SME
Piatok, 27. január, 2023 | Meniny má Bohuš

Najvyšší kontrolný úrad zistil nedostatky na Ministerstve dopravy

Kontrola ukázala pochybnosti vo výstave diaľnice D4 a cesty R7.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) zistil, že ministerstvo dopravy nemalo vypracovaný vlastný dokument ako postupovať pri príprave a realizácii PPP projektu na výstavbu a prevádzku diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v Bratislave a okolí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vyplýva z výsledku kontroly, rezortný riadiaci výbor projektu konal len podľa metodických pokynov ministerstva financií.

V štúdii uskutočniteľnosti boli vyhodnotené iba dva varianty, pričom tento počet je možné považovať za prípustný. "Kontrolóri však vo svojich záveroch vedeniu ministerstva do budúcna odporúčajú pracovať nielen s nulovým a realizačným variantom, ale taktiež s ďalšou alternatívou riešenia, tak ako to okrem iného popísal Inštitút finančnej politiky rezortu financií vo februári 2016," informoval úrad.

SkryťVypnúť reklamu

Strategické projekty si podľa neho vyžadujú dôsledné riadenie a transparentné rozhodovanie.

Spojili obstarávanie dvoch rôznych zákaziek

Kontrola bola zameraná na postup ministerstva dopravy pri schvaľovaní veľkých infraštruktúrnych projektov, vrátane prípravy PPP projektu pre D4 a R7. Úrad skontroloval proces verejného obstarávania na výber poradcu pre uvedený projekt a posúdil súlad štúdie uskutočniteľnosti s platnou metodikou.

Závery kontroly ukázali, že výstavba a prevádzka úsekov D4 Bratislava, Jarovce - Rača a R7 Bratislava, Prievoz - Holice v dĺžke 59 kilometrov za cenu 1,9 miliardy eur pomôže k odľahčeniu dopravy v širšom okolí slovenskej metropoly a odkloní tranzitnú dopravu z exponovaných úsekov D1.

Sprevádzkovanie úsekov D4 a R7 zároveň prispeje ku skráteniu cestovného času do Bratislavy z rôznych smerov, a to napríklad na trasách z Trnavy, Galanty (o 15 percent), ako aj od Šamorína a Dunajskej Lužnej (o 61 percent).

SkryťVypnúť reklamu

"Komplexné riešenie dopravných problémov v dotknutom území, v okolí hlavného mesta, si vyžaduje ďalšie investície," upozornil úrad. Pri kontrole spolupracoval aj s Inštitútom finančnej politiky, pričom obe inštitúcie sa zhodli, že realizácia obchvatu formou PPP projektu je ekonomicky mierne výhodná, a to aj preto, že je ho možné, vzhľadom na jeho súkromnú povahu, klasifikovať mimo sektor verejných financií.

"Kontrolou verejného obstarávania na poskytovanie komplexného poradenstva bolo zistené, že rezort spojil realizáciu verejného obstarávania dvoch zákaziek rôznej zložitosti len do jedného obstarávania (obchvat D4/R7 a rýchlostná cesta R1 Nitra - Tekovské Nemce, Banská Bystrica).

Tento postup mohol obmedziť hospodársku súťaž a zároveň mohol mať za následok to, že sa do súťaže prihlásil len jeden záujemca," upozornil NKÚ.

SkryťVypnúť reklamu

Pravidlá verejného obstarávania podľa kontrolórov nemali byť dodržané aj tým, že v súťažných podmienkach bola definovaná požiadavka na znalosť výlučne slovenského jazyka bez možnosti zaistenia tejto požiadavky tlmočníkom, prekladateľom.

Úrad kritizoval aj to, že ministerstvo spojilo vyhotovenie štúdie uskutočniteľnosti s poradenskými službami týkajúcimi sa zadávania a realizácie koncesie na stavebné práce, čo mohlo mať dopad na nezabezpečenie objektívnosti a netendenčnosti úspešného uchádzača pri vypracovávaní štúdie.

Kontrola ukázala ďalšie nezrovnalosti

Kontrolné zistenia zároveň upozornili vedenie rezortu dopravy na potrebu riešenia otázky poradcu pri zadávaní a realizácii koncesie, pretože zmluva bola uzatvorená v septembri 2014 na 48 mesiacov v hodnote 6,1 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

V čase výkonu kontroly bolo čerpanie už na úrovni 5,78 milióna eur, a teda na zostávajúce obdobie je nedostatočné. Dôležitou otázkou je podľa úradu aj ukončenie zmluvy pre poradcu o takmer dva roky skôr, ako by mal byť projekt D4/R7 odovzdaný do užívania.

Na odstránenie zistených nedostatkov kontrolóri navrhli rezortu dopravy deväť odporúčaní, najmä k príprave a riadeniu strategických infraštruktúrnych projektov. Ide hlavne o vedenie podrobnej dokumentácie zo zasadnutí riadiaceho
výboru.

Ministerstvo musí spracovať záväzný interný dokument, ktorý bude upravovať postupy pre prípravu i realizáciu PPP projektov. Vláda musí podľa NKÚ zadefinovať regulačný mechanizmus, koľko PPP projektov je udržateľných z pohľadu verejných financií, aby neboli ohrozené vlastné investičné aktivity štátu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (27. 1. 2023)
USD 1.090
AUD 1.531
CZK 23.818
JPY 141.380
CAD 1.457
GBP 0.880
HUF 387.380
PLN 4.720
CHF 1.000
SEK 11.176

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 226
  2. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 4 759
  3. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 3 702
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 344
  5. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 611
  6. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 547
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 543
  8. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 487

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 484
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 039
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 999
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 919
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 5 007
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 717
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 688
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 343
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vľavo za Mikulášom Dzurindom stojí Ľuboš Schwarzbacher.

Ľuboš Schwarzbacher má komunikačnú agentúru, bol hovorcom na rezorte zahraničia.


4 h
Zásah záchranárov po streľbe v Jeruzaleme.

V Dženíne vyrastajú noví militanti. Neboja sa bojovať ani zomrieť.


10m
Slovenský cyklista Peter Sagan.

Peter Sagan po tejto sezóne skončí s cestnou cyklistikou.


2 h
Mikuláš Dzurinda predstavuje svoj projekt Modrej koalície

Či povedie Dzurinda Modrú koalíciu, opäť jasne nevylúčil.


4 h

Neprehliadnite tiež

MG Rink v Trenčíne

Na výrobe ľadu sa šetriť energiou veľmi nedá, hovorí otec slávneho hokejistu.


6 h
Ilustračná snímka

Situácia sa na trhu zmenila, investori na to musia reagovať.


26. jan

Na realitnom trhu dochádza k veľkým zmenám.


26. jan
Ilustračné foto.

Predaj beží v „prázdninovom“ režime, cenové korekcie sa dotknú špecifických projektov.


26. jan

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 484
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 039
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 999
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 919
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 5 007
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 717
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 688
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 343
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu