Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Úspešný absolvent na trhu práce = kompetentný

V systéme stredoškolského a vysokoškolskeho vzdelávania je málo programov na rozvoj kompetencií

Vzdelávací systém na Slovensku podobne v čase iných politických garnitúr prechádza tortúrou reforiem. Škola ako prostredie sekundárnej socializácie je „enablerom“, ktorý zvýrazňuje individuálne predpoklady študentov a výchovné praktiky ich rodičov. Tí nám odporúčajú: „Uč sa, aby si to v živote niekam dotiahol“. Nepochybne je na ňom veľa pravdy. Otázkou zostáva koľko a čo sa mám učiť, aby som dosiahol tak vytúžený úspech a pohodu. Odpovedí sa natíska veľa, ale zamerajme sa na tú, ktorá predpokladá najväčšiu pravdepodobnosť úspešného výsledku. Jednoducho povedané tak pre zamestnanca s 30-ročnou praxou, ako aj pre čerstvého absolventa platí rovnaké kritérium: Generuj svojou prácou také výsledky, ktoré sa priamo podieľajú na splnení veľkých firemných cieľov. Všetko ostatné je „rubbish“. Pointa pritom je, že nie je až tak dôležité vedieť Čo mám robiť, ale Ako to ako to robiť. V modernej terminológii sa schopnosti vedúcej k výnimočnému výkonu a efektivite hovorí kompetencia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ktoré sú tie schopnosti týkajúce sa mladých absolventov škôl na ceste k zamestnaniu?

Je to už zabehaná prax, že aj študenti v našich podmienkach pracujú popri škole. Dokonca aj mnohí denní študenti študujú popri práci. Jedni si takto príležitostnou brigádou vylepšujú svoje vreckové rozpočty, iní šťastnejší, si už počas štúdia „koledujú“ o zaujímavé miesto vo firmách. Táto situácia naznačuje, že nie je absolvent ako absolvent, inými slovami, sú takí, ktorí končia školu a hľadajú prvýkrát uplatnenie vo vyštudovanom obore zatiaľ čo sú aj takí, ktorí cieľavedome prezentujú svoju hodnotu pri výbere zamestnávateľa. Podľa čoho sa teda firmy rozhodujú, ak je prax uchádzača minimálna? Odpoveď sa už dá predpokladať: podľa kompetencií.

Čím ďalej tým viac firiem si totiž začína uvedomovať, že viac ako na kľúčových zamestnancoch, pracujú na rozvoji kľúčových kompetencií. Tie ich odlišujú od konkurencie a vo vzťahu k zákazníkovi je to často hlavný predajný artikel, napr. v službách. V istom globálnom prieskume sa zamestnávatelia vyjadrili, ktoré kompetencie sledujú pri nábore čerstvých absolventov. Je ich 12: (sú menované bez hierarchického usporiadania): 1. efektívna komunikácia 2. spolupráca 3. Podnikateľské myslenie 4. flexibilita 5. uspokojovanie zákazníckych potrieb 6. výkonnosť 7. samostatnosť 8. riešenie problémov 9. plánovanie a organizovanie práce 10. zvládanie záťaže 11. orientácia v informáciách 12. zručnosť ovládania cudzieho jazyka

V systéme stredoškolského a vysokoškolského vzdelávania by som rád videl viac zaujímavých programov, ktoré ku kvalitnému rozvoju vymenovaných kompetencií mladých ľudí privedú. Sám svojich študentov na VŠ vediem k rozvoju práve týchto kompetencií. Podľa ich ohlasov nás bohužiaľ nie je až tak veľa.

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  6. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 639
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 059
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 905
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 774
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 812
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 511
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 488
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 335
  9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 8 653
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 223

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Slovensko už počúva Gorilu, Penta ju neumlčí

Haščák sa pokúšal riadiť štát bez toho, aby ho tým poveril čo i len jeden volič.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
V údajnom spise Gorila sa píše, že Fico požiadal o kolu.
CYNICKÁ OBLUDA

Marketingový génius Haščák

Ktohovie, koľkým ľuďom by sa chcelo počúvať 39 hodín tárania nejakého zbohatlíckeho sedláka, keby on sám nezainvestoval do reklamy.