Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Fleximamy

Koľko nás je?

Pokúsim sa ovlažiť vás pár číslami, ktoré sa pri štatistikách o nezamestnanosti v médiách takmer vôbec neuvádzajú. Nebojte sa,  budem sa snažiť nepopliesť vás.  Verím, že vás zaujmú.

Väčšina z nás pozná údaj o celkovej nezamestnanosti na Slovensku. Je to dosť vysoké číslo, no každý si povie – veď je kríza. No keď si toto číslo rozložíme na drobné, prídeme na to, že príčinou nemusí byť len kríza, ktorá je teraz najlepším adeptom pri argumentácii, prečo hospodárstvo krajiny nevykazuje sympatickejšie čísla.

Článok pokračuje pod video reklamou

Mnohé štatistiky o zamestnanosti sú členené podľa rôznych faktorov – tým najzákladnejším je pohlavie. Niektoré však idú ďalej. Uvádzajú, koľko je zamestnaných nielen žien, ale i žien, ktoré sú už matkami. Keď si všimneme rozmanitú rozdielnosť údajov porovnávajúcich krajiny, začneme uvažovať už aj o iných dôvodoch vysokej nezamestnanosti než je len kríza. Prvé nás napadajú otázky typu:

  • Aké sú zaužívané stereotypy rozhodovania pri zamestnávaní žien v porovnaní s mužmi?
  • Aké postavenie v spoločnosti má rodina?
  • Ako sú rozdelené úlohy rodičov v rodine?
  • Aké flexibilné formy zamestnávania sú využívané pri zamestnávaní rodičov po materskej a rodičovskej dovolenke (predovšetkým matiek), resp. či sa uplatňujú aj iné formy práce ako je práca na pevný a plný úväzok?
  • Ako štát a jeho sociálny systém podporuje zamestnávanie rodičov po materskej a rodičovskej dovolenke, ako ich motivuje pracovať a aké podmienky k tomu vytvára?
  • Ako sa firmy stavajú k politike zamestnávania rodičov zosúlaďujúcich prácu a rodinu?
  • Aká je mentalita a vôľa manažérov pri zamestnávaní matiek?
  • Ako sa realizuje inklúzia rodičov po rodičovskej dovolenke do pracovného procesu, aké sú vzory?
  • Iné – určite vás ešte nejaký dôvod napadne.

Tak a teraz, majúc na mysli tieto otázky, pozrime sa na čísla, ktoré uvádzajú OECD štatistiky:

  1. Zamestnanosť žien vo veku 25-49 na Slovensku je mierne nad priemerom 71,2% (priemer 70,9%).
  2. Zamestnanosť žien-matiek s deťmi do 16 rokov je už viac pod priemerom 59,3% (priemer 66,2%). Najvyššiu zamestnanosť matiek dosiahli v Slovinsku, Švédsku, Dánsku či na Islande (80,3%-85,7%).

Zaujímavejší je však rozdiel medzi týmito dvomi číslami – 11,9%, ktoré radí Slovensko medzi krajiny s najväčším rozdielom medzi zamestnanosťou žien a zamestnanosťou žien-matiek, a to v neprospech žien-matiek. Podobne sú na tom matky v Austrálii (-10,2%), Japonsku (-13,2%), Českej republike (-15,2%), Maďarsku (-12,5%), na Novom Zélande (-11,9%). Najlepšie vychádzajú tradične škandinávske krajiny, no nielen tie. Veď dvojciferný rozdiel nezaznamenala už žiadna iná krajina okrem vyššie menovaných. Niektoré krajiny dokonca dosahujú i opačný pomer – teda majú viac zamestnaných žien-matiek ako zamestnaných žien.

Ešte je tu jedno číslo, ktoré posiela Slovensko do extrémnych pozícií. Zamestnanosť matiek s dieťaťom mladším ako 2 roky dosahuje veľmi nízku úroveň - 15,7%. Horšie je na tom bolo už len Maďarsko. Priemer za OECD krajiny je 51,4%. V tejto kategórii sa víťazmi stávajú Slovinsko, Dánsko, Holandsko, Švédsko s podielom vyšším než 70% takýchto matiek z celkového počtu zamestnaných žien.

Ak som vás predsa len týmito číslami poplietla, verím že ak ste si zapamätali aspoň jedno číslo, cieľ sa mi podarilo splniť – otvoriť oči ešte viac a pozrieť sa na príčiny nezamestnanosti reálnejšie. A snáď i trošku posunúť myslenie o krok vpred, v prípade, že zamestnávate ženy a ženy-matky.

Téme sa podrobnejšie venujeme na www.flexipraca.sk

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  6. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 660
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 054
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 833
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 817
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 845
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 471
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 449
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 365
  9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 8 515
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 196

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Špeciálny podcast: Ako bude vyzerať Slovensko po Gorile?

Gorilu dostali redakcie v noci.

Ilustračné foto.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Slovensko už počúva Gorilu, Penta ju neumlčí

Haščák sa pokúšal riadiť štát bez toho, aby ho tým poveril čo i len jeden volič.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
V údajnom spise Gorila sa píše, že Fico požiadal o kolu.
CYNICKÁ OBLUDA

Marketingový génius Haščák

Ktohovie, koľkým ľuďom by sa chcelo počúvať 39 hodín tárania nejakého zbohatlíckeho sedláka, keby on sám nezainvestoval do reklamy.