Ak poviem „Black Friday“ Američanom, nepredstavia si deň, ktorý sa v októbri 1929 podpísal pod najväčšiu svetovú hospodársku krízu. Minimálne tí, ktorí netočia peniaze na Wall street. Na Black Friday to však s najväčšou pravdepodobnosťou roztočia všetci.
V tento deň začínajú povestné výpredaje. Presnejšie začínali. Tento rok predajcovia rozbehli akcie o poznanie skôr, už v polovici októbra. Reklamy a upútavky ohýbajú slovné spojenie Black Friday v tých najneuveriteľnejších rovinách. Obchody, v ktorých ste si raz kúpili niečo hodnotnejšie, vám posielajú zľavové kupóny, aby ste náhodou nezakotvili u konkurencie. Tá zase avizuje malé darčeky a veľké bonusy k nákupu nad x dolárov. Víkendové noviny opäť zväčšili objem i hmotnosť vďaka letákom. Tie vám na uliciach Manhattanu doslova vnucujú do ruky na každom kroku kolportéri. Tí „inovatívnejší“ občas nahodia outfit morky, niektorí si vystačia iba s tematickou čapicou.
Ak sa nákupom chtivým zákazníkom nepodarí narýchlo zorientovať vo všetkých ponukách, nemusia strácať nervy a čas. Zvládnu to na webe. Mike Riddlev roku 2006 založil špeciálnu stránku www.black-friday.net.
Z toho čo som doposiaľ videla, sú niektoré kúpy naozaj výhodné. Presnejšie, aj ovca zostane celá (spokojný zákazník) aj vlk sýty (spokojný predajca). Veľa ľudí si vopred vyhliadne tovar a potom už len čaká, kým zlacnie. No bolo by nesprávne predpokladať, že všetky kúpy sú super. K akciovým tovarom sa občas „pripletie“ aj ten za plnú cenu, alebo nejaký ležiak, ktorý v návale eufórie ktosi predsa len kúpi. Priznám sa, že v New Yorku som nevidela kupujúcich v pyžamách, ktorí odušu bežia za vyvoleným tovarom, no v niektorých oblastiach USA vraj môžete zhliadnuť aj akéto skvosty. Skrátka, Karneval kapitalizmu, ako Black Friday nazvali The New York Times.
Čiastočné vytriezvenie predajcov nastáva v okamihu, keď ľudia začínajú nahonobené statky vracať spať do obchodov. Pracovníkom v zákazníckych centrách sa ježia chlpy na rukách keď si predstavia týždeň či dva po Black Friday. Deň predtým však väčšinu z nich čaká voľný deň. Oslavujú jediný spoločný sviatok všetkých Američanov, bez ohľadu na vierovyznanie, Deň vďakyvzdania. Ten v USA pripadá na vždy na štvrtý štvrtok v novembri. A po ňom prichádza na rad ďalší spoločný záujem — nákupy.