SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

S výstavbou prešovského obchvatu začnú ešte tento rok

Okrem dvojrúrového tunela bude súčasťou prešovského obchvatu aj osemnásť mostov.

Ilustračné foto. Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/Milan Kapusta)

PREŠOV. Do konca tohto roka plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začať s výstavbou juhozápadného obchvatu mesta Prešov s dĺžkou necelých osem kilometrov. Do užívania by mal byť odovzdaný v roku 2020. Do jedného roka by mala zaniknúť aj prešovská rarita - diaľnica ukončená svetelnou križovatkou. 

Kto to postaví? 

Juhozápadný obchvat Prešova postaví združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, ktoré v súťaži ponúklo najnižšiu cenu 356,34 milióna eur.

Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 369,51 milióna eur, vysúťažená cena je teda o 13 miliónov eur nižšia.

SkryťVypnúť reklamu

Ako na stredajšom brífingu v Prešove uviedol minister dopravy Roman Brecely, úsek okolo Prešova je jeden z posledných, ktoré neboli zakontrahované.

"Prešov roky trpel tým, že situácia tu bola zanedbávaná a som si plne vedomý toho, že ju treba riešiť. Som presvedčený, že táto stavba významnou mierou prispeje k riešeniu veľmi komplikovanej dopravnej situácie v meste," povedal minister.

Presný začiatok stavby určí až zmluva. Tú plánuje NDS s víťazným združením podpísať v priebehu augusta. V tomto roku chce uzavrieť aj proces revízie posudku vplyvov na životné prostredie (EIA). 

Rok 2020

Ambíciou ministerstva je dokončiť diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami s výnimkou úseku Turany-Hubová v plnom profile do roku 2020. "Mojou prioritou je tlačiť na pílu, držať tempo a pokračovať vo výstavbe tak rýchlo, ako sa len dá a priniesť obyvateľom dopravnú infraštruktúru 21. storočia," dodal minister.

SkryťVypnúť reklamu

K výzve niektorých analytikov na zrušenie tendra uviedol, že by to znamenalo ďalšie dvojročné zdržanie, na ktoré by doplatili motoristi a najmä východné Slovensko.

"Potom dopravná infraštruktúra na Slovensku vyzerá tak ako vyzerá a nemáme dokončené v zásade nič. Najdrahšie diaľnice sú tie, ktoré nie sú postavené. Bavíme sa o komforte cestovania, bezpečnosti a rýchlosti," uviedol minister. 

Takmer osem kilometrov dlhá diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh je jedným z posledných úsekov severnej diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami.

Súčasťou tohto úseku je aj vyše dva kilometre dlhý dvojrúrový tunel Prešov. Úsek sa začína v križovatke Prešov západ, kde sa plynulo napája na predchádzajúci úsek diaľnice D1 Svinia – Prešov západ, ktorý je už v prevádzke.

SkryťVypnúť reklamu

Tunel a mosty 

Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do spomínaného tunela. Koniec úseku je v križovatke Prešov juh za obcou Haniska, kde pokračuje smerom na Košice úsekom D1 Prešov juh – Budimír.

Okrem dvojrúrového tunela bude súčasťou prešovského obchvatu aj 18 mostov. "Súčasná intenzita dopravy je tu 15- až 25-tisíc vozidiel denne.

Toto riešenie preto odkloní celú tranzitnú dopravu mesta Prešov na tento obchvat," povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt. Osobným vozidlám nový obchvat skráti jazdu o takmer 13 minút, čo je zhruba 20-percentná úspora času. Nákladným automobilom sa jazda skráti o skoro 11 minút, ušetria tak 27 percent. 

NDS zároveň odstráni semafor, ktorý v súčasnosti riadi dopravu pri vstupe do Prešova od Popradu. NDS sa podarilo dohodnúť na odkúpení potrebného pozemku s jeho majiteľom na základe súdnoznaleckého posudku za zhruba 150-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

"Je to celá časť potrebná na pripojenie tohto úseku na časť do centra mesta," dodal Auxt.

Takmer 2 milióny eur

Komisia vyhodnotila ako úspešného uchádzača o túto stavbu spoločnosť Skanska SK, ktorá ju zrealizuje za 1,99 milióna eur.

Stavebné práce sa majú začať v druhej polovici septembra a ukončené by mali byť do jedného roka. Ako uviedol generálny riaditeľ NDS, prácu si v najbližších štyroch rokoch na troch diaľničných úsekoch – dvoch pri Košiciach a jednom prešovskom, nájde okolo 1 500 ľudí. 

Minister Roman Brecely v stredu absolvoval aj kontrolu stavby tzv. malého prešovského obchvatu pri ZVL, po ktorom skonštatoval, že práce prebiehajú v súlade s harmonogramom. "Bol som aj zhotoviteľom uistený, že termíny sú pod kontrolou a plnia sa. Zatiaľ teda záväzok 275 dní na dokončenie platí," skonštatoval minister. 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 8. 2022)
USD 1.018
AUD 1.462
CZK 24.611
JPY 137.170
CAD 1.312
GBP 0.844
HUF 405.130
PLN 4.724
CHF 0.968
SEK 10.590

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 176
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 16 612
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 110
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 014
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 946
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 235
  7. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 3 424
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 152

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  4. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 887
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 300
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 880
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 455
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 190
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 985
  7. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 984
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 445
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Objavujú sa signály, že plyn začína byť príliš drahý pre priemysel a výrobu elektriny.


TASR 21 h
V Maďarsku postaví CATL svoju druhú európsku fabriku.

Fabrika firmy CATL za sedem miliárd eur prinesie Maďarsku dôležité know-how.


18. aug
Nemecký kancelár Olaf Scholz.

Berlín sa snaží odbremeniť spotrebiteľov a zmierniť tak vplyv dodatočných poplatkov.


TASR 18. aug
Minister práce Milan Krajniak.

Počas posledného roka klesol počet nezamestnaných o 38 654.


TASR 18. aug

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  4. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  5. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 887
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 300
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 880
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 455
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 190
  6. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 985
  7. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 984
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 445
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu