Nevyhnutnosť poplatkov za čokoľvek dokážu banky vždy šarmantne vysvetliť, niekedy až tak, že nespokojný klient sa začne hanbiť, že vôbec pochyboval. Tak ako poplatkov pribúda, pribúda aj motívov nebrať vysvetlenia bánk vážne.
Platenie kartou je výhodné, pravda iba pre banky. Finančné ústavy si klientov zobrali ako živý štít. Platiacim ľuďom dali ilúziu, že platba kartou je zadarmo a pretože klient má rád všetko čo je zadarmo, platí. Banky diskrétne mlčia o tom, že z každej transakcie platí obchodník poplatok. Napríklad v jednom malom butiku je to ročne okolo 4 tisíc eur. Keď sa to zákazník dozvie, chuť platiť kartou sa stráca. Keby ľudia platili v hotovosti, banka by nedostala nič a musela by spoplatniť niečo iné.
V obchode My Tesco v centre Bratislavy majú „nesmierne“ pomalé terminály. Ak to zo začiatku vyzeralo ako neschopnosť obchodníka kúpiť si rýchlejšiu technológiu, teraz je už skoro jasné, že je to spôsob ako motivovať ľudí na platby v hotovosti. Ak malý butik platí banke poplatky v tisíckach, tak veľký obchod nepochybne rádovo viac.
Banky nemôžu poskytovať služby zadarmo. Banky vlani zarobili pol miliardy eur, a zisk sa oproti roku 2009 zvýšil o polovicu. Až sa nechce veriť, že je to iba výsledok šikovnosti, ba silný je pocit, že ide o pažravosť.