Aby cestujúci najväčšej európskej lowcostovej leteckej spoločnosti Ryanair dostal odškodné, stravu či ubytovanie za let, ktorý dlho mešká alebo bol zrušený, musia sa mu povinne skladať ostatní cestujúci, ktorí leteli načas. Firma sa totiž rozhodla vyberať ku každej letenke dve eurá, aby zarobila na to, čo je dopravca povinný vyplatiť cestujúcemu podľa nariadenia Európskeho parlamentu.
Ročne musel Ryanair cestujúcim v počte 2,4 milióna vyplatiť vyše sto miliónov eur za meškanie alebo za to, že z rozličných príčin zrušil pätnásťtisíc letov. Isteže, za všeličo nemôže, veď vlani sa veľa letov rušilo aj pre oblaky popolčeka po erupcii islandskej sopky, počas letného štrajku leteckých dispečerov a pre snehové búrky v novembri a decembri. Ale keďže Ryanair vlani prepravil 72 miliónov cestujúcich, dvojeurová daň by mu bola vyniesla 144 miliónov, kým cestujúcim by vyplatil iba niečo vyše sto miliónov eur.
Darmo, kto počtuje, ten gazduje. Beda, ak si príklad zoberú aj iní európske lowcostové spoločnosti. Ryanair je príkladným inovátorom v tvorbe poplatkov, len aby mohol tvrdiť, že lieta najlacnejšie.