SME
Pondelok, 25. september, 2023 | Meniny má Vladislav

Novela o zamestnávaní cudzincov podľa Česmadu nič nevyrieši

Ohlasovaná novela zákona, ktorá by mala uľahčiť zamestnávanie občanov z krajín mimo Európskej únie, v praxi prinesie minimálne zlepšenie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

BRATISLAVA. Ohlasovaná novela zákona, ktorá by mala podľa ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny uľahčiť zamestnávanie občanov z krajín mimo Európskej únie, v praxi prinesie len minimálne alebo žiadne zlepšenie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tvrdí to Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia, ktoré zastupuje takmer deväťsto slovenských dopravných spoločností. 

Nesúhlasia so zmenami

Dopravcovia preto nesúhlasia s rozsahom pripravovanej novely o zamestnávaní zamestnancov z krajín mimo Európskej únie. Zmeny, ktoré sa týkajú len vnútropodnikových presunov a sezónnych prác, podľa nich neriešia skutočné problémy slovenských podnikateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Zákon by sa podľa združenia mal otvoriť a priblížiť potrebám bežných podnikateľov, ktorí nepôsobia na nadnárodnej úrovni a nefungujú na báze sezónnych prác. 

"Ak chce slovenský dopravca zamestnať vodiča z krajiny mimo EÚ, je to proces, ktorý sa natiahne aj na štyri až šesť mesiacov. A to je pre podnikateľa, ktorý sa snaží v náročnej oblasti podnikania v doprave prežiť, pridlhý čas," informoval v stredu generálny tajomník Česmadu Slovakia Pavol Reich.

Pri porovnaní napríklad s Poľskom, kde tento proces trvá od jedného do dvoch týždňov, je podľa neho slovenský dopravca v nevýhode. Ak chcú slovenské dopravné spoločnosti uspieť v silnej konkurencii európskeho trhu a neprichádzať o klientov, potrebujú podľa združenia pružne reagovať na ich potreby a požiadavky.

SkryťVypnúť reklamu

V tom im však bráni práve nedostatok zamestnancov a s tým spojený počet vozidiel. Nedostatok kvalifikovaných zamestnancov v oblasti komerčnej cestnej dopravy je v súčasnosti alarmujúci a stav sa bude podľa prognóz každým rokom zhoršovať, upozorňujú dopravcovia.

Chýbajú vodiči

Na trhu každý rok chýba cez 1 200 vodičov nákladných automobilov a autobusov. Riešením by mohli byť práve vodiči z tretích krajín, ako napríklad Rusko, Bielorusko, Ukrajina či Srbsko.

Európsky trh podľa združenia pociťuje vysoký záujem kvalifikovaných vodičov z týchto krajín o zamestnanie v krajinách Európskej únie, a teda aj na Slovensku. Veľkou prekážkou na Slovensku je na rozdiel od okolitých štátov zdĺhavý byrokratický proces.

Odporúčanie ministra práce, sociálnych vecí a rodiny Jána Richtera, že využívaní by mali byť v prvom rade nezamestnaní z úradov práce, ktorých je momentálne tristotisíc, je podľa Česmadu pre oblasť dopravy úplne bezpredmetné.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensku je podľa dostupných štatistík úradov práce prihlásených len 275 záujemcov o vykonávanie povolania profesionálneho vodiča, no títo sú alebo nekvalifikovaní alebo v skutočnosti ani nemajú záujem vykonávať toto povolanie.

To potvrdili aj viaceré výberové konania, na ktorých sa priamo zúčastnili aj zástupcovia združenia. Po ich absolvovaní sa zistilo, že z tohto počtu sú iba dve percentá uchádzačov schopní adepti, ktorí majú dostatočné vedomosti aj schopnosti a hlavne záujem o pozíciu vodiča.

ČESMAD Slovakia sa chystá celú problematiku so zástupcami ministerstva riešiť a prerokovať aj v spolupráci s ostatnými profesijnými asociáciami tak, "aby novela zákona nebola len premrhanou šancou oživiť slovenskú podnikateľskú sféru".

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (25. 9. 2023)
USD 1.065
AUD 1.650
CZK 24.360
JPY 157.870
CAD 1.430
GBP 0.868
HUF 386.700
PLN 4.593
CHF 0.965
SEK 11.879

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Také veľké kníhkupectvo ako na Obchodnej už neotvoríme
  2. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  5. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  6. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  7. Rivalita až na dreň. Pozrite si najväčšie súboje v F1
  8. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom
  1. Kaufland v Detve otvorí novú predajňu, čo v nej zákazníkov čaká?
  2. Via Pribina spúšťa súťaž INOVÁTOR1
  3. Príprava do školy nemusí byť nuda, HOME ju premení na zábavu
  4. Na nechránenom školskom dvore namerali v lete až 60 stupňov
  5. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát
  6. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka
  7. Richard Sulík: Volvo je pre Slovensko absolútna zmena hry
  8. Hladinka smeruje do Košíc!
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 15 318
  2. Hladinka smeruje do Košíc! 6 906
  3. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 6 821
  4. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 077
  5. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 978
  6. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 2 295
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 170
  8. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu 2 006

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 275
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 35 620
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 075
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 958
  5. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 27 320
  6. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 11 409
  7. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 669
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 426
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nemci zrušili zmluvy na mýto.

Bezemisné nákladné vozidlá majú byť od mýta oslobodené do konca roka 2025.


TASR 17 h
Areál, v ktorom sídlila spoločnosť Bopal.

So spoločnosťou Bopal sú spojené viaceré kauzy.


20 h
Bratislava.

Ide o mierne zhoršenie oproti predchádzajúcej prognóze.


TASR 21 h
Rodina Kamasovcov z firmy Galvex

Rodinná firma Galvex je nominovaná na ocenenie FéliX Business Award.


14. sep

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 64 275
  2. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 35 620
  3. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 30 075
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 29 958
  5. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 27 320
  6. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 11 409
  7. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 669
  8. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 7 426
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu