Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Kde hľadať inšpirácie na podnikanie?

Ako sa tvoria podnikateľské myšlienky - časť 2

SCAMPER

Chcete podnikať, no prísť na trh s novou myšlienkou nie je pre vás zrovna jednoduché. Nič vás nenapadá. Máte pocit, že vás fantázia a tvorivosť opustili. Ak je toto váš prípad, skúste využiť SCAMPER.

Čo je to?

Nejde o nič nové, ani o nič, čo by som vymyslela ja. Ide len o to, že sa na veci okolo vás začnete pozerať inak. Nedávno som publikovala pár inšpirácií pre tých, ktorí chcú podnikať, no nevedia, kde vziať nápady. Keď sa môjmu pohľadu naskytol tento spôsob “generovania” myšlienok, nedalo mi to, aby som ho nepriblížila tým, ktorí ešte oň “nezakopli”. Javí sa mi ako vhodné doplnenie tejto témy.

Skryť Vypnúť reklamu

Názov myšlienkového nástroja SCAMPER tvoria začiatočné písmená slov, ktoré zároveň vystihujú jeho podstatu:

S – Substitute (Nahraď)

C – Combine (Skombinuj)

A – Adapt (Uprav)

M – Modify (Zmeň)

P – Put to other use (Vyskúšaj inak)

E – Eliminate (Odstráň)

R – Rearrange/Reverse (Otoč)

Nástroj dokáže pomáhať tvoriť myšlieny pre nové produkty alebo služby tým, že vás núti uvažovať nad tým, ako by sa dali zlepšiť tie už existujúce.

O autoroch

Za touto technikou stoja predovšetkým dve osoby: Alex Osborn – autor tvorivej techniky “brainstorming” a Bob Eberle – autor kníh na podporu detskej kreativity.

Ako ho používať?

  1. Vyberte si existujúci produkt alebo službu. Môže to byť niečo, čo by ste chceli zdokonaliť, niečo, s čím máte problém, alebo niečo, čo by mohlo byť dobrým začiatkom pre ďalší rozvoj.
  2. Spýtajte sa otázky ohľadom produktu / služby. Otázky si usporiadajte podľa pomôcky SCAMPER. Pár otázok alebo nápoved je uvedených nižšie.
  3. Nájdite odpovede na tieto otázky. Je medzi zodpovedanými myšlienkami niečo, čo by mohlo byť životaschopné? Môžno na zákalde toho vytvoriť nový produkt alebo zdokonaliť už existujúci? Ak áno, zahĺbte sa do niektorej z myšlienok.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak už máte výrobok alebo službu, nechajte sa inšpirovať nasledovnými inšpiratívnymi “nápovedami”:

  • Ktoré materiály alebo zdroje je možné nahradiť alebo vymeniť, aby bolo možné výrobok / službu zdokonaliť?
  • Aké iné vstupy (materiál, prísady, ľudia, miesto, čas, energia, prístup, …) alebo iný proces / spôsob môžete použiť na výrobu alebo poskytnutie služby?
  • Môžete použiť výrobok / službu ako náhradu za iný výrobok alebo službu?
  • Môžete použiť výrobok / službu niekde inde, v inom odvetví, trhu a pod.?

  • Čo sa stane, ak skombinujete tento produkt / službu s iným? Vytvoríte niečo nové?
  • Čo môžete skombinovať, spojiť alebo zmiešať (materiál, črty, procesy, ľudí, vlastnosti, komponenty, …) výrobku / služby, aby vznikli nové produkty / služby alebo aby ste maximalizovali možné použitia produktu / služby?
  • Čo skombinovať, aby vznikla synergia?

Skryť Vypnúť reklamu

  • Ako môžete upraviť produkt / službu, aby mohli slúžiť na iný účel, iným spôsobom, v iných podmienkach?
  • Ktoré časti produktu / služby môžu byť upravené, aby sa zmenili povaha alebo charakter produktu / služby?
  • Za čo zameniť tieto časti?
  • Čo alebo koho napodobniť, aby sa produkt / služba upravili?
  • Čo ešte vyzerá ako váš prodkut / služba?
  • Do akého iného prostredia by ste mohli umiestniť produkt / službu?
  • Aké iné produkty / služby by ste mohli použiť ako inšpiráciu?
  • Ponúka minulosť nejakú paralelu so súčasnosťou?
  • Môžete niečo skopírovať?
  • Dá sa niečo napodobniť?

  • Ako môžete zmeniť tvar, výzor, farbu, chuť, formu, materiál, vlastnosť, skupenstvo, funkciu, spôsob, pocit (z) produktu / služby?
  • Ako možno produkt / službu zväčšiť, predĺžiť, uľahčiť?
  • Čo môžete pridať, aby ste modifikovali produkt?
  • Čo môžete zdôrazniť, aby ste vytvorili alebo pridali hodnotu výrobku / službe?
  • Ktorá časť výrobku by mohla byť posilnená, aby ste vytvorili niečo nové?
  • Ako možno produkt / službu “zveličiť”: niečo pridať, zvýšiť frekvenciu, urobiť silnejšie, vyššie, dlhšie, hrubšie, vytvoriť pridanú hodnotu, dodať ďalšiu ingredienciu, niečo zdvojiť, rozmnožiť, preháňať?
  • Alebo opačne: čo odstrániť, zmenšiť, skrátiť, skondenzovať, znížiť, skrátiť, zosvetliť, vynechať, rozdeliť, zjednodušiť, zmienriť? (súvisí s “eliminate”)

Skryť Vypnúť reklamu

  • Môžete použiť produkt / službu niekde inde, napr. v inom priemysle, v inej oblasti, na inom trhu, s inými ľuďmi?
  • Kto ešte môže používať produkt / službu?
  • Ako inak sa dá použiť výrobok / služba? Rôzne použitia?
  • Ak upravíte produkt / službu, aké iné použitia sú možné?
  • Ako by sa produkt / služba správali za iných podmienok?
  • Môžete recyklovať odpad z produktu, aby ste vytvorili niečo nové?

  • Ako môžete zjednodušiť produkt / službu?
  • Ktoré vlastnosti, časti alebo pravidlá môžete odstrániť?
  • Čo môžete zmierniť?
  • Ako môžete produkt / službu zmenšiť, zrýchliť, zosvetliť, znížiť námahu, odstrániť odpad, znížiť náklady?
  • Čo sa stane, ak odstránite časť produktu / služby alebo procesu?
  • Ako inak, než je bežné, môžete vyrobiť produkt / poskytnúť službu?

Skryť Vypnúť reklamu

  • Čo sa stane, ak zmeníte poradie v procese výroby alebo posktovania služby?
  • Čo sa stane, ak sa pokúsite urobiť presný opak toho, čo robíte teraz?
  • Aké úlohy / komponenty môžete zameniť?
  • Ako môžete produkt reorganizovať?
  • Môžete sa pozrieť na produkt / službu z inej strany?
  • Môžete zmeniť spôsob výroby?
  • Ako môžete dosiahnuť pravý opak?
  • Zameňte príčinu a dôsledok.
  • Zmeňte rozvrh.

Inšpirované portálmi www.mindtools.com a www.brainstrming.co.uk.

Ďalšie podnikateľské inšpirácie a sprievodcu hľadajte na Od myšlienky k dokumentu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 792
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 080
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 621
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 435
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 693
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 601
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 271
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 228
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 192
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 065
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz