Príchod supermarketov bol poslednou zo série pohrôm, ktoré položili na lopatky poľnohospodárstvo na Slovensku. Dnes sú na ich pultoch už zase bežné napríklad slovenské paradajky.
Čo presadí domáce potraviny v supermarkete
- analýza zahraničného pestovateľského modelu na slovenské podmienky
- značka kvality
- špičkové technológie a logistika
- poznanie, čo zákazník chce
- vzdelávanie zákazníka o domácich potravinách
- spájanie pestovateľov, ktorí sa spoločne presadia na trhu
- byť reprezentovaný veľkou obchodnou firmou
- marketing založený na kvalitnom produkte s výnimočnými chuťovými a výživovými vlastnosťami
- využitie domácich skúseností a prírodných podmienok (geotermálna energia, kvalitná voda, dostatok počtu slnečných dní)
- zelená firma, ktorá sleduje svoju ekologickú stopu, je zákazníkmi lepšie cenená
Úspech dvoch pestovateľov ukazuje cestu, ako sa v tomto konkurenčnom prostredí dá presadiť vedomosťami, špičkovými technológiami a využitím domácich podmienok.
Pre slovenský sen o úspechu neplatí, že veľkí pohltia malých. Malí sa stali veľkými, keď sa spojili – a nie je na tom nič socialistické. Je to všetko o tvrdom biznise, kde sa v našich podmienkach dá presadiť len spoločne.
Greencoop, zelená firma roka 2015 (Via Bona), má veľké a novým členom otvorené pestovateľské družstvo i vlastnú obchodnú spoločnosť.
Česká technologická firma NWT, ktorá Farmou Kameničany prvýkrát zabŕdla do agrobiznisu, je iniciátorom združenia nezávislých slovenských pestovateľov Ovozela, ktorí spoločne ponúkajú svoje produkty.
Obe reagovali na potreby trhu a signály supermarketov, kde si spotrebiteľ začal žiadať produkt zo Slovenska.
„Mali sme najskôr obchodnú firmu, ktorá dovážala ovocie a zeleninu zo zahraničia. Potom nám okolo roku 2005 supermarkety začali signalizovať, že majú záujem o slovenský produkt. Zastupovali sme najskôr slovenských pestovateľov, ale neskôr sme usúdili, že do toho musíme ísť sami,“ hovorí pre Profit Zsolt Bindics, predseda Greencoopu.
„Nie sme pestovatelia, ale obchodníci. Rozhodli sme sa pre paradajky preto, že je to v supermarketoch komodita číslo jeden,“ tvrdí Jiří Stodůlka, zástupca firmy NWT.
Pre oboch je okrem maximalizovania ziskov dobrou logistikou a marketingom prioritou aj efektívne využívanie energií a dodávanie lokálneho produktu na lokálne trhy.

Kameničany: Paradajky od hi-tech firmy
Česká technologická firma NWT, ktorá Farmou Kameničany prvýkrát zabŕdla do agrobiznisu, je iniciátorom združenia nezávislých slovenských pestovateľov Ovozela, ktorí spoločne ponúkajú svoje produkty.
V Kameničanoch pri Ilave žiaden geotermálny prameň nie je. Zato je tam bioplynová stanica. Štát dotuje produkciu elektriny, ale bežne sa všetko teplo, ktoré pritom vzniká, vypúšťa nevyužité do atmosféry.