O čom je “The Thank You Economy”?
TYE kniha hovorí o tom, ako sa všetko okolo nás zmenilo (internet, nové technológie, spôsob akým komunikujeme či nakupujeme atď.), okrem ľudskej povahy (vážime si keď si nás iní vážia; radi robíme biznis s tými, ktorým na nás záleží; s radosťou hovoríme svojim známym, ak nás niečo milo poteší; ceníme si autenticitu a čestnosť atď.)
Viac o TYE už samotný autor.
Upozornenie: Garyho štýl prednášania je veľmi “over the top”, verím však, že vás to neodradí a vypočujete si ho aj napriek tomu.
Priamy link je tu.
11 dôvodov mýtov prečo firmy ignorujú sociálne siete a prečo by tak nemali robiť
Na základe skúseností z Garyho poradneskej firmy Vayner Media , v ktorej pomáhajú firmám budovať okolo ich značiek lojálnu komunitu, uvádza autor v knihe TYE zoznam 11 dôvodov výhovoriek, ktorými firmy ospravedlňujú svoju averziu voči používaniu sociálnych sietí (v texte za šípkou -> “polopaticky vysvetľujem, to čo tým chcel básnik Gary povedať)
#1 Sociálne médiá, nemajú ROI (Return On Investment) -> existuje, však vzorec na výpočet toho, akú silu majú pozitívne reakcie zákazníkov a ich odporúčania vašej firmy ich priateľom a známym? Nie, neexistuje. Vieme, však, že sedemdesiat percent ľudí sa pred nákupným rozhodnutím obracia na svoju rodinu a známych.
#2 Štatistiky o sociálnych sieťach nie sú dôveryhodné -> žiadne štatistiky, či odhady nie sú úplne presné. Bolo to tak pri odborných a drahých meraniach sledovanosti reklám v televízii “píplmetrami”, pri implementácii SEO (Search Engine Optimization) či Google Ads za účelom zviditeľnenia sa firiem. Tak to je aj pri sociálnych médiách. Jediný rozdiel je v tom, že zavedenie a používanie sociálnych médií je oveľa lacnejšie ako pri iných nástrojoch.
#3 Sociálne siete, sú príliš “mladé” -> stratégia “počkáme a uvidíme, čo z toho bude” sa v prípade sociálnych sietí vôbec nevypláca, pretože vybudovanie si kredibility a lojálnej komunity online je dlhodobý proces. Firmy, ktoré si myslia, že si budú môcť kúpiť fanúšikov a ich pozornosť na sociálnych sieťach, rovnako ako si kupujú reklamné priestory, sa veľmi mýlia.
#4 Sociálne siete sú len bublina, ktorá čoskoro praskne -> vzťah, ktorý si dnes vybudujete so svojimi zákazníkmi cez Facebook alebo Twitter sa nestratí, ak sa na svete narodí nové médium, či platforma na komunikovanie – jednoducho sa len presuniete do iných vagónov tohto rozbehnutého vlaku sociálnych médií a to je oveľa lepšia alternatíva ako naskakovať na rútiaci sa vlak s menom “web 2.0.”
#5 Musíme mať kontrolu nad tým, čo sa publikuje online -> ak neveríte svojim zamestnancom a bojíte sa, že budú publikovať online veci, s ktorými nesúhlasíte, tak aspoň zistíte, ktorí ľudia by vo vašej firme nemali tak či tak čo robiť.
#6 Nemáme čas sledovať, čo každý “Joe a Jane” hovoria o našej firme-> Boli by ste radšej, ak by vaši nespokojní zákazníci o vás rozhorčene hovorili inde ako na vašej Facebook stránke, či na Twitteri? Tam aspoň máte možnosť reagovať a napraviť pokazené. A nikdy nepodceňujte silu a vplyv neznámych zákazníkov, lebo možno práve tá Jane má na Twitteri 100 tisíc followerov a Joe má otca multimiliardára, ktorý má chuť investovať do zaujímavých inovatívnych firiem.
#7 Darí sa nám dobre aj bez sociálnych sietí -> tento postoj svedčí o tom, že takýmto firemným lídrom nezáleží na nových trendoch, zaspali na vavrínoch a takáto firma si nezaslúži existovať. Každá konkurencieschopná firma, má mať vždy “prsty na pulze” nových trendov. Vždy. Vždy. Vždy.
#8 Sociálne médiá sme vyskúšali a nefunguje to -> tento výrok je znakom nedostatku trpezlivosti, lebo ak si firmy myslia, že za pár týždňov na Twitteri budú mať za sebou davy fanúšikov a ambasádorov svojich značiek, tak sú na veľkom omyle. Nečakajte, že budete zbierať ovocie zo sociálnych médií bez trpezlivosti, dlhodobej vízie a stratégie s podporou top manažmentu.
#9 Právne regulácie nám nedovolia publikovať online -> pokiaľ si poviete, že zákony či vaše právne oddelenie nedovolia, aby ste mali online prezenciu, bez toho aby ste sa čo i len pokúsili nájsť možnosť , ako by sa to dalo zrealizovať, je neospravedlniteľná ľahostajnosť.
#10 Trvá veľmi dlho, kým sa zhmotnia výsledky z aktivity na sociálnych sieťach -> s týmto vyjadrením je ťažko argumentovať, lebo to tak je. Ak však vydržíte a budete budovať vašu databázu emailov, Twitter followerov a fanúšikov online, získate tým nekonečnú možnosť komunikovať so svojimi klientmi tak často, ako budete chcieť, alebo ešte lepšie, vtedy keď vás do tej komunikácie vyzvú oni sami.
#11 Sociálne siete fungujú len pri start upoch, lifestylových a technologických značkách -> ak si myslíte, že váš produkt či služba je na toľko neatraktívna, že si nezaslúži byť na sociálnych sieťach a nemáte ani predstavu, ako by ste zapojili svojich zákazníkov do konverzácie, tak ste asi v zlom biznise. S vášňou a nadšením sa dá rozprávať aj o zubnej niti, ak to to je to, v čo naozaj veríte.
Gary všetko nádherne zhrnul v čerstvom videu z dňa, 4. mája. Poznámka : BS radar = Bull Sh&* radar ;-)
<p style="text-align: center"
Link na video je tu.
Pre neveriacich Tomášov, Gary Vee odkazuje toto: “Uvidíme sa v roku 2015!”
Priamy link na see you in 2015.
P.S. 1: Garyho Vee som “stretla” pred dvoma rokmi, keď som natrafila na jeho prednášku, ktorá ma inšpirovala natoľko, že o pár mesiacov na to som už nesedela v mojej “cubicle” , ale začala som robiť, to čo ma baví. “Dík, Gary!”! Link na pre mňa osobne stále veľmi inšpirujúcu, Garyho prednášku [15 min dlhú], je tu.
P.S. 2: pred rokom a pol som stručne predstavila aj Garyho prvú knihu Crush It! – review nájdete tu.
Profiťáci,
Čo myslíte kedy dorazí TYE aj na Slovensko? Spozorovali ste už náznaky web 2.0 agilných firiem v našich končinách? Aké sú vaše skúsenosti so spätnou väzbou, tých slovenských firiem, ktoré sú na sociálnych sieťach?
Vidíme sa v komentoch alebo ma oslovte cez Twitter -> nájdete ma pod @IvanaSendecka
i.