Vzdelávací systém na Slovensku podobne v čase iných politických garnitúr prechádza tortúrou reforiem. Škola ako prostredie sekundárnej socializácie je „enablerom“, ktorý zvýrazňuje individuálne predpoklady študentov a výchovné praktiky ich rodičov. Tí nám odporúčajú: „Uč sa, aby si to v živote niekam dotiahol“. Nepochybne je na ňom veľa pravdy. Otázkou zostáva koľko a čo sa mám učiť, aby som dosiahol tak vytúžený úspech a pohodu. Odpovedí sa natíska veľa, ale zamerajme sa na tú, ktorá predpokladá najväčšiu pravdepodobnosť úspešného výsledku. Jednoducho povedané tak pre zamestnanca s 30-ročnou praxou, ako aj pre čerstvého absolventa platí rovnaké kritérium: Generuj svojou prácou také výsledky, ktoré sa priamo podieľajú na splnení veľkých firemných cieľov. Všetko ostatné je „rubbish“. Pointa pritom je, že nie je až tak dôležité vedieť Čo mám robiť, ale Ako to ako to robiť. V modernej terminológii sa schopnosti vedúcej k výnimočnému výkonu a efektivite hovorí kompetencia.
Ktoré sú tie schopnosti týkajúce sa mladých absolventov škôl na ceste k zamestnaniu?
Je to už zabehaná prax, že aj študenti v našich podmienkach pracujú popri škole. Dokonca aj mnohí denní študenti študujú popri práci. Jedni si takto príležitostnou brigádou vylepšujú svoje vreckové rozpočty, iní šťastnejší, si už počas štúdia „koledujú“ o zaujímavé miesto vo firmách. Táto situácia naznačuje, že nie je absolvent ako absolvent, inými slovami, sú takí, ktorí končia školu a hľadajú prvýkrát uplatnenie vo vyštudovanom obore zatiaľ čo sú aj takí, ktorí cieľavedome prezentujú svoju hodnotu pri výbere zamestnávateľa. Podľa čoho sa teda firmy rozhodujú, ak je prax uchádzača minimálna? Odpoveď sa už dá predpokladať: podľa kompetencií.
Čím ďalej tým viac firiem si totiž začína uvedomovať, že viac ako na kľúčových zamestnancoch, pracujú na rozvoji kľúčových kompetencií. Tie ich odlišujú od konkurencie a vo vzťahu k zákazníkovi je to často hlavný predajný artikel, napr. v službách. V istom globálnom prieskume sa zamestnávatelia vyjadrili, ktoré kompetencie sledujú pri nábore čerstvých absolventov. Je ich 12: (sú menované bez hierarchického usporiadania): 1. efektívna komunikácia 2. spolupráca 3. Podnikateľské myslenie 4. flexibilita 5. uspokojovanie zákazníckych potrieb 6. výkonnosť 7. samostatnosť 8. riešenie problémov 9. plánovanie a organizovanie práce 10. zvládanie záťaže 11. orientácia v informáciách 12. zručnosť ovládania cudzieho jazyka
V systéme stredoškolského a vysokoškolského vzdelávania by som rád videl viac zaujímavých programov, ktoré ku kvalitnému rozvoju vymenovaných kompetencií mladých ľudí privedú. Sám svojich študentov na VŠ vediem k rozvoju práve týchto kompetencií. Podľa ich ohlasov nás bohužiaľ nie je až tak veľa.