BRATISLAVA, ŠAHGHAJ. Švédsky výrobca nábytku Ikea si nedávno pohneval čínske štátne médiá.
Tie mu vyčítajú, že aj napriek niekoľkým úmrtiam detí v Spojených štátoch, ktoré mal zapríčiniť nábytok z línie Malm, spoločnosť odmieta v Číne úplné stiahnutie týchto výrobkov.
Podľa spoločnosti konkrétny nábytok, ktorý môže byť v Spojených štátoch nebezpečný, čínskym reguláciám vyhovuje, a navyše, „zatiaľ nezapríčinil v Číne žiadnu smrť“, píše denník The Financial Times.
O stiahnutie z obehu a predaja sa rovnako podľa denníka firma nepokúšala ani v Európe, hoci ide o jej najväčší trh.

Ponúkli peniaze aj pomoc
Ikea koncom júna tohto roka informovala, že v amerických domácnostiach sa nachádza 29 miliónov kusov nebezpečného nábytku, ktorý od roku 1989 usmrtil najmenej šesť detí.
Nábytok, ktorý Ikea stiahla z predaja, bol nebezpečný, ak sa nepripevnil k stene – v opačnom prípade bol labilný, mohol sa prevrátiť a spôsobiť aj smrť.
Aby Ikea Číne vyhovela, začala ľuďom ponúkať náhradné sady náradia na pripevnenie nábytku k stene tak, aby nespadol.
Zároveň sa výrobca nábytku ponúkol, že v prípade, ak by si zákazníci nevedeli dať rady s pripevnením nábytku, vyšle svojich zamestnancov na pomoc.
A navyše, pre tých zákazníkov, ktorým nešiel nábytok upevniť žiadnym spôsobom, pripravili plné hradenie nákladov.
Fraška
Ani takéto gesto zo strany výrobcu čínske národné médiá neuspokojilo.
Podľa editoriálu čínskej agentúry Xinhua, ktorý bol publikovaný v nedeľu (10. júla) je problémom to, že zákazníci, ktorí si zakúpili nábytok značky Malm, sú nútení ísť po náhradné skrutky do obchodu sami.
„Ikea koná triviálne a úzkoprso, takže tento incident vyzerá čoraz viac ako fraška,“ uvádza čínska agentúra.
Argumentuje, že spoločnosť by mala nielen ľudí finančne uspokojovať, no mala by niesť aj zodpovednosť v prípade problémov.
Prípadov, kedy sa snaží Čína upozorňovať na nedostatky či už zahraničných alebo tamojších spoločností prostredníctvom štátnych médií, bolo už viacero.
Napríklad v roku 2013 sa musel výrobca smartfónov Apple ospravedlniť Číňanom potom, čo ho tamojšie štátne médiá označili za "chamtivú a arogantnú firmu", pretože na iPhony predávané v Číne ponúka menšie záruky.
O rok neskôr boli zasa dodávatelia mäsa pre McDonald’s a KFC obvinení z toho, že dodávajú hnilé mäso a falšujú dátumy expirácie.