Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Mesh alebo prečo je zdieľanie budúcnosťou biznisu

Posledný mesiac v roku 2010 som si do svojej vianočnej atmosféry dopriala namiesto  pozerania obohraných rozprávok trochu inú rozprávku, a to z budúcnosti  (pre naše slovenské končiny určite), vďaka debutovej knihe od Lisy Gansky – The Mesh s podtitulom:  Prečo je budúcnosť biznisu v zdieľaní. Podľa môjho názoru to bola najlepšia biznis kniha roku 2010. Čo je mesh? Aké sú mesh firmy? Kam smeruje spôsob spotreby služieb a produktov?  Ako sa pri tom budú, respektíve už sa aj využívajú informácie nadobudnuté cez nové technológie?  Stručné predstavenie odpovedí na tieto otázky nájdete v nasledujúcom príspevku.

Čo je mesh?

Mesh je založený na  zdieľaní v rámci siete ľudí, jeho základom je dostupnosť a nie vlastníctvo. Hlavnou stratégiou je „predať” ten istý produkt niekoľkokrát. Môžete si povedať, veď to nie je nič nové, už desaťročia tu máme prenájom áut či time-share na prázdninové apartmány. Áno, máme, ale tieto formy biznisu nespadajú pod kategóriu mesh. Pýtate sa prečo? Mesh nie je o transporte či realitách, ale o informáciách. Mesh firmy patria do informačného biznisu, nie komoditného.

Článok pokračuje pod video reklamou

Hlavné charakteristiky mesh firmy sú:

  • Hlavná ponuka je niečo, čo sa dá zdieľať v rámci komunity, trhu alebo hodnotového reťazca. (môžu to byť produkty, služby alebo materiál)
  • Využívajú vyspelé siete na webe a sieť údajov z mobilných zariadení na zaznamenávanie pohybu, tovarov, služieb a zákazníkov.
  • Zameranie je na „zdieľateľné” fyzické tovary.
  • Ich ponuka, novinky a odporúčania sa vysielajú prostredníctvom sociálnych sietí (napríklad Facebook, Twitter či FourSquare).

Tri príklady existujúcich mesh firiem

Zip Car je typickým príkladom informačného biznisu, ktorý zhodou okolností zdieľa autá. Zip Car zbiera informácie o tom, kto, kedy, ako a kde  použil ich autá. Tieto údaje umožňujú firme fungovať a generovať čo najväčšiu hodnotu pre ich zákazníkov. Demografické a logistické informácie dávajú možnosť rozšíriť pôsobnosť značky, spájať sa a vytvárať partnerstvá s ďalšími firmami, napríklad s hotelmi, reštauráciami či fitnescentrami. Každá nová služba ponúka možnosť rastu s podobne zmýšľajúcimi  biznis partnermi.

Kickstarter má motto: nový spôsob podpory a nasledovania kreativity. Kickstarter spája umelcov, ktorí potrebujú malých donorov na realizáciu svojich projektov. Táto úžasná platforma pomohla už stovkám projektov uzrieť svetlo sveta. Je škoda, že zatiaľ neplánujú expandovať mimo hranice USA. To však môže byť pre kreatívcov v Európe šanca vybudovať niečo podobné v našich zemepisných šírkach.

Groupon využíva kolektívnu nákupnú silu na denné zľavy pre svojich viac ako päť miliónov „subscriberov“. Len šestnásť mesiacov po založení sa im podarilo „vyzbierať” vyše 170 miliónov dolárov vo forme venture capital. Dnes má Groupon hodnotu viac ako šesť miliárd dolárov. Českou verziou Grouponu je Slevomat – a túto myšlienku zrealizoval môj online kamarát Tomáš Čupr –> rozhovor s ním si prečítajte tu.

Video zhrnutie od autorky Lisy Gansky

Ak ste viac audiovizuálny „nasávateľ“ informácií, tak investujte pätnásť minút svojho času a pozrite si Lisu v „pohyblivých obrázkoch” na doskách TED-u.

***

Ak ste ešte stále hladní po viac „mesh” informáciách, tak vám neostáva nič iné len si zadovážiť vlastnú kópiu knihy od Lisy Gansky – The Mesh.  Odporúčam!

Profiťáci,

viete o nejakých slovenských „meshy“ firmách prípadne o začínajúcich „meshy“ start upoch? Myslíte si, že slovenský spotrebiteľ - zákazník je pripravený na takúto kolaboratívnu formu užívania a spotreby vecí, či služieb? Je u nás na Slovensku atmosféra na zdieľanie a šírenie dobrých nápadov? Sme pripravení začať využívať sociálne siete inak ako na klebety, sarkazmus a pod.?

Teším sa na vaše reakcie.

i.

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  2. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  3. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  4. Slováci sú chlebovým národom
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  7. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  8. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 193
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 774
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 10 719
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 10 696
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 495
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 10 041
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 599
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 277
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 506
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 6 614