Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Mesh alebo prečo je zdieľanie budúcnosťou biznisu

Posledný mesiac v roku 2010 som si do svojej vianočnej atmosféry dopriala namiesto  pozerania obohraných rozprávok trochu inú rozprávku, a to z budúcnosti  (pre naše slovenské končiny určite), vďaka debutovej knihe od Lisy Gansky – The Mesh s podtitulom:  Prečo je budúcnosť biznisu v zdieľaní. Podľa môjho názoru to bola najlepšia biznis kniha roku 2010. Čo je mesh? Aké sú mesh firmy? Kam smeruje spôsob spotreby služieb a produktov?  Ako sa pri tom budú, respektíve už sa aj využívajú informácie nadobudnuté cez nové technológie?  Stručné predstavenie odpovedí na tieto otázky nájdete v nasledujúcom príspevku.

Čo je mesh?

Mesh je založený na  zdieľaní v rámci siete ľudí, jeho základom je dostupnosť a nie vlastníctvo. Hlavnou stratégiou je „predať” ten istý produkt niekoľkokrát. Môžete si povedať, veď to nie je nič nové, už desaťročia tu máme prenájom áut či time-share na prázdninové apartmány. Áno, máme, ale tieto formy biznisu nespadajú pod kategóriu mesh. Pýtate sa prečo? Mesh nie je o transporte či realitách, ale o informáciách. Mesh firmy patria do informačného biznisu, nie komoditného.

Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné charakteristiky mesh firmy sú:

  • Hlavná ponuka je niečo, čo sa dá zdieľať v rámci komunity, trhu alebo hodnotového reťazca. (môžu to byť produkty, služby alebo materiál)
  • Využívajú vyspelé siete na webe a sieť údajov z mobilných zariadení na zaznamenávanie pohybu, tovarov, služieb a zákazníkov.
  • Zameranie je na „zdieľateľné” fyzické tovary.
  • Ich ponuka, novinky a odporúčania sa vysielajú prostredníctvom sociálnych sietí (napríklad Facebook, Twitter či FourSquare).

Tri príklady existujúcich mesh firiem

Zip Car je typickým príkladom informačného biznisu, ktorý zhodou okolností zdieľa autá. Zip Car zbiera informácie o tom, kto, kedy, ako a kde  použil ich autá. Tieto údaje umožňujú firme fungovať a generovať čo najväčšiu hodnotu pre ich zákazníkov. Demografické a logistické informácie dávajú možnosť rozšíriť pôsobnosť značky, spájať sa a vytvárať partnerstvá s ďalšími firmami, napríklad s hotelmi, reštauráciami či fitnescentrami. Každá nová služba ponúka možnosť rastu s podobne zmýšľajúcimi  biznis partnermi.

Skryť Vypnúť reklamu

Kickstarter má motto: nový spôsob podpory a nasledovania kreativity. Kickstarter spája umelcov, ktorí potrebujú malých donorov na realizáciu svojich projektov. Táto úžasná platforma pomohla už stovkám projektov uzrieť svetlo sveta. Je škoda, že zatiaľ neplánujú expandovať mimo hranice USA. To však môže byť pre kreatívcov v Európe šanca vybudovať niečo podobné v našich zemepisných šírkach.

Groupon využíva kolektívnu nákupnú silu na denné zľavy pre svojich viac ako päť miliónov „subscriberov“. Len šestnásť mesiacov po založení sa im podarilo „vyzbierať” vyše 170 miliónov dolárov vo forme venture capital. Dnes má Groupon hodnotu viac ako šesť miliárd dolárov. Českou verziou Grouponu je Slevomat – a túto myšlienku zrealizoval môj online kamarát Tomáš Čupr –> rozhovor s ním si prečítajte tu.

Skryť Vypnúť reklamu

Video zhrnutie od autorky Lisy Gansky

Ak ste viac audiovizuálny „nasávateľ“ informácií, tak investujte pätnásť minút svojho času a pozrite si Lisu v „pohyblivých obrázkoch” na doskách TED-u.

***

Ak ste ešte stále hladní po viac „mesh” informáciách, tak vám neostáva nič iné len si zadovážiť vlastnú kópiu knihy od Lisy Gansky – The Mesh.  Odporúčam!

Profiťáci,

viete o nejakých slovenských „meshy“ firmách prípadne o začínajúcich „meshy“ start upoch? Myslíte si, že slovenský spotrebiteľ - zákazník je pripravený na takúto kolaboratívnu formu užívania a spotreby vecí, či služieb? Je u nás na Slovensku atmosféra na zdieľanie a šírenie dobrých nápadov? Sme pripravení začať využívať sociálne siete inak ako na klebety, sarkazmus a pod.?

Skryť Vypnúť reklamu

Teším sa na vaše reakcie.

i.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 011
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 36 770
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 444
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 292
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 853
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 797
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 287
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 204
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 074
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 944
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

20 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

10 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

OĽaNO stratilo viac ako polovicu preferencií a Sme rodina by asi ani neprešli do parlamentu. Chá-chá!