Prv než presvedčíte potenciálneho investora alebo bankára, aby zainvestovali do vášho projektu, musíte ho presvedčiť, aby si váš podnikateľský plán prečítal. Väčšina väčšinu textu v nich nečíta, napriek tomu je podnikateľský plán potrebný. Svet je plný informačného smogu, a tak prezentujte iba to dôležité.
Ako zatraktívniť podnikateľský pre čitateľa? Jednoducho – spravte ho čitateľný.
Nie je dôležitá dĺžka, ale obsah. Ten však nestačí. Aj keď budete mať v texte veľa zaujímavých a užitočných informácií, stále nemusia padnúť na úrodnú pôdu. Aby bol obsah ľahšie uchopiteľný, musí byť čitateľný. Tomu dokáže napomôcť jednak grafika, jednak samotné štruktúrovanie viet a používanie tých správnych slov.
Nechajte oči čitateľa hladko kĺzať sa po texte a zľahka nasávať informácie, aj keď možno práve telefonuje.
Verím, že vám tieto tipy spestria váš podnikateľský plán, a hlavne pritiahnu pozornosť čitateľa.
Text
Nepoužívajte príliš komplikované a dlhé vety na niekoľko riadkov. Krajšie sú tie jednoduché, i keď mierne rozvité.
- Nepoužívajte žargón, skratky, akronymy. Nie každý ich pozná, obzvlášť ak nie je z príslušného odboru.
- Používajte jednoduché slová.
- Odrážky spravia súvislý text prehľadnejším a pomôžu čitateľovi text lepšie “stráviť”.
- Vyhnite sa “prázdnym” odrážkam. Kde je to potrebné, pripojte dovysvetľujúci text.
- Na konci si vždy text po sebe prečítajte a vždy spustite kontrolu pravopisu.
Grafika
Upravte text. Dajte mu tvar a štruktúru.
- Nadpisy, podnadpisy, podpodnadpisy číslujte.
- Používajte maximálne 2 fonty. Vyberte si z Arial, Tahoma, Verdana, Times Roman.
- Vyhnite sa príliš malému fontu, najlepšie 11 alebo 12.
- Používajte “oddeľovač stránok” pre oddelenie hlavných sekcií textu, či zdôraznenie grafov alebo “osamostatnenie” tabuliek na samostatnú stranu.
Grafy a tabuľky
Stĺpcové grafy sú vhodné na zobrazenie tržieb, marže, zisku, cash flow za jednotlivé obdobia.
- “Poschodové” stĺpcové grafy vedia zobraziť zmeny v štruktúre tržieb počas sledovaného obdobia.
- Koláčové grafy sa oplatí použiť pri zobrazovaní štruktúry tržieb alebo podielov konkurentov na trhu.
- 3D grafy sú síce krajšie, no 2D sú čitateľnejšie.
- Aj hlavné míľniky plánu môžete zobraziť graficky – pomocou priamky.
- Pomenujte grafy a súradnice alebo jednotlivé diely, priraďte čísla.
- Nezabudnite uviesť v texte referencie a komentáre ku grafu alebo tabuľke.
Dĺžka
Postačuje maximálne 20-30 strán textu.
- Plus 10 strán príloh (finančný plán, životopisy, obrázky, iné podporné podklady).
O obsahu podnikateľského plánu.
O chybách podnikateľského plánu.
Autor: Vlasta Kostercova