BRATISLAVA. Pred rokom mala vláda víziu, že Slovensko bude svetovým lídrom v e-governmente. Svoje plány prehodnotila a znejú trochu reálnejšie, chce sa v elektronizácii štátnej správy dostať do rebríčka krajín prvej desiatky.
Dnes je so zle nastavenou stránkou Slovensko.sk, nefungujúcim eHealthom a s e-občianskymi preukazmi, ktoré má len zrhuba 27 percent, pričom reálne ho vie využívať necelých šesť percent obyvateľstva, na chvoste.
Aby sa v horizonte štyroch rokov, čo je najnovší cieľ vlády, dostala do prvej desiatky krajín sveta s najlepším e-governmentom, schválila v stredu (28. septembra) nový dokument, takzvanú národnú koncepciu informatizácie verejnej správy.
Dokument má byť východiskom pre elektronizáciu štátnej správy. Riadiť by sa podľa nej mali všetky úrady, ktoré budú budovať IT systémy vo verejnej správe.
Na dokumente pracovali s úradom Petra Pellegriniho aj odborníci zo združenia Slovensko.Digital, ale aj ďalší zástupcovia IT sektora, teda Slovenská informačná spoločnosť a IT Acosiácia Slovenska.
"Oceňujeme, že pripomienky predložené ešte vo februári boli do dokumentu z veľkej časti zapracované a dokument obsahuje konkrétne záväzky a termíny, dokedy majú byť splnené," vraví výkonný riaditeľ Slovensko.Digital Ján Hargaš.
Vyššia transparentnosť a lepšie služby
Čo by sa teda malo oproti pôvodnému dokumentu zmeniť? Zmeny sa týkajú napríklad vyššej transparentnosti informatizácie, zaviesť sa má zverejňovanie dodávateľských štruktúr projektov, čím by sa malo v budúcnosti predchádzať kartelovým dohodám v súťažiach.
Vláda sa zaviazala do prvého štvrťroka budúceho roka vypracovať koncepciu spolu s Úradom pre verejné obstarávanie, aby sa predišlo neférovým súťažiam či často opakovaným súťažiam cez priame rokovacie konanie.
Odborníci takéto obstarávanie kritizujú, pretože sa k zákazke často dostane firma, ktorá už s daným projektom má skúsenosť, napríklad ako to bolo v prípade obstarávania digitálneho učiva Planéta vedomostí či dopracovanie referenčného registra k eHealthu.
Zároveň by štát mal zapracovať aj na zlepšenie použiteľnosti štátnych e-služieb, ktoré dnes využíva minimum ľudí. "Úrady by mali aktívnejšie pracovať so spätnou väzbou od občanov, aby nové služby spĺňali očakávania," vraví Hargaš. To by v praxi znamenalo napríklad zapájanie ľudí do projektov a testovanie nových služieb, čo prakticky štát dnes nerobí.
Vláda sa v dokumente zaviazala, že zjednodušení prihlasovanie k elektronickým službám, jednou z možností je pritom podľa Pellegriniho vytvorenie mobilnej aplikácie. Cez ňu by sa dokázali ľudia s e-občianskym prihlásiť do služieb štátu bez toho, aby so sebou nosili čítačku kariet. "Zlepšiť sa má aj výzor a funkčnosť štátnych webov, aby sa na nich občania lepšie orientovali," vymenúva Hargaš.
Podľa dokumentu by mali štátne projekty spĺňať princípy hodnoty za peniaze, pričom má štát prijať novú koncepciu nákupu IT. Hargaš však vraví, že je škoda, že z dokumentu v poslednej chvíli vypadli niektoré ukazovatele na meranie kvality nákupov štátneho IT. "Táto oblasť potrebuje rázny postup úradov," dodáva.
Služby bez úradníkov
Mať národnú koncepciu informatizácie je jednou z podmienok na to, aby mohlo Slovensko na IT projekty čerpať peniaze z eurofondov. V prvom programe sa minula na budovanie e-governmentu takmer miliarda eur, v programe Integrovaná infraštruktúra (OPII) je pripraveným ďalších približne 900 miliónov eur.
Doteraz vybudované systémy však nefungujú tak, ako by mali. Niektoré z nich dokonca ešte ani neboli spustené v praxi ako napríklad elektronické zdravotníctvo.
Pellegrini tvrdí, že v budúcnosti by sa mal slovenský e-government dostať až na úroveň, keď bude platiť pravidlo "jedenkrát a dosť". To znamená, že ak už raz úrady budú nejakú informáciu o občanoch mať, nebudú ju od nich viac pýtať - informácie si budú môcť vymieňať medzi sebou bez toho, aby občan robil poštára.
Podpredseda zároveň verí, že služby budú v budúcnosti fungovať bez úradníkov. "Ak by ste si nejakú žiadosť vybavovali o polnoci zo svojej obývačky, tak by určité typy rozhodnutí mohli k vám doraziť úplne automaticky, ešte možno do hodiny, do pár minút, vybavené, potvrdené," vysvetľuje.