Kariérne ambície patria k prirodzenej súčasti života človeka. Pod pojmom kariéra sa neskrýva len náročná cesta k vysoko postavenej stoličke. Stačí predsa nájsť tú svoju správnu stoličku, ktorá vyhovuje najviac. Okolo nás sa však nachádzajú jednotlivci, ktorí majú pojem kariéra zafixovaný v rovnakom význame ako výstup po rebríku. To, kde dnes sú vnímajú iba ako ďalší tábor rozložený pred ďalším výstupom. Ani tomu sa nedá v princípe nič zásadné vytknúť. Ale iba do momentu, kým výstup vyššie neprináša sprievodné straty. A to je ložisko ochorenia, ktorým sa manažéri zvyknú nakaziť. Myslia si, že postup je výsledkom iba ich práce v podobe nekonečných hodín v kancelárii, riskantných rozhodnutí a ďalších obetí. Zdroj úspechu vidia v sebe. Na tom všetkom je veľkým podiel pravdy, no nie je to úplný obraz reality. Symptóm manažérskeho ochorenia je „očný problém“ – krátkozrakosť. Manažérsky úspech síce predpokladá rolu jednotlivca, ale primárne je priamo závislý od schopností a výsledkov tímu, ktorý vedú. Okuliare s dioptriami, ktoré umožňujú manažérom ostro vidieť okolo seba odstraňujú slepotu egoizmu a ješitnosti. Meradlom úspešného manažéra sú výsledky jeho tímu. Niekedy až úsmevne pôsobia manažérske historky v médiách, kde sa prezentuje rétorika typu „Dosiahol som, Vybavil som, presvedčil som, vymyslel som...“ Nedávno som mal príležitosť hovoriť s jedným pracovným tímom, ktorý komentoval isté manažérske hodnotenie predchádzajúceho roka. Rétoricky to bolo bezchybné, vyjadrili sa, no ľudia mali pocit, že daný manažér predstavuje vlastný úspech toho ako veci „umanažoval“. Jednoznačne sme sa v jeho slovách nenašli. Keď som to potom diskutoval s daným manažérom, bol z toho rozladený, veď to tak vôbec nemyslel. Bohužiaľ a našťastie potvrdil, že hovoril v delíriu. Sám diagnostikoval manažérsku krátkozrakosť a ihneď siahol po okuliaroch. Cesta na kariérny vrchol je plná spomaľovačov a iných prekážok. Ak sa adepti na budúcich top manažérov nebudú viac orientovať na to, že ich úspech je priamo závislý na tíme, ktorý vedú, ostanú dlhodobo zafúkaný v základom tábore. Ak sa aj nejako predsa len vyškriabu hore môžu sa spoľahnúť, že budú mať síce pekné vizitky, tučnejšie konto, ale osobnosti v očiach ostatných nebudú. A osobne sa domnievam, že naše slovenské podnikateľské prostredie potrebuje viac osobností ako kariérnych manažérov.