BRATISLAVA. Doterajšie pôsobenie ministra životného prostredia Lászlóa Sólymosa (Most-Híd) hodnotia environmentalisti viac-menej neutrálne.
"Sto dní je čas, za ktorý možno rozbehnúť dobré projekty, prípadne nadviazať na staršie zámery predošlého vedenia, je však jasné, že nejaké extra zmeny či projekty sa uzavrieť nedajú," uviedla pre TASR hovorkyňa Greenpeace Slovensko Miroslava Ábelová. K doterajšej komunikácii so šéfom rezortu organizácia výhrady nemá.
Dohody z Paríža
Za významný počin možno podľa jej slov považovať ratifikáciu klimatickej dohody z Paríža v prvý deň ratifikačného procesu, ako aj snahu o urýchlenie ratifikačného procesu v rámci SR.
"Slovensko nemá problém s plnením cieľov znižovania emisií skleníkových plynov v rámci plánov EÚ. Je to však do značnej miery dané tým, že v roku 1990 boli emisie veľmi vysoké, a doteraz realizované zníženie bolo dané skôr prirodzeným ekonomickým vývojom ako legislatívou," poznamenala.
Súčasné snahy Slovenska rozšíriť sektory spadajúce pod obchodovanie s emisnými povolenkami považuje Greenpeace za pozitívne. "Mali by však byť rozšírené o spoplatnenie fosílnych palív formou postupne rastúcej uhlíkovej dane, ktorá je legislatívne jednoduchšia a efektívnejšie by viedla k znižovaniu emisií," upozornila Ábelová.
Organizácia sleduje aj vývoj ohľadne starých environmentálnych záťaží. Vláda sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala, že im bude venovať osobitú pozornosť.
"Páči sa nám, že sa chce ministerstvo sústrediť na prieskum, sanáciu či monitoring 150 lokalít," povedala Ábelová. Na riešenie environmentálnych záťaží je do roku 2021 potrebných ďalších 210 miliónov eur.
"Sme si vedomí, že za uplynulých sto dní vlády nemalo ministerstvo dostatok kapacít na detailné riešenie problematiky odstraňovania starých environmentálnych záťaží, ktorých Informačný systém environmentálnych záťaží aj naďalej eviduje viac ako 2000.
Dôležité ovzdušie
Očakávame však prvé kroky v plnení plánov, ktoré súvisia s odstraňovaním znečistenia, ktoré nám tu zanechal bývalý režim a obdobie privatizácie," pripomenula Ábelová.
Kriticky treba podľa jej slov hodnotiť rastúce emisie z automobilovej dopravy, ako aj rastúcu závislosť od automobilového priemyslu Slovenska, a tým aj dovozu ropy. "Ministerstvo by malo byť aktívnejšie pri posudzovaní vplyvu automobilového priemyslu na plnenie záväzkov plynúcich z parížskej dohody," poukázala Ábelová.
Naopak, Greenpeace ocenil rozšírenie spolupráce Slovenska s organizáciou UNESCO v oblasti šetrného a efektívneho hospodárenia s vodnými zdrojmi.
Ministerstvo by tiež podľa Ábelovej nemalo zabúdať na riešenie problémov ako skládka odpadu Vlčie Hory v Hlohovci či odpor občanov voči snahám spoločnosti Alpine Oil & Gas o prieskumné vrty na ťažbu ropy či zemného plynu na východe Slovenska.