Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Na móresy nie je čas!

Radšej lyžovať niekde na svahu, ako sedieť v čínskom taxíku

Odbočme v tomto blogu nachvíľu od ekonomiky, aby sme sa k nej znovu vrátili...

Píše sa rok 2006 a ja sedím v taxíku blízko centra Pekingu. Stojí. Jeho šofér, inak chlap identický s tými, ktorí sú všade po chodníkoch naokolo, s ľahkým úškrnom na perách počúva veselohru v rádiu. Nič moderné, západniarske a pompézne (isto je to prisťahovalec z okolitých provincií odsedávajúci si svoju kariéru rýchleho zárobku v hlavnom pupku Číny za volantom taxíka, ktorého ešte nelizol ruch metropoly a vynúteného Západu). Občas cez zamrežované okienko pozrie na mňa ako úpenlivo v rukách žmolím vizitku s miestom určenia a znakmi, ktorým rozumie spomedzi nás dvoch len on (aspoň v to verím). Rozhodí zrazu rukami do strán a skrčí hlavu medzi plecia. Prvýkrát sa rozumieme. Je to na hovno, chce mi naznačiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Čína bola vtedy mojím cestovateľským snom, mercedesom medzi volgami a chcel som tam byť viac než kdekoľvek na svete. Čína ale zapadla do automobilového ošiaľu a teraz stojí na nových diaľničných obchvatoch okolo Pekingu. Chceli sme byť svetoví, diaľnice neboli problém (ako niekde inde), automobilky po nás pachtili ako študenti na začiatku semestra po študentkách, chceli sme každému, kto na to mal, dopriať auto a vypáliť Amerike rybník. Len sa nám to trochu vymklo z rúk. Sú dva roky pred Olympiádou a ja sa v taxíku, ktorého šofér práve vypol motor na obchvate, pýtam, kam to chcete za tie dva roky ešte dotiahnuť, Číňania?

Keď sa darí, treba ubrať plyn...

Teraz je krátko pred rokom 2011 a ja čítam správu Auto si v Pekingu kúpi len ten, koho vyžrebuje los... Darmo, toto by mi v tom taxíku pred štyrmi rokmi určite nenapadlo. Sú to borci, tí Číňania. Kdeže štrajky, skandujúce ulice či ekologická osveta vylepená po krajine, prosto lotéria, či sa to páči alebo nie. Niekoľko faktov, ktoré za tým stoja: Za rok by malo novú značku získať 240 tisíc áut, doteraz to bolo trištvrte milióna (v Pekingu!). Pre porovnanie, napríklad v Česku sa ročne predá zhruba dvestotisíc áut. V Pekingu je registrovaných už 4,76 milióna áut. Podobný systém už funguje v Šanghaji na princípe aukcie. Priemerná cena za registráciu je už 5 600 dolárov, čo je cena lacnejšieho čínskeho vozidla. Kto so systémom chce vybabrať a registrovať auto mimo Pekingu, platí za vjazd do mesta. Ekonomika je najlepšia svojvoľná. Hotovo, bodka. (A napriek tomu, svetové automobilky od roku 2011 očakávajú, že v Číne zlomí rekordy).

Skryť Vypnúť reklamu

Jedno tým Číňanom treba uznať. Na móresy nie je skutočne čas - piplať sa s demokraciou sa nemusí vždy vyplatiť - radšej nemať na veci dosah, než nevedieť čo s nimi v rukách urobiť - radšej nachvíľu zavrieť ústa a držať krok, keď to pomôže celku - radšej stať v zápche, než nemať kde zaparkovať - a nakoniec, pre mňa dnes najväčšia pravda a z tohto skúsenosť, radšej dnes lyžovať na slovenskom svahu, ako sedieť za každú cenu niekde v čínskom taxíku... Prajem peknú zimu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 33 711
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 32 648
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 914
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 10 244
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 180
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 591
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 885
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 678
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 595
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 622
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

5 h
Petra Vlhová počas tréningu v Crans Montane.

Slovenka nie je pod žiadnym tlakom.

8 h
V Oválnej pracovni Bieleho domu už úraduje Joe Biden.

Biden mení zahraničnú politiku USA.

7 h
Ilustračná fotografia.

Testovanie sa koná od 18. do 26. januára.

6 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Nový systém spustia v roku 2023.

5m
Marcel Slávik

Sulík naňho podal trestné oznámenie.

5 h
Minister financií Eduard Heger

Plošné opatrenie podľa ministerstva netreba.

8 h