Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Píár odpad (1)

Naozaj potrebujete služby PR agentúry?

Prišli ste niekedy do kontaktu s PR agentúrou? Ak nie, ste šťastný človek. Ak áno, váš život je bohatší o poznanie, čo to znamená definícia „zbytočná práca“.

Takto. V zahraničí je PR (public relations, vzťahy s verejnosťou) užitočná služba. Firmám radí tam, kde končí práca reklamnej agentúry a nedosahujú kompetencie interného marketingového manažéra. Pomáha navrhovať stratégie, rieši krízovú komunikáciu, atď. PR je mimoriadne užitočná odnož biznisu a má veľký kreatívny potenciál. Ešte raz – toto platí v zahraničí. Slovenská realita je niekde inde.

Článok pokračuje pod video reklamou

PR na Slovensku prešli síce od nežnej riadny kus cesty, ustrnuli však vo vývoji. Výsledkom je dnešný stav – zbytočná odnož biznisu, ktorá firmy pripravuje o nemalé peniaze, novinárom strpčuje život a na skutočné vzťahy s verejnosťou má minimálny dosah. Ako toto všetko viem? Fungujem v médiách už dosť rokov na to, aby som sa s mnohými ľuďmi z PR oblasti poznal osobne a vedel, ako tento biznis naozaj funguje. Na jednej ruke viem spočítať ľudí, ktorí skutočnému PR na Slovensku rozumejú, sú užitoční médiám a zaslúžia si peniaze, ktoré si fakturujú od firiem.

Mimochodom firmy. Tento blog píšem najmä preto, aby som ich varoval. Ak ste práve v procese hľadania PR agentúry, či dokonca podpísania zmluvy, zastavte sa. Prečítajte si najskôr praktiky, ktoré tieto agentúry používajú a potom zvážte, či ich vo firme naozaj potrebujete, resp. či vám nestačí spojenie externého konzultanta a vášho interného marketingového manažéra.

Služba slovenských PR agentúr sa dá označiť jedným slovom – zbytočnosť. V oblasti PR zvyčajne pracujú ľudia, ktorí sú drzí, sotva rozumejú mediálnemu prostrediu a nechápu potreby firiem. Jediné, čo ich zaujíma, je výška faktúry, ktorú si za svoje „služby“ vystavia.

Uvediem príklad. Častým termínom skloňovaným v odvetví PR je „umiestňovanie článkov do médií“. Funguje to asi takto. PR agentúra zatelefonuje vybraným novinárom, či nemajú záujem o rozhovor s tým a tým človekom. Ak áno, sprostredkujú mu stretnutie. Tým ich úloha končí a za túto službu si od firiem fakturujú peniaze, ktoré presne zodpovedajú prívlastku nekresťanské. Samozrejme, že si do výkonu práce dajú aj telefonát s novinárom aj s firmou, nadhodnotia čas, ktorý tomu venovali a nezabudnú preháňať pri význame svojej služby. Ak ste firma a máte človeka, ktorý by sa chcel mediálne prezentovať, pošlite radšej mail priamo vybranému médiu. Ušetríte veľmi veľa peňazí. Ak už ste služby PR agentúry využili, nedajte hotový rozhovor do rúk amatérom z PR sektora a určite ich nepočúvajte. Títo ľudia sa zväčša nevyznajú do štylistiky, nemajú vzťah k obsahu textu, netušia, že priveľa chvály firmy môže čitateľa skôr odradiť, ako pritiahnuť. Jednoducho – pokazia renomé vašej firme a ešte im za to zaplatíte.

Toto je len začiatok. V ďalších častiach tohto blogu popíšem na reálnych príkladoch, aké zbytočné činnosti si PR agentúry fakturujú, ako sa nevyznajú v oblasti public relations a aký komunikačný amaterizmus okolo seba šíria.

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  2. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  2. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  3. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  4. Slováci sú chlebovým národom
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  7. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  8. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 193
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 825
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 10 760
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 10 617
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 441
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 9 949
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 562
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 217
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 474
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 6 597

Hlavné správy zo Sme.sk

Cez čiaru: Rodičia sa nevedia dostať k dieťaťu, napriek rozsudku

Pozrite si najnovšiu časť investigatívnej relácie Cez čiaru.

Boj o dieťa
Pavol Rusko na súde.

Štát priznáva, že nevie, ako ďalej s konkurzom Bašternáka

Zákon je nejasný, úrad sa preto pýta ministerstva.

Ladislav Bašternák na súde.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovič zachraňuje Smer

Keby Matovič neexistoval, museli by si ho Fico s Blahom vymyslieť. Včera to nebolo prvýkrát, čo im prišiel vhod.

Neprehliadnite tiež

Píše Branislav Benčat

Čoho sa Haščák bojí

Kontakt s Pentou môže byť čoraz rizikovejší.

Štát priznáva, že nevie, ako ďalej s konkurzom Bašternáka

Zákon je nejasný, úrad sa preto pýta ministerstva.