BRATISLAVA. Platenie za hotel alebo penzión by sa malo zjednodušiť. Brusel chce bankám prikázať, aby skrátili lehotu, počas ktorej na pokyn hotela blokujú peniaze na platobných kartách. Informuje o tom ihned.cz.
Dnes to funguje tak, že ak sa niekto chce ubytovať v hoteli, na recepcii si od neho vypýtajú platobnú kartu. Hotel si cez ňu, často bez súhlasu klienta, zablokuje čiastku vo výške očakávanej ceny ubytovania. Ide o takzvanú predautorizáciu, ktorou sa hotel uistí, že dostane zaplatené.
Keď sa následne človek rozhodne zaplatiť v hotovosti alebo pomocou inej karty, môže mať problém. Blokovanie peňazí môže z rôznych dôvodov trvať aj niekoľko týždňov. K stovkám eur na karte sa tak človek nedokáže dostať, ani keď za ubytovanie už zaplatil.
Brusel to chce najneskôr od januára 2018 zmeniť pomocou legislatívy o platobných službách. Tá bankám nariaďuje, aby peniaze dlho neblokovali a uvoľnili ich hneď, ako je to technicky možné. Pomôže to ľuďom, ale aj hotelom, ktoré nie vlastnou vinou zadržiavajú ľuďom peniaze dlhšie, ako by chceli.
„Spôsobuje to nepríjemnosti aj nám, lebo ľudia sa vždy najprv obracajú na nás. Aj keď dáme banke pokyn, aby blokovanie peňazí na karte ukončila, drží ich tam ďalej. Počet dní je rôzny, niekedy aj desať dní,“ uvádza Daniela Nová, obchodná riaditeľka hotelového reťazca Accor, ktorý má po Hiltone z medzinárodných sietí v Česku najväčšiu kapacitu ubytovania.
Banky takisto nepopierajú, že blokovanie peňazí niekedy trvá aj mesiac, no zdôvodňujú to pochybeniami na strane hotelov. Vraj sa často mýlia pri vypĺňaní údajov, ktoré vypisujú pri žiadosti o ukončenie blokovania.
Kratšie blokovanie peňazí však nebude jedinou zmenou. Podľa novej legislatívy bude blokovanie možné len za predpokladu, že to človek schváli a dopredu bude vedieť, aká suma sa mu na karte zadrží. Dnes sa to často nedeje.