Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Aké chyby nerobiť pri príprave podnikateľských plánov

Slobodu a flexibilitu v práci ste našli v podnikaní. Začínate alebo sa rozvíjate, a zisťujete, že potrebujete podnikateľský plán alebo biznis plán.

O tom, ako sa podnikateľský zámer pripravuje a čo má obsahovať, sa už veľa popísalo. I o tom aký, je dôležitý a potrebný. O tom, čo sa však píše medzi riadkami už menej. V nasledujúcom texte vám predstavíme informácie, ktoré treba mať pri jeho príprave na pamäti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kvalita vstupov

V anglicky hovoriacom svete sa vraví „garbage in, garbage out“ (smeti dnu, smeti von). To znamená, že kvalita podnikateľského plánu závisí od kvality vstupov, teda od informácií, ktoré doňho vložíme.  Na kvalitu vstupných informácií sa môžeme pozerať z viacerých hľadísk.

Kľúčovou súčasťou podnikateľského zámeru sú finančné projekcie alebo finančný plán, ktorý odzrkadľuje podstatu podnikateľského zámeru v konkrétnych číslach. Na základe týchto čísiel sa investor alebo banka rozhoduje. Preto je dôležité venovať tejto časti značnú pozornosť. Aby mnohí podnikatelia zaujali investora alebo banku, často uvádzajú vo finančných projekciách nereálne čísla. Veľmi častou chybou je nadhodnotenie tržieb/výnosov, resp. potenciálnych príjmov a podhodnotenie nákladov alebo opomenutie niektorých nákladov, resp. výdajov. Takéto nereálne očakávania sa následne odrážajú vo vyššom riziku pre investora alebo banku.

Finančné údaje odzrkadľujú situáciu na trhu a plánovanú pozíciu podniku na ňom. Vychádzajú z marketingových údajov a potenciálu trhu. V praxi nie vždy bývajú podnikateľské zámery postavené na správnych marketingových podkladoch a vstupných údajoch o trhu. Čím viac relevantných a hodnoverných údajov o trhu, tým lepšie.

A nakoniec, je tu prozaické prepojenie všetkých vstupov, napr. prelinkovanie tabuliek a údajov, najmä ak je finančný model robustný. Ak je finančný model správne nastavený, ľahšie sa dá uvažovať o rôznych scenároch „čo-ak“, a tým i podporiť a uľahčiť rozhodovanie investora alebo banky.

Pre koho je podnikateľský plán určený?

Podnikateľský plán by si mal podnikateľ v prvom rade pripraviť pre seba, aby vedel zhodnotiť potenciál trhu, služby alebo produktu, aby vedel, akým smerom sa má uberať a či sa mu vôbec finančne oplatí plán realizovať. Musí zvážiť, či jeho obchodný model je životaschopný, teda hlavne  či plánované príjmy prevyšujú plánované výdaje. Inak nepresvedčí ani investora ani banku.

Podnikateľský zámer slúži ako jeden z podkladov pre získanie externého financovania. Tu je potrebné si uvedomiť, aká je povaha projektu alebo štádium projektu/podnikania. V prípade, že je to nový rizikový projekt s veľkým potenciálom rastu,  podnikateľ by mal oslovovať investora (business anjela alebo fond rizikového kapitálu). V prípade stabilnejších finančných tokov, „zrelšieho“ podnikania, potrebné je zamerať sa na banky.  Okrem toho pre malých podnikateľov môžu byť vhodné aj mikropôžičkové schémy s inštitucionálnou podporou (EU, štát) pre rozbeh podnikania.

Plány sú na to, aby sa menili

Niekedy si poviete, načo budem pripravovať plán, keď sa situácia o pár mesiacov zmení. No a tak sa stane, že sa vrhnete do podnikania bez podnikateľského plánu. Plány sa tvoria v určitom čase s takými informáciami, ktoré sú v tom čase dostupné. Ani podnikateľské prostredie nie je statické, ani podnik nemenný. Vždy je potrebné s týmto rátať, a zároveň a aj napriek tomu plán vypracovať. Tak ako sa venujete podnikaniu a prispôsobujete sa prostrediu, súbežne upravujte i svoj plán a zapracúvate do neho očakávané zmeny, ktoré sa nedajú predpokladať.  Keď už je raz postavený, ľahšie sa mení už existujúci než hľadá iné riešenie a smer podnikania bez neho v prípade zmien podmienok na trhu. Zmeny a úpravy vám napovedia prostredníctvom vyjadrenia vo finančných projekciách, ktorým iným smerom sa ubrať alebo akú inú alternatívu zvoliť. Bez podnikateľského plánu to nie je možné a vy sa ľahko dostanete do slepej uličky.

Finančný vklad podnikateľa

V prípade, že ste na začiatku podnikania a hľadáte skôr investora než banku pre zabehnutý binznis, dôležitá je ďalšia vec, ktorú investori radi vo vašom zámere uvidia. Hľadajú v ňom vaše nasadenie a vašu vieru v podnikanie alebo projekt. Ak vidia, koľko ste ochotní investovať do podnikania vy sami, ľahšie sa im bude o financovaní vášho zámeru alebo projektu uvažovať. Máme tým na mysli váš finančný vstup do podnikania, teda nielen samotnú „nehmotnú“ myšlienku. Nie je to však podmienka a závisí od investora, ako sa k tomuto bodu postaví. Rôzni investori môžu mať rôzne postavené priority.

Ochota predať podnik

Investor pri rozhodovaní o vstupe do vášho podniku rozmýšľa, ako zhodnotí svoju finančnú investíciu. Pozerá sa na to, čo bude ďalej s jeho podielom v podniku. Musí ho niekde predať, a preto zvažuje, aké sú šance na takýto predaj ešte pred zainvestovaním do vášho podniku alebo projektu. Mnohokrát podnikatelia uvažujú s tým, že raz podiel od investora kúpia späť. I táto cesta je možná. Investorovi sa však znižujú šance na také zhodnotenie jeho investície, Ideálne strategickému, ktorý vo vašej oblasti podnikania už dlhšie funguje alebo si chce svoj záber podnikania rozšíriť.

Ľudský faktor

No a na záver, nemôžeme nespomenúť, že ani ten najlepší a najkrajší podnikateľský zámer nie je dobrý a nebude fungovať, pokiaľ nebude založený na korektnom vzťahu a dôvere medzi podnikateľom a investorom. Team ľudí, ktorí pracujú na predkladanom projekte a medzi ktorými funguje akási neviditeľná chémia, je základnou súčasťou a podmienkou fungovania zámeru a prináša takmer nevyčísliteľný význam  pre úspech celej finančnej transakcie.

Napísali Vlasta Kostercová a Zuzana Kresánková, ktoré prostredníctvom www.flexipraca.sk podporujú flexibilitu v práci cez osvetu o zamesntávaní na flexibilný pracovný úväzok a cestou podpory malého podnikania (virtuálne vizitky, príprava podnikateľských zámerov, informácie a rady).

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  6. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 643
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 057
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 881
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 785
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 821
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 485
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 479
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 345
  9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 8 617
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 210

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Slovensko už počúva Gorilu, Penta ju neumlčí

Haščák sa pokúšal riadiť štát bez toho, aby ho tým poveril čo i len jeden volič.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
V údajnom spise Gorila sa píše, že Fico požiadal o kolu.
CYNICKÁ OBLUDA

Marketingový génius Haščák

Ktohovie, koľkým ľuďom by sa chcelo počúvať 39 hodín tárania nejakého zbohatlíckeho sedláka, keby on sám nezainvestoval do reklamy.