Finančný plán dokáže odpovedať na otázku, či sa vám oplatí ísť do podnikania alebo nie. Pomôže vám aj keď už podnikáte, a potrebujete vedieť, čo vás čaká a či vám na účte nehrozí “nula” alebo “mínus”. Mnohí sa ho desia, no ak použijete “zdravý rozum”, zostavíte ho aj bez ekonomického vzdelania. Prečítajte si malý návod na povzbudenie k jeho tvorbe.
Čo je to finančný plán
Finančný plán je dokument vystupujúci zvyčajne v tabuľkovom formáte. Excel je najlepším nástrojom (okrem vlastnej hlavy) na jeho tvorbu. Vyjadruje plán číselne vyjadrených výsledkov, ktoré chce podnikateľ dosiahnuť za určité obdobie. Vyskytuje sa buď samostatne alebo je súčasťou podnikateľského plánu, kde funguje ako číselné vyjadrenie textovej časti podnikateľského plánu, ktorá ho dovysvetľuje.
Na aké obdobie sa finančný plán zostavuje
Ak je súčasťou podnikateľského plánu, ktorý chce podnikateľ prezentovať pred investorom alebo v banke, zvyčajne sa vyhotovuje na obdobie 3 až 5 rokov, pričom prvý rok plánu sa ďalej hlbšie rozkladá na štvrťroky alebo mesiace.
Mnohokrát má pre podnikateľa význam pripraviť si finančný plán pre vlastnú potrebu, aby poznal svoj cash flow, resp. aby vedel koľko peňazí príde na účet a koľko z neho odíde a aký stav účtu očakávať v najbližšom období (aspoň v najbližších mesiacoch, niekedy dokonca týždňoch). Či bude mať na platy zamestnancov, na nákup materiálu do výroby, príp. na zaplatenie účtov alebo kedy mu zákazníci zaplatia. V prípade, že plánuje rozsiahlejšie investície, je rozumné pripraviť plán minimálne na dĺžku “investičného obdobia”. Čím vzdialenejší dátum, tým menšia podrobnosť (jednak príjmových a výdajových položiek a jednak v dĺžke obdobia), keďže odhad je ťažší.
Pre mnohých podnikateľov, obzvlášť v počiatočnej fáze podnikania, je rozumné ho pripraviť po mesiacoch na obdobie pol roka až roka. V rastúcej fáze podnikania je možné obdobie predĺžiť.
Miera istoty odhadu čísiel však mnohokrát závisí aj od typu podnikania, resp. typu poskytovaných služieb alebo predávaných výrobkov. Napr. ak podnikateľ poskytuje služby webhostingu, ktoré faktúruje na rok vopred, je jednoduchšie plánované príjmy (alebo tržby) odhadnúť aj na rok. Alebo, mobilný operátor vie s väčšou istotou odhadnúť príjmy s podrobnosťou po mesiacoch vzhľadom na mesačnú fakturáciu. V prípade väčšej neistoty dosiahnutia príjmov je racionálnejšie predpovedať príjmy na kratšie obdobie. Rovnako to platí i pri plánovaní výdajov (alebo nákladov).
Ako vyzerá finančný plán
Finančný plán ako súčasť podnikateľského plánu sa skladá z 3 základných výkazov - projekcií alebo odhadov či plánovaných údajov vo forme 3 základných účtovných výkazov:
- Výkaz ziskov a strát - plánované výnosy (resp. tržby) a náklady, ktorých rozdielom je buď zisk alebo strata. Dosiahnutý zisk je potom podkladom pre prípravu daňového priznania dane z príjmu. Zjednodušene povedané, výkaz vyjadruje kumulatívny objem vydaných faktúr – tržieb a prijatých faktúr – nákladov (až na niektoré výnimky, napr. odpisy, rezervy, alebo inak vyjadrené nároky než faktúrou – úroky, a iné) a ich rozdiel za určité obdobie.
- Súvaha - plánovaná bilancia majetku na jednej strane a zdrojov krytia majetku na strane druhej (vlastné zdroje alebo cudzie zdroje). Vyjadruje stav majetku (napr. stav bankového účtu, účtovný stav stroja, stav pohľadávok) alebo záväzkov (momentálne nesplatenú časť úveru, nezaplatené dodávateľské faktúry) k určitému dňu.
- Cash flow (Prehľad peňažných prostriedkov) - plánované príjmy a výdaje za určité obdobie a ich rozdiel ako konečný zostatok hotovosti na konci tohto obdobia. Vyjadruje zmeny v stavoch finančných prostriedkov na účte alebo v pokladni, napr. splatenie pohľadávky bude znamenať na účte “plus” alebo nákup zásob bude na účte znamenať “mínus”.
Poznámka:
Aké sú základné rozdiely medzi Výkazom ziskov a strát a Cash flow? Výkaz ziskov a strát eviduje tržby a náklady. Cash flow eviduje príjmy a výdaje.
- Podnikateľ vydá faktúru, vznikne tržba, nie však príjem. Ten vznikne, až keď zákazník zaplatí. Tržby sa zapisujú do Výkazu ziskov a strát a príjem do Cash flow.
- Odpisy sú nákladom, nie však výdajom. Splátka úveru je výdajom, nie však nákladom.
Finančný plán pre vlastnú potrebu podnikateľa, resp. vlastníkov firmy, predstavuje predovšetkým formát cash flow, teda plánovaný prehľad toku peňažných prostriedkov, resp. príjmov (+) a výdajov (-) (po jednotlivých skupinových položkách, napr. vyplatenie mzdy, zaplatenie odvodov, nákup materiálu v hotovosti, zaplatenie dodávateľskej faktúry, splátka úveru, inkaso vlastnej faktúry, prijatie úveru, splatenie vlastného imania, atď.), za určité obdobie (rok, mesiac, týždeň), ktorých výsledným rozdielom je stav hotovosti, ktorá je / bude k dispozícii v určitý deň (koniec roka, mesiaca, týždňa).
Príklad jednoduchého cash flow:
| Rok | 2017 | 2018 | 2019 | |||
| Štvrťrok (alebo iné obdobie) | 1 | 2 | 3 | 4 |
|
|
| Príjmy |
|
|
|
|
|
|
+ | Inkaso faktúry |
|
|
|
|
|
|
| Výdaje |
|
|
|
|
|
|
- | Nákup materiálu |
|
|
|
|
|
|
- | Výplata miezd |
|
|
|
|
|
|
- | Splátka úveru |
|
|
|
|
|
|
+ / - | Ďalšie položky |
|
|
|
|
|
|
= | Rozdiel – stav hotovosti |
|
|
|
|
|
|
Dôležité pri plánovaní hodnôt v tabuľke je, aby ste dosahovali pozitívny výsledok v poslednom riadku. Inak vám bude chýbať “cash” a hovorí sa, že “no cash, no business” J alebo, že cash je krv pre vaše podnikanie.
Autor: Vlasta Kostercova