednoducho kúpia," hovorí Steffen R. Saemann z Tchibo Slovensko. Českí susedia vo všeobecnosti podľa skúseností obchodníkov kúpu viac zvažujú a častejšie porovnávajú ponuku viacerých obchodov.
Zavážiť u spotrebiteľov môžu služby navyše - prikúpenie predĺženej záruky na výrobok, či záruky výmeny tovaru na počkanie (napríklad ak sa na pančuchách objaví oko a chcete nové), prípadne automaticky predĺžená záruka na niektoré drahé výrobky.
Alebo len fakt, že vám potvrdenie o kúpe pošlú domov emailom alebo pokladničný blok pri reklamácii nemusíte nosiť vôbec.
Klasická reklama nestačí
Nových zákazníkov predajcovia hľadajú cez moderné komunikačné kanály. K tradičnej reklame pribúdajú blogy, mobilné aplikácie s vyhľadávaním najbližšej predajne a s informáciami o aktuálnej ponuke.
Pre veľkých predajcov je čoraz nutnejšie byť on-line. Obchodníci z kamenných predajní preto prevádzkujú e-shopy. Chystá sa na to napríklad aj predajňa s nábytkom a tovarom pre bývanie IKEA.
"IKEA e-shop je globálnym projektom a bude sa postupne spúšťať na novej technickej platforme. Medzitým intenzívne pracujeme na lokálnej online službe u nás," hovorí Zuzana Janové z IKEA.
Vrátite sa?
Predajcovia sa však musia sústrediť aj na samotného zákazníka. Cieľom tých, ktorí sa chcú na trhu udržať dlhšie je, aby spotrebiteľ nakúpil nielen raz, ale aj v budúcnosti.
"Existujú len dva druhy zákazníkov: nadšení a spokojní," hovorí Peter Varmuža. Nespokojný zákazník už nákup u vás nebude opakovať a tu žiadne marketingové triky nepomôžu," mieni Varmuža.
Ako nenakúpiť, čo netreba
Existujú stovky rád, ktoré zverejňujú sami spotrebitelia na rôznych internetových fórach. Ponúkame niekoľko našich.
- Vyhýbajte sa impulzívnym nákupom - skutočne existuje aj iný dôvod, ako to, že výrobok chcete? A ak nie, stoja vynaložené peniaze za to?
- Pozerajte gramáž potravinových výrobkov a jednotkové ceny. Veľké vrecko neznamená, že v ňom bude viac obsahu ako pri menšom, lacnejšom. A tiež neplatí vždy, že tri výrobky predávané previazané v balíku budú v prepočte na jeden výrobok lacnejšie ako sólo produkt.
- Myslite na to, že krásne vystavené ovocie a zelenina v takom stave vydržia u vás doma len v obmedzenom množstve. Zošúverené jablká, či zvädnutá mladá mrkva už budú v chladničke len zavadzať.
- Kým vymeníte nejakú finančne nákladnejšiu vec v domácnosti za novú, ktorá tak dobre vyzerá v trendovo zariadenom ukážkovom byte v predajni, skúste ju ponúknuť na predaj cez internet. Veci sa vám nebudú v domácnosti kopiť a možno prídete aj na to, že vlastne nič nové nepotrebujete.
- Nevyhadzujte staré šatstvo len tak do kontajnera. Zbierajte ho a potom odnášajte na charitu. Pomôžete druhým aj sebe - budete mať lepší prehľad o tom, ako často zbytočne platíte za niečo, čo aj tak nevyužijete.
- K výrobku ponúkajú darček. Odpovedzte si na otázku: Chcete darček alebo výrobok? Možno by bolo lacnejšie poobzerať sa a bonusový tovar kúpiť bez nechceného výrobku v akcii.