PRAHA. Príbehy ľudí, ktorí sa dali nalákať na predražené výrobky a uverili šmejdom, sa opakujú stále dookola. Na predvádzacej akcii si zakúpili výrobok za stovky eur a až doma zistili, že by ho cez internet mohli získať za zlomok ceny.
Český web idnes.cz odhalil štyri značky, ktoré sa v príbehoch oklamaných ľudí objavujú veľmi často. Je to AML, BNM, Ambassador Profiline a Paul Foster. Aké je ich pozadie?
AML: know-how od „Becka“
Spoločnosť AML vlastní podľa idnes.cz pražský podnikateľ Marek Loštický, ktorý v Česku rozbiehal podnikanie aj s Jensom Beckhauserom. Je to muž známy ako „kráľ predvádzačiek“. Loštický po ňom neskôr prevzal firmu Beck Europe.
Loštický ani jeho manželka nechcú byť s predvádzacími akciami spájaní. Tvrdia, že musí ísť buď o podvrh alebo o reexport ich výrobkov.
Manželke Loštického však patrí pozemok v Lužci nad Vltavou, kde sa pochybný tovar skladuje. Odkiaľ pochádza a kam sa predáva, nie je jasné.
„Nevidíme dôvod, prečo by sme vám mali odpovedať. Je to honba na nejakých duchov,“ reagovala pre médiá Loštická.

BNM: zarobiť a zmiznúť
Tovar s údajne liečebnými účinkami značky Bio Natural Medical (BNM) sa predával v sídle firmy v pražských Holešoviciach, ako aj na predvádzacích akciách.
Vlastníkom ochrannej známky BNM je od roku 2013 firma Milfred so sídlom v daňovom raji Belize, píše idnes.cz. BNM-Medical Czech patrí do najmladšej vlny firiem, ktoré podvádzali v priamom predaji.
Biznis stavala na jednoduchom triku – usporiadať akcie v sídle firmy a tým pripraviť klientov o možnosť odstúpenia od zmluvy do 14 dní od nákupu.
Proti nekalým praktikám BNM začal tento rok konanie pražský advokát Viktor Rossmann. Pre dvadsať poškodených klientov vymáhal škodu zhruba milión českých korún (asi 37-tisíc eur).
Osoby v pozadí nechali nakoniec spoločnosť prepísať na bezdomovca z Karlových Varov. V júni BNM vypratala svoje kancelárie v Holešoviciach.
Ambassador Profiline: predražený riad
Značka Ambassador Profiline sa objavovala najmä na predraženom riade a domácich spotrebičoch.
Jej veľkoobchod spravuje firma Products DeLuxe Romana Martinca. Ten sa k predvádzacím akciám nehlási.
„Je možné, že sa naše výrobky mohli v minulosti objaviť na predvádzacích akciách, to samozrejme nemôžeme vylúčiť. Napriek tomu sme s týmito aktivitami nemali a nemáme nič spoločné,“ uviedol Martinec s tým, že tovar predáva predovšetkým na Slovensko a do Maďarska.
Martinec sa v minulosti objavil aj vo firmách, ktoré sú v prostredí predvádzacích akcií známymi menami, je to napríklad Topstar Bohemia alebo Best 4 Home.

Paul Foster: nič s tým nemáme
Veľkoobchod, ktorý ponúkal „prémiový“ riad značky Paul Foster a veľmi často skončil na predvádzacích akciách, viedol podnikateľ Jan Vašíček. Podobne ako ostatní, aj on tvrdí, že so šmejdami nič nemá.
„Bohužiaľ, nie je v silách distribútora kontrolovať, akým spôsobom je ním dovážaný tovar predávaný prostredníctvom jeho odberateľov, respektíve často aj ďalších menších odberateľov, ktorí tovar ďalej nakupujú. Všetok náš tovar spĺňal legislatívne a colné náležitosti a poskytovali sme aj nadštandardný záručný a pozáručný servis vo vlastnom servisnom stredisku,“ bránil sa Vašíček.