SME

Diaľnica do Košíc môže byť dokončená až v roku 2026

Všetko záleží od toho, kadiaľ nakoniec diaľnica povedie. Vo zverejnenej správe sa počíta s dvoma variantami.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Termín na dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami sa môže predĺžiť až na rok 2026. Vyplýva to zo správy, ktorú preložila Národná diaľničná spoločnosť, ktorú posudzovali enviromentalisti z hľadiska vplyvov na životné prostredie.

Dokončenie diaľnice sa môže podľa správy predĺžiť a to v závislosti od toho, kadiaľ autostráda medzi slovenskými metropolami povedie. Podľa najnovších informácií by mohla byť dostavba posledného úseku D1 Turany - Hubová pri Ružomberku ukončená až o desať rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Dva varianty

Všetko závisí od toho, kadiaľ nakoniec diaľnica povedie. Vo zverejnenej správe sa počíta s dvoma variantmi. Prvý ráta s tým, že by časť diaľnice v úseku Turany - Hubová viedla prevažne cez údolie rieky. 

Takéto riešenie by ale znamenalo, že diaľnica povedie cez chránenú prírodu, navyše, postaviť diaľnicu naprieč údolím Váhu, kde sa sanoval zosunutý svah, by bolo finančne náročné.

Druhá možnosť počíta s tým, že by diaľnica viedla prevažne v tuneloch, kde sa počíta s tunelmi Korbeľka a Havran. Ak by sa štát priklonil k tomuto variantu, znamenalo by to, že by sa museli prekresliť a zmeniť pôvodné plány.

Pokiaľ by štát mohol postaviť diaľnicu podľa prvého variantu, teda cez údolie Váhu, diaľnicu by mohol začať stavať najskôr v roku 2019 a práce by sa ukončili v roku 2023.

SkryťVypnúť reklamu

Ak ale bude musieť raziť nový tunel Korbeľka v dĺžne takmer šesť kilometrov, s výstavbou bude môcť začať najskôr v roku 2021 a práce na úseku by sa tak skončili až v roku 2026.

"Predpokladaná doba výstavby diaľnice D1 v úseku Turany - Hubová v prvom variante je vzhľadom na náročné podmienky 44 mesiacov, pričom rozhodujúce sú diaľničné tunely," píše sa v správe. V prípade budovania dlhého tunela Korbeľka je však potrebné počítať s dlhšou dobou výstavby, a to až 66 mesiacov.

Pohyblivé termíny

Termíny na odovzdanie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami sa posúvali už niekoľkokrát. Ešte v roku 2007 bol premiér Robert Fico (Smer) počas jeho prvého vládnutia presvedčený, že diaľnica bude dokončená do roku 2010.

Prepojiť západné a východné Slovensko sa však do tohto termínu nepodarilo. Vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny koncom roka 2008 priznal, že tento termín vláda nestihne s dodatkom, že autostráda bude najskôr dokončená v roku 2012.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dôvod uviedol najmä fakt, že do toho času sa vláde nepodarilo podpísať koncesnú zmluvu na prvý úsek diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom.

V roku 2011 sa termín na dostavbu diaľnice D1 opäť posúval. "Súvislá diaľnica naprieč Slovenskom by mala byť najneskôr v roku 2017," tvrdil vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH).

Vtedy kompletnú D1 odďaľoval najmä drahý tunel Višňové, o ktorom sa predpokladalo, že sa bude stavať aspoň päť rokov. Nie je postavený dodnes, prvé kilometre prerazili začiatkom tohto roka.

Problematický úsek

Posledné odhady počítali s dokončením diaľnice v roku 2019, no aj tento dátum sa v priebehu niekoľkých mesiacov tohto roka posúval. Už v marci bolo jasné, že do tohto termínu sa diaľnica medzi Bratislavou a Košicami nedokončí, otázny bol aj termín 2020.

SkryťVypnúť reklamu

Dôvodom pochybností bolo nové posudzovanie enviromentalistov. Aktuálne sa preto rieši úsek Turany - Hubová v dĺžke 13,6 kilometra.

Už začiatkom roka sa teda počítalo s tým, že ak by bolo potrebné robiť výrazné zmeny v pôvodne plánovanej povrchovej trase údolím Váhu, diaľnica sa odovzdá niekoľko rokov po roku 2020.

„Máme historickú príležitosť v tomto volebnom období dokončiť túto diaľnicu po všetkých peripetiách po 40 rokoch,“ tvrdil v apríli minister dopravy za Sieť Roman Brecely.

V máji priznal, že sa to do roku 2020 nebude stíhať. Ako problém uviedol práve spomínaný úsek Turany - Hubová. Súčasný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Róbert Auxt nedávno v rozhovore pre SME priznal, že celá diaľnica by sa mohla dokončiť v rokoch 2023 až 2024.

Diaľnice

Súvisiace témy: Životné prostredie
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 274
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 792
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 076
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 985
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 451
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 248
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 969
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 850
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americký prezident Donald Trump.

Nová sadzba sa zvýši, ak Kanada podnikne odvetné kroky.


TASR
Produkt značky Kellogg.

Pre Ferrero Group to predstavuje najväčšiu akvizíciu za posledné roky.


TASR 1
Ilustračné foto

Generálny tajomník OPEC tiež vyjadril dôveru v rastúci dopyt po rope.


TASR
Ilustračné foto.

Dôvodom je zhoršenie vzťahov medzi krajinami a americké clá.


TASR 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 900
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 460
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 952
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 514
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 778
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 386
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 4 478
  8. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 155
  1. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  2. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  3. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  4. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  5. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  6. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  7. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  8. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
SkryťZatvoriť reklamu