Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky

Aké chyby nerobiť pri príprave podnikateľských plánov

Slobodu a flexibilitu v práci ste našli v podnikaní. Začínate alebo sa rozvíjate, a zisťujete, že potrebujete podnikateľský plán alebo biznis plán.

O tom, ako sa podnikateľský zámer pripravuje a čo má obsahovať, sa už veľa popísalo. I o tom aký, je dôležitý a potrebný. O tom, čo sa však píše medzi riadkami už menej. V nasledujúcom texte vám predstavíme informácie, ktoré treba mať pri jeho príprave na pamäti.

Skryť Vypnúť reklamu

Kvalita vstupov

V anglicky hovoriacom svete sa vraví „garbage in, garbage out“ (smeti dnu, smeti von). To znamená, že kvalita podnikateľského plánu závisí od kvality vstupov, teda od informácií, ktoré doňho vložíme.  Na kvalitu vstupných informácií sa môžeme pozerať z viacerých hľadísk.

Kľúčovou súčasťou podnikateľského zámeru sú finančné projekcie alebo finančný plán, ktorý odzrkadľuje podstatu podnikateľského zámeru v konkrétnych číslach. Na základe týchto čísiel sa investor alebo banka rozhoduje. Preto je dôležité venovať tejto časti značnú pozornosť. Aby mnohí podnikatelia zaujali investora alebo banku, často uvádzajú vo finančných projekciách nereálne čísla. Veľmi častou chybou je nadhodnotenie tržieb/výnosov, resp. potenciálnych príjmov a podhodnotenie nákladov alebo opomenutie niektorých nákladov, resp. výdajov. Takéto nereálne očakávania sa následne odrážajú vo vyššom riziku pre investora alebo banku.

Skryť Vypnúť reklamu

Finančné údaje odzrkadľujú situáciu na trhu a plánovanú pozíciu podniku na ňom. Vychádzajú z marketingových údajov a potenciálu trhu. V praxi nie vždy bývajú podnikateľské zámery postavené na správnych marketingových podkladoch a vstupných údajoch o trhu. Čím viac relevantných a hodnoverných údajov o trhu, tým lepšie.

A nakoniec, je tu prozaické prepojenie všetkých vstupov, napr. prelinkovanie tabuliek a údajov, najmä ak je finančný model robustný. Ak je finančný model správne nastavený, ľahšie sa dá uvažovať o rôznych scenároch „čo-ak“, a tým i podporiť a uľahčiť rozhodovanie investora alebo banky.

Skryť Vypnúť reklamu

Pre koho je podnikateľský plán určený?

Podnikateľský plán by si mal podnikateľ v prvom rade pripraviť pre seba, aby vedel zhodnotiť potenciál trhu, služby alebo produktu, aby vedel, akým smerom sa má uberať a či sa mu vôbec finančne oplatí plán realizovať. Musí zvážiť, či jeho obchodný model je životaschopný, teda hlavne  či plánované príjmy prevyšujú plánované výdaje. Inak nepresvedčí ani investora ani banku.

Podnikateľský zámer slúži ako jeden z podkladov pre získanie externého financovania. Tu je potrebné si uvedomiť, aká je povaha projektu alebo štádium projektu/podnikania. V prípade, že je to nový rizikový projekt s veľkým potenciálom rastu,  podnikateľ by mal oslovovať investora (business anjela alebo fond rizikového kapitálu). V prípade stabilnejších finančných tokov, „zrelšieho“ podnikania, potrebné je zamerať sa na banky.  Okrem toho pre malých podnikateľov môžu byť vhodné aj mikropôžičkové schémy s inštitucionálnou podporou (EU, štát) pre rozbeh podnikania.

Skryť Vypnúť reklamu

Plány sú na to, aby sa menili

Niekedy si poviete, načo budem pripravovať plán, keď sa situácia o pár mesiacov zmení. No a tak sa stane, že sa vrhnete do podnikania bez podnikateľského plánu. Plány sa tvoria v určitom čase s takými informáciami, ktoré sú v tom čase dostupné. Ani podnikateľské prostredie nie je statické, ani podnik nemenný. Vždy je potrebné s týmto rátať, a zároveň a aj napriek tomu plán vypracovať. Tak ako sa venujete podnikaniu a prispôsobujete sa prostrediu, súbežne upravujte i svoj plán a zapracúvate do neho očakávané zmeny, ktoré sa nedajú predpokladať.  Keď už je raz postavený, ľahšie sa mení už existujúci než hľadá iné riešenie a smer podnikania bez neho v prípade zmien podmienok na trhu. Zmeny a úpravy vám napovedia prostredníctvom vyjadrenia vo finančných projekciách, ktorým iným smerom sa ubrať alebo akú inú alternatívu zvoliť. Bez podnikateľského plánu to nie je možné a vy sa ľahko dostanete do slepej uličky.

Skryť Vypnúť reklamu

Finančný vklad podnikateľa

V prípade, že ste na začiatku podnikania a hľadáte skôr investora než banku pre zabehnutý binznis, dôležitá je ďalšia vec, ktorú investori radi vo vašom zámere uvidia. Hľadajú v ňom vaše nasadenie a vašu vieru v podnikanie alebo projekt. Ak vidia, koľko ste ochotní investovať do podnikania vy sami, ľahšie sa im bude o financovaní vášho zámeru alebo projektu uvažovať. Máme tým na mysli váš finančný vstup do podnikania, teda nielen samotnú „nehmotnú“ myšlienku. Nie je to však podmienka a závisí od investora, ako sa k tomuto bodu postaví. Rôzni investori môžu mať rôzne postavené priority.

Skryť Vypnúť reklamu

Ochota predať podnik

Investor pri rozhodovaní o vstupe do vášho podniku rozmýšľa, ako zhodnotí svoju finančnú investíciu. Pozerá sa na to, čo bude ďalej s jeho podielom v podniku. Musí ho niekde predať, a preto zvažuje, aké sú šance na takýto predaj ešte pred zainvestovaním do vášho podniku alebo projektu. Mnohokrát podnikatelia uvažujú s tým, že raz podiel od investora kúpia späť. I táto cesta je možná. Investorovi sa však znižujú šance na také zhodnotenie jeho investície, Ideálne strategickému, ktorý vo vašej oblasti podnikania už dlhšie funguje alebo si chce svoj záber podnikania rozšíriť.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľudský faktor

No a na záver, nemôžeme nespomenúť, že ani ten najlepší a najkrajší podnikateľský zámer nie je dobrý a nebude fungovať, pokiaľ nebude založený na korektnom vzťahu a dôvere medzi podnikateľom a investorom. Team ľudí, ktorí pracujú na predkladanom projekte a medzi ktorými funguje akási neviditeľná chémia, je základnou súčasťou a podmienkou fungovania zámeru a prináša takmer nevyčísliteľný význam  pre úspech celej finančnej transakcie.

Skryť Vypnúť reklamu

Napísali Vlasta Kostercová a Zuzana Kresánková, ktoré prostredníctvom www.flexipraca.sk podporujú flexibilitu v práci cez osvetu o zamesntávaní na flexibilný pracovný úväzok a cestou podpory malého podnikania (virtuálne vizitky, príprava podnikateľských zámerov, informácie a rady).

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zázračná škola so zelenou strechou
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  4. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  5. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  2. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  3. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  4. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  5. Zázračná škola so zelenou strechou
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Crème de la crème po slovensky
  8. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  9. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  10. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 554
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 556
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 695
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 259
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 731
  6. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 264
  7. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 243
  8. Po Slovensku na motorke 5 883
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 252
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 4 470
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Peter Paluda odpovedá na otázky novinárov po pojednávaní v kauze Kuciak na Najvyššom súde.

Čelil Harabinovi, zlákala ho SaS. Neskôr to ľutoval.


7 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Stretnutie lídrov sa konalo v Ženeve.


a 2 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

Jaroslav Haščák.

Previedol svoj podiel v Pente. Súvisí to so stíhaním?


7 h
Po projekte Yosaria Plaza zostal iba skelet, ktorý domáci volajú Hirošima.

Developerský projekt vyrastie na starej Hirošime.


a 1 ďalší 10 h
Generálny riaditeľ Ahoj Marek Šupa

Nebankovka Ahoj ide do biznisu odložených platieb.


16. jún