SME
Sobota, 2. júl, 2022 | Meniny má Berta

Petičiari upozorňujú, že NDS porušuje zákony

NDS nedávno rozhodla, že križovatka Triblavina sa postaví v pôvodnej koncepcii.

(Zdroj: ilustračné foto Petit Press)

BRATISLAVA. Členovia petičného výboru a Občianskeho združenia Triblavina vyzývajú ministra dopravy Árpáda Érseka (Most - Híd) na zastavenie podľa nich protiprávneho konania Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) pri príprave rozšírenia diaľnice D1 Bratislava - Trnava, pri príprave výstavby križovatky D1/D4 Ivanka sever a pri výstavbe križovatky Triblavina. Zároveň v stredu listom požiadali ministra o osobné stretnutie.

"Petičný výbor a občianske združenie sa od začiatku roka snaží presadiť iba to, čo bolo schválené na základe dopravných analýz z rokov 2013 a predtým. Na základe nich bolo vydané územné rozhodnutie na rozšírenie diaľnice od Trnavy po Bratislavu na tri plus dva (tri pruhy a dva kolektory v oboch smeroch) s jedenástimi napojeniami okolitých obcí na kolektory," povedal na brífingu pred ministerstvom dopravy predseda petičného výboru a starosta bratislavskej mestskej časti Vajnory Ján Mrva.

SkryťVypnúť reklamu

Porušenie zákonov

Aktivisti trvajú na okamžitom zastavení zmeny stavby križovatky Triblavina pred dokončením a jej pokračovaní tak, ako bola stavba vysúťažená cez verejné obstarávanie a povolená s kolektormi. "Toto je všetko, čo chceme pánovi ministrovi povedať a zopakovať, že dochádza k protiprávnym veciam, porušeniu mnohých zákonov a vysvetliť mu okolnosti. Chceme poukázať na to, že niekto musí koordinovať rozvojové územia a dopravnú infraštruktúru," upozornil Mrva.

Tvrdí, že sa porušuje stavebný zákon, lebo deväť logistických parkov v okolí Bratislavy nemôže dostať stavebné povolenie z dôvodu, že je porušený cestný zákon a nie je dostatočná cestná infraštruktúra. Deväť plánovaných logistických parkov v Bernolákove a Ivanke pri Dunaji (tri z nich už sú v Ivanke pri Dunaji) majú mať spolu plochu dvesto hektárov, z toho 65 hektárov zastavenej plochy, 58 hektárov spevnenej plochy, 68 hektárov zelene. Plánovaných je v nich 3 259 parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodný koncept

NDS nedávno rozhodla, že križovatka Triblavina sa postaví v pôvodnej koncepcii. K súčasným šiestim pruhom v úseku D1 od Bratislavy po Triblavinu majú pribudnúť ďalšie štyri pruhy v oboch smeroch spolu. Súčasťou križovatky majú byť podľa diaľničiarov aj kolektory, ako je to uvedené v územnom pláne Bratislavského kraja. Pôjde tak podľa NDS o finančne menej náročné riešenie.

"Ide o jediné možné riešenie, ako zo strednodobého aj dlhodobého výhľadu zabezpečiť plynulosť dopravy na severnom výstupe z Bratislavy," uviedol bývalý generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt. NDS tvrdila, že konečným dizajnom severného výjazdu z Bratislavy vyhovela petičnému výboru, ktorý žiadal zachovanie kolektorov pri výstavbe Triblaviny.

Nespokojní petičiari 

S navrhovaným riešením križovatky Triblavina však petičiari nie sú spokojní. "Nie je ponúknuté iné riešenie. Rokovali sme s NDS, chceli sme vidieť projekty, riešenie vrátane napojenia okolitých oblastí. Iné riešenie diaľnice zatiaľ na papieri podľa nášho názoru neexistuje. Dozvedeli sme sa, že aj na základe našich požiadaviek dala NDS vypracovať nové dopravno-kapacitné posúdenie, ktoré zohľadňuje všetky investície v tejto oblasti. Ale nemáme ho," povedala v stredu Tatiana Kratochvílová za petičiarov.

SkryťVypnúť reklamu

NDS podľa nej hovorila o rozšírení diaľnice na päť pruhov, čo nie je to isté koncepčné riešenie, keďže kolektory a križovatky umožňovali napojenie okolitých obcí.

Aktivisti oznámili, že 27. septembra zorganizujú protestnú akciu, na ktorej chcú obyvateľov upozorniť na neúnosný stav v doprave v okolí Bratislavy. "Budúci utorok medzi Bratislavou a Ivankou budú vodiči informovaní o tom, čo je pravda, že nevyšli aktivistom a občanom v ústrety, nebudú zatiaľ kolektory a potrebujeme, aby občania podpisovali petíciu, postavili sa za nás a zlepšenie regionálnej dopravy," dodal Mrva.

Prešetrí to aj NKÚ

Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) spraví mimoriadnu kontrolu postupov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pri projekte križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Trnava. Kontrolóri reagujú na podnet, ktorý v tejto súvislosti dostali.

SkryťVypnúť reklamu

"Úrad preverí predovšetkým postup NDS pri riadení strategických infraštruktúrnych projektov, a to konkrétne projektu výstavby diaľnice D1 Bratislava - Trnava, križovatka Triblavina," priblížila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.

Kontrola sa tiež zameria na nastavenie metodiky plánovania a aj financovanie projektu či na funkčnosť vnútorného kontrolného systému diaľničnej spoločnosti.

"Vzhľadom na to, že prierezová kontrola bola začlenená do oficiálneho ročného plánu kontrolných akcií NKÚ dodatočne, jej ukončenie so závermi a odporúčaniami očakávame koncom roka 2016," avizovala Bolech Dobáková. Výsledky kontroly budú podľa jej slov okrem kontrolovaného subjektu poskytnuté aj ministrovi dopravy a Národnej rade SR.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (2. 7. 2022)
USD 1.043
AUD 1.538
CZK 24.753
JPY 141.050
CAD 1.349
GBP 0.867
HUF 401.110
PLN 4.717
CHF 1.003
SEK 10.778

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  2. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  3. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  4. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  7. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  8. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  1. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  2. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  3. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  4. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  7. V uliciach Košíc vyzbierali dobrovoľníci 26 ton odpadu
  8. Výlety na mieru pre celú rodinu
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 072
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 776
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 385
  4. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 8 234
  5. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 080
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 802
  7. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 310
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 3 215

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 13 956
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 860
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 819
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 272
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 848
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 477
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 455
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 163
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Chce u nás vyrábať elektromobily.


1. júl

Pôvodom švédska automobilka je považovaná za lídra v bezpečnosti.


24 h

Volvo prinesie pozitíva, pre ktoré sa ho oplatí vítať.


22 h
Kultúrne stredisko.

Financovanie bude prebiehať z plánu obnovy.


TASR 22 h

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 13 956
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 10 860
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 10 819
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 8 272
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 848
  6. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 477
  7. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 455
  8. Andrej Kiska: Pomôžme Cigánom dostať sa tam, kam tak mnohí chcú. 3 163
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu