
Nemôžeme ľudí prinútiť aby spolupracovali. Nemôžeme ľudom prikázať aby zmenili svoje myslenie alebo správanie. Jediná hybná sila, ktorá funguje sú prírodné zákony.
Dr. Marshall Goldsmith hovorí, že počas svojej 30 ročnej práce s úspešnými ľuďmi, ktorí sa snažia byť ešte úspešnejší vysledoval jeden prírodný zákon:
Nadpis šedého boxu
„Ľudia niečo urobia – vrátane zmeny ich správania – pokiaľ sa presvedčia, že takéto jednanie je v ich najlepšom záujme a vychádza z ich vlastných hodnôt.“
Za každým rozhodnutím, či malým alebo veľkým stojí základná úvaha: „čo z toho budem mať?“ Aj táto sila spôsobuje, že veční súperi nájdu spoločnú reč. V politike sa to deje neustále.
Úspešní ľudia majú iba málo dôvodov k zmene svojho správania a veľa dôvodov držať sa stavu, ktorý ich vyniesol tak vysoko. Bývajú arogantní. Pocit, že „dokážem čokoľvek“ sa v úspešných ľuďoch rozvíja a narastá aj po pôsobivej sérii úspechov. K tomu si vybudujú ochranný stĺp, ktorý im nahovára: „máš pravdu, všetci ostatní sa mýlia.“
Nadpis šedého boxu
„Tieto obranné mechanizmy v hlave sú veľmi opojné aby sa ľahko prekonávali“
Odpor k zmene sa u veľa ľudí prekonáva vďaka prírodným zákonom. Každý človek aj ten s najväčším egom, má nejaké citlivé miesto – a to je osobný záujem a stačí ho objaviť. U úspešných ľudí je pomerne ľahké objaviť to miesto a keď sa zamyslia nad svojimi motívmi, tak sú to väčšinou: peniaze, moc, postavenie a popularita.
Marshall tvrdí, že väčšina jeho klientov, ktorým robí osobného kouča majú peniaze, moc, postavenie a popularitu. Keď dosiahnu ľudia tieto ciele, tak chcú ísť ešte ďalej, chcú „po sebe zanechať nejaký odkaz“ alebo „byť inšpirujúcim vzorom“ alebo „vybudovať skvelú firmu“. Ak hľadáte citlivé miesto, tak tu ho nájdete.
2 úspešné príbehy vysoko postavených riaditeľov, ktorým Marshall pomohol v zmene ich správania:
Jeden z klientov Dr. Goldsmitha, ktorý pomohol zmeniť svoje správanie k lepšiemu bol obchodný riaditeľ John. Johnov výkonný riaditeľ si raz zavolal Marshalla aby mu pomohol, pretože neustále súperí s iným manažérom z najužšieho vedenia firmy. Títo muži bojovali spolu roky.
John sa mal stať prevádzkovým riaditeľom, bolo však potrebné obrúsiť jeho ostré hrany. Podľa 360° spätnej väzby bol Johnov najväčší problém posadnutosť neustále vyhrávať. Vždy opravoval alebo vylepšoval nápady svojich podriadených a trval na tom, že jeho nápady sú lepšie.
Marshall pri úvodných stretnutiach musel pre začiatok pochopiť Johnovu motiváciu, peniaze to neboli- mal ich dosť.Moc a postavenie ho až tak nepriťahovali, vo firemnej hierarchii už mal takú pozíciu, že predtým o nej ani nesníval. Popularita to tiež nebola, lebo ako dobrý obchodník si dokázal ľudí získať a bol u nich obľúbený. Nakoniec na zmenu pristúpil z úplne iného dôvodu. Predstava, že keď by to neurobil, tak prepustí ihrisko svojmu úhlavnému nepriateľovi, bola pre neho neprípustná!
Dr. Goldsmith hovorí, že práve tento motív ušľachtilý nebol, ale on nesúdi ľudí podľa dôvodov ktoré ich vedú k zmene správania. Ide mu o to aby na „zmenu k lepšiemu“ boli ochotný pristúpiť.
V inom prípade, pracoval s vysoko postaveným a súčasne notoricky nepríjemným sarkastickým manažérom a jeho klient súhlasil so zmenou, pretože si uvedomil, že jeho synovia doma napodobňujú jeho správanie. Nechcel aby po ňom zostali dvaja sarkastickí fagani.