SME

Zľavy, bonusy, darčeky. Na čo nachytali vás?

Aplikácie pre mobily, Instragram, blogy a zábava. Aj to dnes rozhoduje o tom, čo ste ochotní vložiť do nákupného vozíka v obchode.

Veľké reťazce si platia poradcov a výskumy, aby im povedali, čím oslovia svojich zákazníkov. Malí to musia zistiť sami.Veľké reťazce si platia poradcov a výskumy, aby im povedali, čím oslovia svojich zákazníkov. Malí to musia zistiť sami. (Zdroj: Archív SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Príďte a nakúpte, čo najviac. Hlboké košíky, špeciálne vystavený tovar či ochutnávka - to už dnes samo osebe nestačí.

Na Slovákov však stále zaberajú zľavy, bonusy a darčeky. A tiež servis nad rámec zákona. Vyplýva to z miniprieskumu SME medzi obchodníkmi.

Chytia si vás ešte doma

Ostrieľaná rada kupujúcim - nakupujte len to, čo máte v zozname - vám už dnes nepomôže. Dobrý obchodník vás s ponukou nájde už predtým, ako ste zoznam doma začali písať.

Napríklad cez sociálne siete či populárne "appky" do mobilu.

SkryťVypnúť reklamu

Existujú len dva druhy zákazníkov: nadšení a spokojní. Ostatní nebudú vašimi zákazníkmi, pretože sa nevrátia.

Peter Varmuža, Yeme - Plnochutné potraviny

Obchodníci dobre vedia, že mnohých baví kombinovať zľavy, mať cez mobil prehľad o zvýhodnenom alebo inak kampaňou podporovanom tovare, čítať si aj reklamne podfarbené blogy či zdieľať statusy, aby sa dostali do súťaže.

Sú však aj takí ľudia, na ktorých žiaden z marketingových trikov neplatí.

Ľudí baví možnosť voľby

Taktík, ktoré fungujú, je viacero. "Záleží na tom, akú skupinu chcete osloviť a dokonca aj v ktorom regióne," hovorí Peter Varmuža zo supermarktu Yeme - Plnochutné potraviny.

Mnohé využívajú hru (napríklad zbieranie bodov) a zľavy a ich kombinácie, ktoré dávajú riadenú možnosť voľby a rozhodovania samotnému spotrebiteľovi.

V sieti dm drogerie markt je tak v rámci zákazníckeho programu hitom napríklad produktový joker (zľava na najdrahší výrobok v košíku) alebo plošná zľava na celý nákup. Zákazníci vyhľadávajú tiež ponuky typu 1+1 alebo 2+1 zadarmo, v ktorých majú možnosť vybrať si sami kombináciu produktov.

SkryťVypnúť reklamu

Cena nie je vždy dôležitá

Cena nebýva hlavným motívom kúpy napríklad pri predaji tovaru, ku ktorému vám obchodník s výrobcom predajú pocit výnimočnosti - napríklad pri limitovaných edíciách výrobkov.

No aj emócie. Príkladom môže byť kampaň spojená s nostalgiou za "starými, dobrými" výrobkami značiek predávaných za socializmu. Alebo vám vaše city kážu nakupovať tam, kde za nákup získate figúrku do zbierky vášho dieťaťa.

Prípadne vás ku kúpe motivuje stratégia výrobcu riadiť sa aktuálnym módnym trendom vo výžive, kampaň, ktorá propaguje domáce, lokálne výrobky alebo kampaň tematicky zameraná na krajiny, z ktorých máte príjemné dovolenkové zážitky.

Na Slovensku majú obchodníci ľahšiu cestu k zákazníkovi ako napríklad v susednom Česku.

SkryťVypnúť reklamu

"Slovenskí zákazníci sú v nakupovaní impulzívnejší a viac emocionálni. Keď sa im tovar páči, tak ho jednoducho kúpia," hovorí Steffen R. Saemann z Tchibo Slovensko​. Českí susedia vo všeobecnosti podľa skúseností obchodníkov kúpu viac zvažujú a častejšie porovnávajú ponuku viacerých obchodov.

Zavážiť u spotrebiteľov môžu služby navyše - prikúpenie predĺženej záruky na výrobok, či záruky výmeny tovaru na počkanie (napríklad ak sa na pančuchách objaví oko a chcete nové), prípadne automaticky predĺžená záruka na niektoré drahé výrobky.

Alebo len fakt, že vám potvrdenie o kúpe pošlú domov emailom alebo pokladničný blok pri reklamácii nemusíte nosiť vôbec.

Klasická reklama nestačí

Nových zákazníkov predajcovia hľadajú cez moderné komunikačné kanály. K tradičnej reklame pribúdajú blogy, mobilné aplikácie s vyhľadávaním najbližšej predajne a s informáciami o aktuálnej ponuke.

SkryťVypnúť reklamu

Pre veľkých predajcov je čoraz nutnejšie byť on-line. Obchodníci z kamenných predajní preto prevádzkujú e-shopy. Chystá sa na to napríklad aj predajňa s nábytkom a tovarom pre bývanie IKEA.

"IKEA e-shop je globálnym projektom a bude sa postupne spúšťať na novej technickej platforme. Medzitým intenzívne pracujeme na lokálnej online službe u nás," hovorí Zuzana Janové z IKEA.

Vrátite sa?

Predajcovia sa však musia sústrediť aj na samotného zákazníka. Cieľom tých, ktorí sa chcú na trhu udržať dlhšie je, aby spotrebiteľ nakúpil nielen raz, ale aj v budúcnosti.

 

 

 

 "Existujú len dva druhy zákazníkov: nadšení a spokojní," hovorí Peter Varmuža. Nespokojný zákazník už nákup u vás nebude opakovať a tu žiadne marketingové triky nepomôžu," mieni Varmuža.

SkryťVypnúť reklamu

 

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (5. 4. 2025)
USD 1.106
AUD 1.810
CZK 25.142
JPY 160.560
CAD 1.570
GBP 0.850
HUF 405.700
PLN 4.263
CHF 0.941
SEK 10.974

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 333
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 548
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 219
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 983
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 228
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 3 480
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 869
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 370
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 611
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 56 722
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 49 090
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 478
  5. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 22 504
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 902
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 457
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 14 887
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 611
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 56 722
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 49 090
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 478
  5. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 22 504
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 902
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 457
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 14 887
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  5. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťZatvoriť reklamu