Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Na móresy nie je čas!

Radšej lyžovať niekde na svahu, ako sedieť v čínskom taxíku

Odbočme v tomto blogu nachvíľu od ekonomiky, aby sme sa k nej znovu vrátili...

Píše sa rok 2006 a ja sedím v taxíku blízko centra Pekingu. Stojí. Jeho šofér, inak chlap identický s tými, ktorí sú všade po chodníkoch naokolo, s ľahkým úškrnom na perách počúva veselohru v rádiu. Nič moderné, západniarske a pompézne (isto je to prisťahovalec z okolitých provincií odsedávajúci si svoju kariéru rýchleho zárobku v hlavnom pupku Číny za volantom taxíka, ktorého ešte nelizol ruch metropoly a vynúteného Západu). Občas cez zamrežované okienko pozrie na mňa ako úpenlivo v rukách žmolím vizitku s miestom určenia a znakmi, ktorým rozumie spomedzi nás dvoch len on (aspoň v to verím). Rozhodí zrazu rukami do strán a skrčí hlavu medzi plecia. Prvýkrát sa rozumieme. Je to na hovno, chce mi naznačiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Čína bola vtedy mojím cestovateľským snom, mercedesom medzi volgami a chcel som tam byť viac než kdekoľvek na svete. Čína ale zapadla do automobilového ošiaľu a teraz stojí na nových diaľničných obchvatoch okolo Pekingu. Chceli sme byť svetoví, diaľnice neboli problém (ako niekde inde), automobilky po nás pachtili ako študenti na začiatku semestra po študentkách, chceli sme každému, kto na to mal, dopriať auto a vypáliť Amerike rybník. Len sa nám to trochu vymklo z rúk. Sú dva roky pred Olympiádou a ja sa v taxíku, ktorého šofér práve vypol motor na obchvate, pýtam, kam to chcete za tie dva roky ešte dotiahnuť, Číňania?

Keď sa darí, treba ubrať plyn...

Teraz je krátko pred rokom 2011 a ja čítam správu Auto si v Pekingu kúpi len ten, koho vyžrebuje los... Darmo, toto by mi v tom taxíku pred štyrmi rokmi určite nenapadlo. Sú to borci, tí Číňania. Kdeže štrajky, skandujúce ulice či ekologická osveta vylepená po krajine, prosto lotéria, či sa to páči alebo nie. Niekoľko faktov, ktoré za tým stoja: Za rok by malo novú značku získať 240 tisíc áut, doteraz to bolo trištvrte milióna (v Pekingu!). Pre porovnanie, napríklad v Česku sa ročne predá zhruba dvestotisíc áut. V Pekingu je registrovaných už 4,76 milióna áut. Podobný systém už funguje v Šanghaji na princípe aukcie. Priemerná cena za registráciu je už 5 600 dolárov, čo je cena lacnejšieho čínskeho vozidla. Kto so systémom chce vybabrať a registrovať auto mimo Pekingu, platí za vjazd do mesta. Ekonomika je najlepšia svojvoľná. Hotovo, bodka. (A napriek tomu, svetové automobilky od roku 2011 očakávajú, že v Číne zlomí rekordy).

Skryť Vypnúť reklamu

Jedno tým Číňanom treba uznať. Na móresy nie je skutočne čas - piplať sa s demokraciou sa nemusí vždy vyplatiť - radšej nemať na veci dosah, než nevedieť čo s nimi v rukách urobiť - radšej nachvíľu zavrieť ústa a držať krok, keď to pomôže celku - radšej stať v zápche, než nemať kde zaparkovať - a nakoniec, pre mňa dnes najväčšia pravda a z tohto skúsenosť, radšej dnes lyžovať na slovenskom svahu, ako sedieť za každú cenu niekde v čínskom taxíku... Prajem peknú zimu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  2. Škola môže vyzerať aj inak!
  3. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  4. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  5. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  6. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  10. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 494
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 448
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 054
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 049
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 831
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 585
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 362
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 489
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 471
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 421
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Stĺpček Petra Schutza

Vyklčovanie korupčných vzťahov a sietí v súdnictve stojí za vládu OĽaNO a spol.

Po Víchrici očakávajme Tajfún, prípadne Hurikán.

Peter Schutz.
Predseda vlády SR Igor Matovič (OĽaNO) s testom na Covid-19 počas tlačovej konferencie.

Neprehliadnite tiež

Testovanie na Covid-19 vo firmách: Ktoré do toho idú a čo iné odrádza?

Niektoré chcú testovať aj rodinných príslušníkov.

U. S. Steel Košice.

Sivá eminencia biznisu. Kto je vplyvný právnik Zoroslav Kollár?

Zadržaný právnik má zaujímavú minulosť.

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Vláda vymenila väčšinu šéfov štátnych podnikov. Transparentnosť išla bokom

Programové vyhlásenie vlády sa zatiaľ veľmi nedodržiava.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Kováčika už pre kauzu Bašternák neriešia. Dokonca chýba výpoveď

Vyšetrovateľ bol nadštandarne ústretový.

špeciálny prokurátor Dušan Kováčik, ktorého zadržala Národná kriminálna agentúra (NAKA) v Bratislave vo štvrtok 22. októbra 2020.