SME
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Výstavba D1 pri Žiline sa predĺži o deväť mesiacov

Vyše 11-kilometrový úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka má byť po novom hotový v októbri 2018.

Zľava: štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček, premiér Robert Fico a šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt počas návštevy stavby mosta nad D1 v Hričovskom Podhradí.Zľava: štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček, premiér Robert Fico a šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt počas návštevy stavby mosta nad D1 v Hričovskom Podhradí. (Zdroj: TASR - Erika Ďurčová)

ŽILINA. Výstavba úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka pri Žiline potrvá o deväť mesiacov dlhšie, ako sa plánovalo.

Vyše 11-kilometrový úsek mal byť hotový v januári 2018, no po uplatnení nároku na predĺženie zmluvnej lehoty stavebným združením na čele so spoločnosťou Doprastav, a. s., sa termín posúva na október 2018.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„V tuneli Ovčiarsko ide všetko načas, väčšie problémy sú v tuneli Žilina. Dochádza k častým závalom, dokonca až na povrch a musia sa implementovať rôzne technológie v podobe mikropilotového dáždnika, ktorý zakrýva celú časť, čo značne spomaľuje práce," vysvetlil generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt.

SkryťVypnúť reklamu

„Momentálne sa postupuje rýchlosťou 20 až 25 metrov za mesiac. V prípade, že dôjde k zlepšeniu geologických podmienok, razba môže byť výrazne rýchlejšia,“ dodal.

Prišiel aj Fico

Rozostavanú diaľnicu v utorok skontroloval aj premiér Robert Fico. "Prišiel som aj preto, aby som v súvislosti s veľkou diskusiou, ktorá sa vedie v Európskej únii, priamo na mieste dal ďalší dôkaz toho, že aké je pre Slovensko výhodné členstvo v Európskej únii, pretože napríklad tento úsek v hodnote 430 miliónov eur je prakticky financovaný zo zdrojov Európskej únie.

Na tejto stavbe pracuje okolo 500 ľudí. Je to teda stavba, ktorá má obrovský vplyv na hospodársky rast Slovenskej republiky a na zamestnanosť,“ vysvetlil Fico.

Zároveň však povedal, že ho mrzí, že sa diaľnicu nepodarilo postaviť cez PPP projekt.

SkryťVypnúť reklamu

"Všetci dobre vieme, aká je komplikovaná doprava medzi Žilinou a Ružomberkom, preto ma do určitej miery aj mrzí, že sa nepodarilo zrealizovať PPP projekt, ktorý bol pripravený a v roku 2010 došlo k zrušeniu tohto rozhodnutia. Dnes sme mohli byť podstatne niekde inde,“ dodal premiér.

Z európskych peňazí

Stavebné združenie Ovčiarsko v zložení Doprastav, a. s. (vedúci člen), Strabag, s. r. o., Váhostav - SK, a. s. a Metrostav, a. s. Praha sa zaviazalo vybudovať úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka za zmluvnú cenu 427,2 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (512,64 mil. eur vrátane dane).

NDS a združenie uzavreli zmluvu o dielo v decembri 2013, so zmluvným začiatkom výstavby v januári 2014.

Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie - prvá fáza v rámci Operačného programu Doprava 2007 - 2013 a druhá z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.

SkryťVypnúť reklamu

Na úseku D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka bude jedenásť mostov a dva tunely Ovčiarsko (2 367 metrov) a Žilina (687 metrov).

Úsek sa začína v Hričovskom Podhradí križovatkou diaľnic D1 a D3. Trasa je navrhnutá po estakáde, ktorá križuje železničnú trať Bratislava - Žilina a cestu I/18. Následne vchádza do tunela Ovčiarsko.

Po vyústení z východného portálu tunela sa diaľnica dostáva do Žilinskej kotliny, ktorou prechádza južne od obce Bitarová, križuje cestu III/5183 a vstupuje do širokého údolia Bitarovského potoka.

Výbežok kopca Dúbravy prekonáva diaľnica tunelom Žilina, za ktorým sa dostáva do doliny Rajčianky. V tomto úseku je diaľnica vedená po estakáde medzi Lietavskou Lúčkou a žilinskou mestskou časťou Bytčica.

Úsek sa končí v mieste napojenia na križovatku Lietavská Lúčka a v nej na privádzač Lietavská Lúčka - Žilina.

SkryťVypnúť reklamu

Trasa diaľnice nadväzuje na rozostavaný úsek D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala (13,5 km) s tunelom Višňové (7,5 km).

Ten je vo výstavbe od leta 2014 a postavený má byť do konca roka 2019. Stavebné práce zabezpečuje taliansko-slovenská skupina Salini Impregilo a Dúha, a. s. za zmluvnú cenu 409,8 mil. eur bez dane (491,76 mil. eur s daňou).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (31. 1. 2023)
USD 1.090
AUD 1.539
CZK 23.861
JPY 141.790
CAD 1.453
GBP 0.880
HUF 390.530
PLN 4.710
CHF 1.005
SEK 11.262

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 487
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 842
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 167
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 039
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 595
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 486
  8. Skontrolujte si, či nemáte predražené úvery a poistenie 680

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 17 985
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 205
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 484
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 675
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 471
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 841
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 740
  8. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 350
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

V názve OĽaNO už Budajova Zmena zdola nie je.


12 h

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


16 h
Vyhrotená kampaň Babišovi k víťazstvu v prezidentských voľbách nepomohla.

Babišova kampaň prekročila hranice etiky.


13 h
Vojna na Ukrajine.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

Centrum Trnavy.

Rozpočty samospráv ovplyvnil vyšší daňový bonus aj rastúca inflácia.


16 h
Richard Rybníček.

Pomoc vlády nestačí, budeme iba svietiť a kosiť, hovorí primátor Trenčína.


16 h
Skupina Raiffeisen Zentralbank podniká na Slovensku cez Tatra banku a internetovú banku Zuno.

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


16 h

Predaj áut v Rusku sa vlani celkovo znížil o 59 percent.


ČTK 19 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  3. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  4. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  5. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  6. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  7. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  8. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 17 985
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 205
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 484
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 675
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 471
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 841
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 740
  8. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 350
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu