
1. Ako by ste porovnali klasický predaj s internetovým?
V klasickom predaji zažíva obchodník každodenné a hlavne živé napätie. Vzťahy. Boj. Internetový obchod je skôr o tvorivom prístupe ku klientovi, aby ste ho dokázali prilákať a udržať počítačovou obrazovkou. V oboch prípadoch je úspešnejší ten obchodník, ktorý dobre pozná svojich zákazníkov. Napríklad, zámková dlažba predávaná cez internet má odlišnú cieľovú skupinu, ako dlažby, ktoré predávame klasickým spôsobom cez priamy kontakt so zákazníkom.
2. Ktorý predaj je vám bližší?
Patrím skôr k tým predajcom, ktorým je bližší živý – klasický predaj, pretože potrebujem počuť klienta. Napríklad, tón hlasu vie vyslať obchodníkovi dôležité signály. Vnímam však aj úspechy internetových obchodov – je to perspektívny kanál. Najmä pre tovar, ktorý nemá komplikovaný nákupný proces. Je však potrebné, aby sa obchodník naučil pracovať s novými nástrojmi založenými na technológiách.
3. V okolitých krajinách ste jedinou ženou, ktorá riadi betonárne. A celkovo, stavebníctvo je skôr mužský biznis. Ako to vnímate zo svojej perspektívy?
Je pravda, že v stavebníctve sa skôr pohybujú muži. Ja som sa rozhodla pre stavebníctvo preto, že patrí k oblastiam s vyššou pridanou hodnotou. Platí to aj pre ostatné technologicko - priemyselné odvetvia. Na rozdiel od iných oblastí, ktoré sú skôr považované za typicky ženský biznis – kozmetika, móda, vzdelávanie. K týmto oblastiam ženy viac inklinujú. Bolo to vidno aj počas motivačných seminárov pre začínajúce podnikateľky, ktoré som viedla. Žiaľ, väčšina nenabrala odvahu prejsť do „mužského biznisu“, napriek tomu, že by sa k finančnej slobode dopracovali rýchlejšie.
4. V poslednom období sa viac diskutuje o zavedení rodových kvót na európskej úrovni, aby sa zvýšilo zastúpenie žien na pozíciách, ktoré sú zapojené do rozhodovacích procesov. Vašu firmu vediete spolu so synom. Aké rozdiely vnímate pri riadení firmy?
Vnímam dva druhy rozdielov – generačný a rodový. V prvom prípade má môj syn ako spoločník vo firme viac odvahy pre zavádzanie noviniek. V druhom prípade, sa oproti synovi viac rozhodujem podľa intuície. Tá je založená na pozorovaní psychiky, reakcií a vzťahov. Ženy vedia reagovať na tieto signály citlivejšie. Pri strategických rozhodnutiach kombinujeme mužský a ženský uhol pohľadu. Sme rovnocenní partneri a v biznise je náš pomer síl 1:1. Je prirodzené rešpektovať takúto vyváženosť – v ekonomike, samospráve, štátnych orgánoch, parlamente.
Mária Karlubíková
www.terrabella.sk - zámková dlažba s vlastnou značkou Terrabella®
www.klartec.sk - rodinná firma na výrobu techniky pre životné prostredie, zariadenia na čistenie vody (odlučovače ropných látok, lapače tukov)
HLASUJTE a VYHRAJTE! - prejsť k hlasovaniu (v novom okne)